Batteri till Lowrance x50ds - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till Lowrance x50ds

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteri till Lowrance x50ds

Hej, köpte nyligen ett lowrance x50ds ekolod och nu undrar jag lite vilka tillbehör jag behöver för att det ska få strömförsörjning.

Behöver ett batteri + batteriladdare och någon typ av kontakter att fästa ekolodets kablar till batteriet. Detta har jag funderat lite på:
    Batteri: En 12Ah Blyackumulator från biltema
    Laddare: Från biltema artnr 37-715

Men hur ska jag koppla ekolodet till batteriet på bästa sätt? Den positiva kabeln ska gå genom någon slags säkring. Hur ska jag koppla detta?

MVH En som har noll koll på detta ämne
    // Jonas

Ursprungligen postat av Piratepig Visa inlägg
    Hej, köpte nyligen ett lowrance x50ds ekolod och nu undrar jag lite vilka tillbehör jag behöver för att det ska få strömförsörjning.

Behöver ett batteri + batteriladdare och någon typ av kontakter att fästa ekolodets kablar till batteriet. Detta har jag funderat lite på:
    Batteri: En 12Ah Blyackumulator från biltema
    Laddare: Från biltema artnr 37-715

Men hur ska jag koppla ekolodet till batteriet på bästa sätt? Den positiva kabeln ska gå genom någon slags säkring. Hur ska jag koppla detta?

MVH En som har noll koll på detta ämne
    Köpte du lodet begagnat eller nytt?
    Var maskinen ny ingår en hängsäkring alltid om inte skulle jag tro att du behöver en tre amp säkring en vanlig säkring på Lowrance mindre lod (du bör kolla detta) denna löds/kopplas på batteriets pluspol den svarta i strömkabeln är minus/jord och kopplas direkt till batteriet.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

okej, ungefär hur länge räcker att 12ahs batteri till mitt ekolod?
      // Jonas

Kommentera

Ca 10-12 tim ej helt säker på det beror på vad det utsätts för vid större djup kommer maskinen dra mer ström automatiken kommer ställa om uteffekten för att bibehålla djupförmågan alltså dra mer ström trots allt 12 amp ger dej nog en bekymmersfri fiskedag, gott råd köp inga Biltema laddare köp en CTEK i lämplig storlek dyrare javisst men ditt batteri är inte gratis heller lycka till med lodet
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag säger som Tamtam, Cteks laddare liggår ljusår från Biltemas, lite dyrare men suveränt enkelt handhavande, kan underhållsladda i månader. Till mitt Lowrance x-25 har jag ett 12v 18 ah batteri från Biltema, det räcker ca 15-18 timmar utan att använde belysningen.
          //Cole
          http://sportfisher.se

Kommentera

Köpte en billig 10ah blyackumulator från biltema tillsammans med en 80krs laddare. Får se hur länge det håller. Går det bra att montera en blyackumulator i liggande läge?
            // Jonas

Kommentera

Ursprungligen postat av Piratepig Visa inlägg
              Köpte en billig 10ah blyackumulator från biltema tillsammans med en 80krs laddare. Får se hur länge det håller. Går det bra att montera en blyackumulator i liggande läge?
              Det bör Du inte göra även om det är ett kapslat bly acc för syranivån i batteriet som ska täcka blyplattorna är avpassad för att batteriet ska stå upp och kommer blyplattorna ovanför syran så dör sem delaran av plattorna och Du förlorar så mycket avkapaciteten, är det ett bly acc med lock så kommer det att läcka ut batterisyra förr eller senare och då har Du stora problem.

Enda batterierna som funkar bra att använda oavsett lutning är Gel batterier men då pratar vi betydligt högre prislapp, så som vanligt får man vad man betalar för

Ang laddaren så lämna tillbaka den för den kokar sönder ditt batteri med garanti och då blir det till att köpa nytt batteri som också kokas sönder och då har Du snart köpt batterier för vad en riktig laddare Ctek pulsladdare kostar, Ctek.s minsta räcker gott för att ladda ett sånt litet batteri och den kostar under 500 kr på Classe i sjön vilket är väl investerade pengar för med rätt laddning och skötsel så ska ett batteri ha en livslängd på ca 5-6 år kanske mera om det är ett kvalitetsbatteri av A-klass.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 125 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art