Ursprungligen postat av Ola
Visa inlägg
Det är gott sjömanskap att "pissa" i öskaret istället för att hänga den över relingen

Dem olyckor man sannolikt vill stävja med den nya lagen är det snabbt ökande antalet kolisionsolyckor med lite större och snabba båtar, som RIB båten som körde in i lysbojen 1 död, HT.n med ungdommar som körde upp på en ö några skadade det är två fall jag minns direkt men det sker ganska ofta att båtar krockar och kör på föremål eller upp på land.
Tyvärr är det ofta alkohol inblandat i dessa olyckor men det är även vanligt med oerfarna och okunniga förare och det är en ytterst farlig kombination.
Sen är nog lagen tänkt att bli ett hjälpmedel för övervakande myndigheter att den som kör utan kort eller på fyllan och har kort kan straffas för det lättare än idag då lagstifningen är väldigt slapp och straffen löjligt låga, så lite skrämseltatktik i preventivt syfte.
Absolut skulle det vara lag på flytväst (på alla ombord och att den ska vara på under hela färden) i alla båtar oavsett storlek det borde ha ingått i lagförslaget för det skulle som Du säger rädda många liv.
Jo jag vet att jag trampar på många ömma tår med min inställning till flytväst men jag har upplevt baksidan av att inte använda flytväst och det gör ont att förlora vänner i onödan, och dessa vänner hade inte gått bort om dem haft flytväst på sig.
Kommentera