Ska ut i Vättern o fiska kräftor för första gången i mitt liv nästa helg. Tänkte hör om det är någon som vet hur man ska förvara dom när man väl fått upp dom (Om man nu får nåt överhuvudtaget)? Ska dom ligga i vatten eller tort? Nån som har nå mer bra tips för kräftfiske i Vättern?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Transport av kräftor
Collapse
X
-
hur långt skall de transporteras
hur långt skall de transporteras?
Bara att sätta dem i en hink och en våt tidning över, så mår de prima.
Ursprungligen postat av MrLumoc Visa inläggSka ut i Vättern o fiska kräftor för första gången i mitt liv nästa helg. Tänkte hör om det är någon som vet hur man ska förvara dom när man väl fått upp dom (Om man nu får nåt överhuvudtaget)? Ska dom ligga i vatten eller tort? Nån som har nå mer bra tips för kräftfiske i Vättern?
-
Står de svalt och på ett fuktigt ställe i en hink eller ännu bättre låda med stor bottenyta klarar de ett dygn i luft men inte lika länge om de täcks med vatten. I det senare fallet kommer de att kvävas när syret i vattnet tagit slut. Är du rädd att de ska torka så kan du duscha dem men glöm inte att slå bort vattnet.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Scanner
Vad som är absolut förbjudet är att placera dem i ett nytt sjösystem!
Må du i så fall insjukna i värsta varianten av kräftpest.
Slängas i kokhett vatten, piskas med stora kvastar av dill.
Insmörjas i malta, alkoholhaltiga drycker samt inte minst utrustas med fånig dumstrut på huvudet.
MVH Scanner
Kommentera
-
Gör inte misstaget att lägga dem i en hink med lite vatten under tiden du fiskar, endast lite vått gräs i spannen. I en liten mängd vatten tar syret slut snabbt , då kan de dö på en timma. Fått många konstiga kommentarer från nybörjare på kräftfiske då man försynt påpekat att man måste tömma ur vattnet ur spannen. Lycka till med fisket
Kommentera
-
Tar syre ur luften
Kan kanske vara intressant att veta att kräftorna tar syre ur luften genom att de täcker gälarna med små vattenbubblor, kanske av ett slags saliv, ungefär som ett skum. Med hjälp av vattenbubblorna tar de syre ur luften. Syret i luften tar ju inte slut för att kräftornas skull men om man däremot häller vatten i spannen går det ganska fort så låt bli det. Håller man dem bara lite svala klarar sig kräftorna länge, jag har haft dem i alla fall upp till ett dygn och drygt det innan kokning.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 087 visningar
1 gilla
|