båtkörkort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båtkörkort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I en perfekt värld skulle vattenskotrar inte finnas!
    Jag är förvånad att inte fler har dött av dom.

Kommentera

undrar när vi ska betala båtskatt då..

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
        Jag håller med dig Thomas. Tack för senast förresten!
        Jag tror dock att det kan bli en tandlös lag som jag sagt tidigare.
        Jag kan inte så mycket om det nuvarande regelverket. Finns det tex krav på lanternor eller är det valfritt?

Absolut inge illa menat, men bara här har vi ett konkret exempel på att nån form av utbildning borde vara ett måste..!

//Abel
        http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g
          Haha. Ja eller hur. Kan ju tillägga att jag inte har båt så ni kan slappna av.
          Men hur är det då? Eller du kanske bara är som Nivea(Göran Persson)...Fet och dryg.
          Tack själv Micke.
          Synd att han inte ville komma med men det kanske kommer fler tillfällen då det fungerar. Annars kan ju du komma med på en tur.
          Angående din fråga om lanternföring. Jo, det är ett krav att föra rätt lanternor vid nedsatt sikt men det är lite si och så med hur vissa sköter detta. Ibland fungerar inte vissa lampor och vissa kör helt utan.
          Igår kväll mötte jag dock en båt som fattade vad det handlade om. Han höll i en vanlig ficklampa som han använde för att synas.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
            Jag håller med dig Thomas. Tack för senast förresten!
            Jag tror dock att det kan bli en tandlös lag som jag sagt tidigare.
            Jag kan inte så mycket om det nuvarande regelverket. Finns det tex krav på lanternor eller är det valfritt?
            Jodå det finns klara regler på det och alla båtar som är över 5m eller går mer än 7 knop måste ha fungerande lanternutrustning och den ska användas vid körning i mörker eller vid nedsatt sikt som tex dimma, men alla detaljer om detta finns att läsa på Sjöfartsverketshemsida http://www.sjofartsverket.se/templat...rt____827.aspx

Sedan är regelverket väldigt klart på vad gäller kunskap hos båtförare!
            Regel 1 säger : Alla som framför fartyg (def. av fartyg här är allt som är avsett att transportera folk eller gods på vatten så så allt från kajaker till Finlandsfärjor) är skyldiga att känna till samtliga gällande regler i Sjötrafikförordningen, Sjötrafikkungörelsen samt Internationella sjövägsreglerna.
            Man är dessutom skyldig att känna till även lokala föreskrifter som fågel/sälskyddsområden med landstigningsförbud mm.

Dessutom är det lag på att det ombord på en båt under färd ska finnas Papperssjökort och nödvändig utrustning och kunskap för att navigera efter dessa alltså kompass och passare samt transportör (kurslinjal), detta då lagen ser manuell navigering som det primära navigeringssystemet och GPS bara som ett sekundärt system och hjälpmedel.

Sedan är det varje befälhavares skyldighet att ha ständig uppsikt horisonten runt under hela färden, och som befälhavare har man det yttersta ansvaret för allt som händer ombord och om man ställer till något.

Lagstiftarna har dock gjort det enkelt för sig och sagt att alla som framför fartyg är skyldiga att känna till detta, men man säger inget om var/hur man ska skaffa sig kunskaperna men det finns ju flera vägar att gå så upp till var och en, men känna till vad som gäller måste man annars är man lagbrytare även om risken att bli haffad är minimal men det är ju en annan femma.

Min gissning är att det är pga av denna luddiga lagformulering som man nu skärper upp det och kräver ett "körkort" för i praktiken så är det ju redan så att alla måste kunna detta för att få köra båt men det finns inga möjligheter att kolla det eller straffa den som bryter mot denna lag, men med dem nya reglerna så blir det enklare att göra både och.

Sen tror iaf jag att försäkringsbolagen kommer att hänga på och kräva att man visar att man har körkort om man har en försäkring på en båt som kräver det och att det bara är en person med körkort som får köra den, skulle en olycka ske och dem kommer på att någon utan kort körde så blir det nog inga pengar från dem.
            Men detta är bara spekulation från min sida men inte helt otroligt att det blir så.

Vad gäller vattenskotrar så får dessa bara framföras i utprickade farleder eller inom skärskilda av Länstyrelsen anvisade områden, på alla andra platser är körning förbjuden, inte ens transport till/från godkända områden får ske utan den måste transporteras på annat sätt tex bogsering.

Kommentera

Rospigg, då är vi ju alla lagbrytare så fort vi beger oss ut på vattnet.

Har inte läst igenom länken du hänvisar till men tycker det låter ytterst tveksamt att ALLA måste ha lanternutrustning.

Fartyg är inte det mer än 12 meter lång OCH 4 meter bred, och då är det krav på skepparexamen eller liknande?
              Ola

Kommentera

Men det kan ju egentligen inte vara så att det gamla förarintyget ska gälla för den utbildningen handlar ju inte ett dugg om att köra motorbåt.

Tror inte att olyckorna kommer minska alls med ett körkort tyvärr, skärgårdbåtarna i Stockholm har väl troligen utbildade kaptener men dom rammar ju småbåtar och bryggor till höger och vänster ändå... SSRS gjorde ju oxå en fin överkörning för nån vecka sen.

Vilken idiot som helst kan ta körkort på bil och ändå köra som en jävla idiot utan att kunna något, jag tror att det här bara är en väg mot båtregister och båtskatt.

Visst ska man kunna dom få reglerna som finns men jag tycker inte man ska överdriva det hela
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Fritidsfartyg

Fritidsfartyg

Fritidsfartyg är fartyg (skepp eller båtar) som endast används för sport- och fritidsändamål och som för högst tolv passagerare. Ett fritidsfartyg används inte i affärsmässig verksamhet.
                  Fritidsfartyg med en bruttodräktighet om minst 100 ska ha fartcertifikat (bevis om att fartyget vid tillsyn befunnits sjövärdigt) som utfärdas av Sjöfartsinspektionen.

På mindre fritidsfartyg utförs ingen reguljär besiktningsverksamhet. Däremot finns det krav på att ett fritidsfartyg (mellan 2,5 och 24 m) ska vara CE-märkt när det sätts på marknaden inom Europeiska gemenskapen.

Behörighetskrav
                  För att framföra en fritidsfartyg som är båt (mindre än tolv meters längd och fyra meters bredd) krävs ingen särskild utbildning. Men för fartyg som överstiger dessa mått och då räknas som skepp krävs som lägst avlagt kustskepparintyg.

Den som framför ett fartyg, oavsett storlek, är alltid skyldig att se till att detta är sjövärdig och att det framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.

Sidan uppdaterad: 2007-08-07
                  Spöböj !!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                    Rospigg, då är vi ju alla lagbrytare så fort vi beger oss ut på vattnet.

Har inte läst igenom länken du hänvisar till men tycker det låter ytterst tveksamt att ALLA måste ha lanternutrustning.

Fartyg är inte det mer än 12 meter lång OCH 4 meter bred, och då är det krav på skepparexamen eller liknande?
                    Mjo det är precis det som är problemet och som framöver hopperligen kan rättas till, men hårddrar man dagens regelverk så är alla som inte känner till reglerna eller har föreskriven utrustning lagbrytare, men idag är brott mot detta ungefär som att gå mot Röd gubbe det är olagligt men ingen åker dit för att man gör det.

Vad gäller längd så är alla flytetyg klassade som fartyg (pratar då enbart om fritidsbåtar) men när dem blir över 12x4m så klassas dem som skepp och då krävs nautisk kompetens Minst Kustskeppare men det är ändå ett fartyg i lagens mening, rörigt?! jo men så är det med lagtext

Kolla inlägget ovan som beskriver detta mera utförligt!!

Kommentera

Min fundering är direkt "VEM ska kontrollera detta"? Det finns inte tillräckligt med resurser nu och det kommer inte att skakas fram några nya pengar. Jag bor vid Vänern (utanför Karlstad) och har aldrig varit med om en nykterhetskontroll. Det enda jag har sett är att polisen stod i hamnen och väntade på en ankommande båt som anmälts av privatpersoner. Det känns som att politiker slår på stora trumman och att ljudet blir lika ihåligt som vanligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art