båtkörkort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båtkörkort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
    Var finns olyckorna, är inte det mest småbåtar?
    Jag antar att de flesta drunkningsolyckor är ifrån roddbåtar.

Och hur stor mening är det att ha en lag som man inte kan kontrollera att folk följer, det vore väl bättre att ha en lag på flytvästar i båtar under 7 meter om det är liv man vill rädda?
    Visst sker det flest dödsfall i samband med att berusade faller i vattnet från små båtar och vuxna/medelålders män är överrepresenterade, såg någon statistik på att 7 av 10 hade gylfen öppen när dem hittades drunknade!

Det är gott sjömanskap att "pissa" i öskaret istället för att hänga den över relingen

Dem olyckor man sannolikt vill stävja med den nya lagen är det snabbt ökande antalet kolisionsolyckor med lite större och snabba båtar, som RIB båten som körde in i lysbojen 1 död, HT.n med ungdommar som körde upp på en ö några skadade det är två fall jag minns direkt men det sker ganska ofta att båtar krockar och kör på föremål eller upp på land.

Tyvärr är det ofta alkohol inblandat i dessa olyckor men det är även vanligt med oerfarna och okunniga förare och det är en ytterst farlig kombination.

Sen är nog lagen tänkt att bli ett hjälpmedel för övervakande myndigheter att den som kör utan kort eller på fyllan och har kort kan straffas för det lättare än idag då lagstifningen är väldigt slapp och straffen löjligt låga, så lite skrämseltatktik i preventivt syfte.

Absolut skulle det vara lag på flytväst (på alla ombord och att den ska vara på under hela färden) i alla båtar oavsett storlek det borde ha ingått i lagförslaget för det skulle som Du säger rädda många liv.

Jo jag vet att jag trampar på många ömma tår med min inställning till flytväst men jag har upplevt baksidan av att inte använda flytväst och det gör ont att förlora vänner i onödan, och dessa vänner hade inte gått bort om dem haft flytväst på sig.

Kommentera

Förarbevis kunde låta sunt i mina ögon, men i artikeln kunde man läsa "en utbildning som kostar mellan 3 och 5tusen", det känns alldeles för magstarkt i mina ögon.

Dock tycker jag absolute att det skall finnas ett krav på att man kan högerregel, väjningplikter och annat som är väldigt nyttigt för att undvika olyckor, typ som körkort för EU-moppe, en 1dagskurs med slutprov och sedan är det klart. Att man skall kräva att folk skall kunna navigera eftersjökort med passare o.s.v känns inte alls aktuellt.
      sigpic

Kommentera

Läste i DN att man räknar med att mellan 200000 till 250000 båtägare kan behöva att ta båtkörkort. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen är positiva till förslaget och intressant blir ju hur de förhåller sig till om båten framförs av någon utan båtkörkort och olyckan väl är framme. I dagsläget får man i många bolag rabatt vid "nautisk kompetens", efter förslaget så lär ju premierna höjas för de som haft rabatten. Det blir långa köer till förhörsförättarna och de som utbildar. Frågan är om man kommer att nöja sig med "torrsim" och efter förslaget så bör man nog ha en form av övergångsperiod. I annat fall blir det lika soprent på båtar i skärgården som när man drar gädda på senhösten. Härligt!

Kommentera

Ska man kräva körkort på norskar och danskar också. Tittar man på bohuskusten så är ju 8 av 10 båtar i gästhamnarna norskflaggade? Hur ska det fungera? Jag är för någon form av krav på utbildning när det gäller större eller snabbare båtar men jag är inte heöt säker på att gränsdragningen är rätt. En liten eka som jag drar runt på i mindre sjöar gör ca 18 knop med 2 personer i båten kräver körkort vår stora båt som är 6,90 och har en toppfart på 8 knop kräver inget kort. Spontant skulle jag vilja säga att man har större nytta va körkkort för den större båten med hänsyn tagen till bland annat vikt.

Kommentera

Jajamen, danskar har redan krav på speedboatkort - http://www.speedboat.dk/ .

Kommentera

de var fan i mig på tiden med körkort på båt . när de gick igenom att norrlänningar(jag) sku behöva ta skoterkörkort så var de då inge knussel i stort sett bara att ta sig i kragen o genomgå utbildningen o hosta upp pengarna .

hur kommmer de sig att folk blir så arg när det kommer på frågan om båtkörkort ?? helt rätt tycker då jag iaf
              http://www.screamers.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Lomonosov Visa inlägg
                Ska man kräva körkort på norskar och danskar också. Tittar man på bohuskusten så är ju 8 av 10 båtar i gästhamnarna norskflaggade? Hur ska det fungera? Jag är för någon form av krav på utbildning när det gäller större eller snabbare båtar men jag är inte heöt säker på att gränsdragningen är rätt. En liten eka som jag drar runt på i mindre sjöar gör ca 18 knop med 2 personer i båten kräver körkort vår stora båt som är 6,90 och har en toppfart på 8 knop kräver inget kort. Spontant skulle jag vilja säga att man har större nytta va körkkort för den större båten med hänsyn tagen till bland annat vikt.

Du kan garanterat göra större skada på både dig själv, båt och tredje person med en liten båt i 18 knop. än med en stor båt och 8 knop..

//Abelsson
                http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

De flesta verkar tydligen för ett båtkort, instämmer om det ska gälla större båtar eller sjöar med stora farleder och stark trafik.

Men varför ända in i helsike ska man kräva körkort av en vanlig simpel hobbyfiskare som sitter och fiskar i en liten pöl och
                  i lugn och ro njuter av fisket.
                  Jag menar,10 knop kommer man ju fan upp i med en 5-8H motor om bara båten är någorlunda plan.
                  OK! ibland får man kanske sitta på mittoften och styra.

Dessutom är det väl de som älskar fisket som har mest båtvana, så de kan säkert sköta sig på sjön.

Som sagt, jag är anti mot 10kn regeln.

Kommentera

För min del tycker jag att det är nog tmi fan dax, jag har en 20 hk utter, vet inte hur många gånger jag har varit nära att kollidera med snor ungar med betydligt större motorer, och om det kostar mig några tusen, ok jag kan betala, och jag tror att dom flesta av oss kan betala, men kan dom j::a snorungarna det? tror inte det.

Lev fri lev för fisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sander L. Visa inlägg
                      De flesta verkar tydligen för ett båtkort, instämmer om det ska gälla större båtar eller sjöar med stora farleder och stark trafik.

Men varför ända in i helsike ska man kräva körkort av en vanlig simpel hobbyfiskare som sitter och fiskar i en liten pöl och
                      i lugn och ro njuter av fisket.
                      Jag menar,10 knop kommer man ju fan upp i med en 5-8H motor om bara båten är någorlunda plan.
                      OK! ibland får man kanske sitta på mittoften och styra.

Dessutom är det väl de som älskar fisket som har mest båtvana, så de kan säkert sköta sig på sjön.

Som sagt, jag är anti mot 10kn regeln.
                      Kunde inte ha sagt det bättre själv !! Fiskar i träsk,sjöar utan trafik mm , inte en chans jag pröjsar ett kort ! Jag tycker att man skall ha ett kort om man är ute i fjärdar,hav,skärgård där det är sjömärken,farleder mm, men inte kräva det i mindre sjöar och bondträsk !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 122 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen