Jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkfiske

Tjenare till er jerkfiskare. Har en fråga som jag behöver hjälp med.

Har varit ute hela dagen idag och trixat med teknik osv. Vilket inte i sig tycks vara några problem över huvud taget eftersom gäddorna var där hela tiden, men jag krokade bara en av dem. Jag undrar om man ska ha linan "spänd" efter snärtarna nedåt? Problemet är alltså att mothuggen går helt åt helvete eftersom linan är "slak" när bustern glider ut åt sidan. På grund av detta så missade jag en gädda som var i tio plus klassen och ett gäng mindre gäddor. Hur ska jag slipa till mothuggen bättre? Jag har ju sett alla attacker så något stort fel måste jag ju göra. Överlycklig för tips! Ha det!
    sigpic

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Tjenare till er jerkfiskare. Har en fråga som jag behöver hjälp med.

Har varit ute hela dagen idag och trixat med teknik osv. Vilket inte i sig tycks vara några problem över huvud taget eftersom gäddorna var där hela tiden, men jag krokade bara en av dem. Jag undrar om man ska ha linan "spänd" efter snärtarna nedåt? Problemet är alltså att mothuggen går helt åt helvete eftersom linan är "slak" när bustern glider ut åt sidan. På grund av detta så missade jag en gädda som var i tio plus klassen och ett gäng mindre gäddor. Hur ska jag slipa till mothuggen bättre? Jag har ju sett alla attacker så något stort fel måste jag ju göra. Överlycklig för tips! Ha det!
    Yes, linan skall vara spänd för bästa kontakt med betet.
    sigpic

Kommentera

kolla in gäddfeber ja du skall ha spänd lina för att inte missa huggen
      Titta gärna in på min fiskeblogg
      www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Men om jag har linan spänd så förlorar ju betet sin "sida till sida" gång mycket mer! Jag har sett fiskefeber ett antal gånger men som sagt, jag tycker betet förlorar mycket av funktionen. Aja.... jag får plugga vidare.
        sigpic

Kommentera

Betet glider inte ut lika långt side to side men ack så mkt mer fisk du krokar.

Kommentera

Tex: När man snärtar nedåt så glider den åt sidan. Tar man några försiktiga vetag efter det för att få linan spänd för att sedan göra om proceduren?
            sigpic

Kommentera

Jobba med spöet runt veven, inte ryck veva veva...
              Själv rör jag nästan aldrig vevhanden.

Kommentera

Testa att ta ett ryck ned med spöt och veva långsamt upp linan, för att få kläm på hur det funkar i praktiken. sen upprepar du det många gånger och börjar göra det snabbare och snabbare, du måste känna att du har kontrollen över spöt och rullen. Efter ett tag så så får du in känslan för hur det funkar. Tänk på att jobba och styra med spöt och låt lixom veven "följa efter". I början får man mkt slaklina när man jerkfiskar, det var nog det som hände när du missade gäddorna. Lite slaklina blir det även när man får koll på jerkfisket, det är ju ett litet slak på linan som ger betet gången. Men man ska alltså försöka hålla så lite slaklina som möjligt för att ha kontakt med betet, känna huggen och kunna göra mothugg. Man lär sig fort och det blir roligare allt eftersom du blir bättre på det. Numera fiskar jag nästan bara jerkbait efter gädda, helt enkelt för att det är så mkt roligare, jag kan inte låta bli... Tips på lättfiskare beten som är bra att börja med förutom buster är: big bandit (shallow runner) och manta. Dom är grymma och väldigt lätta att fiska med. Kör med ett bete i skrikig färg i början så att du ser betet och gången lättare, kör alltid med gul eller grön lina så att du ser linan väl. LYCKA TILL!! /Mattias

Kommentera

Ursprungligen postat av m_thornblad Visa inlägg
                  Testa att ta ett ryck ned med spöt och veva långsamt upp linan, för att få kläm på hur det funkar i praktiken. sen upprepar du det många gånger och börjar göra det snabbare och snabbare, du måste känna att du har kontrollen över spöt och rullen. Efter ett tag så så får du in känslan för hur det funkar. Tänk på att jobba och styra med spöt och låt lixom veven "följa efter". I början får man mkt slaklina när man jerkfiskar, det var nog det som hände när du missade gäddorna. Lite slaklina blir det även när man får koll på jerkfisket, det är ju ett litet slak på linan som ger betet gången. Men man ska alltså försöka hålla så lite slaklina som möjligt för att ha kontakt med betet, känna huggen och kunna göra mothugg. Man lär sig fort och det blir roligare allt eftersom du blir bättre på det. Numera fiskar jag nästan bara jerkbait efter gädda, helt enkelt för att det är så mkt roligare, jag kan inte låta bli... Tips på lättfiskare beten som är bra att börja med förutom buster är: big bandit (shallow runner) och manta. Dom är grymma och väldigt lätta att fiska med. Kör med ett bete i skrikig färg i början så att du ser betet och gången lättare, kör alltid med gul eller grön lina så att du ser linan väl. LYCKA TILL!! /Mattias
                  Tjenare. Tackar för tipsen! Jag har kommit så långt så att jag inte vevar med veven utan använder spöt plus rullen och vevar runt handen. Som han säger i fiskfeber. Eftersom jag inte fiskat så många pass med jerk så antar jag att jag bara måste nöta för att få kläm på det till slut. Blir ett gäng missade gäddor i början men vad ska man göra? Tack för tipset till beten också! Ska åka efter jobbet imorgon och införskaffa mig några + några bustrar till..... gillar utseendet på dem .... ha det!
                  sigpic

Kommentera

testa gärna olika betes typer typ belly buster allt salmo slider
                    lätta att lära sig att jerka med samt advänd inte för mycket kraft vid rycken
                    Titta gärna in på min fiskeblogg
                    www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 116 visningar