båtkörkort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båtkörkort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Thomas Pettersson Visa inlägg
    Kravet gäller max 7 m längd ELLER toppfart på 10 knop och det låter utmärkt. Dessutom behöver inte de som redan har goda kunskaper inte ta körkortet ( lång vana av båtkörning ) men jag undrar hur man ska ta reda på detta? Nån form av uppkörning?
    "lång vana av båtkörning" låter subjektivt. Vem bestämmer vad som är det?
    Skepparexamen, förarbevis osv? Jag köpte min första båt i våras och anser att jag kan hantera den ordentligt. Men lång och dokumenterad vana har jag inte...
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Jag tror att hårdare tag på sjötrafiken som sådan är bra och ett efterlängtat initiativ för alla seriösa båt/fiskemänniskor. Visst finns bratbuset kvar, men dom bränner ju även omkring i pappas jaguar och härjar i biltrafiken! Dom har ju stålarna att betala sina böter och allt vad det kan bli. Men bratbuset är ju en relativt liten grupp av sveriges båtägare, och jag tror som någon menade på här att; Många skulle nog må bra av lite utbildning i sjövett och båtkörning. Priset som någon nämde (7000) låter dock lite väl tilltaget :/
      Zebaztian ZzZ

Kommentera

Var finns olyckorna, är inte det mest småbåtar?
        Jag antar att de flesta drunkningsolyckor är ifrån roddbåtar.

Och hur stor mening är det att ha en lag som man inte kan kontrollera att folk följer, det vore väl bättre att ha en lag på flytvästar i båtar under 7 meter om det är liv man vill rädda?
        Ola

Kommentera

Så här har jag hört: Ett båtkörkort kommer ligga mellan 3k & 5k, beroende på: ingen aning...
          En grej undrar jag: Om man då har en båt som längdmässigt är kortare än 7 meter, men som går i 15knop, är man tvungen att ta båtkörkort då??

Dom säger ju över sju meter och 10knop = båtkörkort, men 5,5m och 25knop då??
          Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

www.kinnevikensfritid.se

Kommentera

Ursprungligen postat av The_Jerkman Visa inlägg
            Dom säger ju över sju meter och 10knop = båtkörkort, men 5,5m och 25knop då??
            Då har båten mer kapacitet än 10 knop och kräver därmed båtkörkort.
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Var finns olyckorna, är inte det mest småbåtar?
              Jag antar att de flesta drunkningsolyckor är ifrån roddbåtar.

Och hur stor mening är det att ha en lag som man inte kan kontrollera att folk följer, det vore väl bättre att ha en lag på flytvästar i båtar under 7 meter om det är liv man vill rädda?
              Alkohol är den stora boven. Folk kör bil fulla trots att de har körkort, folk lär köra båt fulla trots körkort.
              Team Gorilla.

"No Monkey Business"

Kommentera

Varför skall man inte ha körkort för att köra på sjön?, när man måste ha det när man kör bil. Lika självklart med körkort för båt som för bilen.
                "Hellre en dålig fiskedag än en bra arbetsdag"

Kommentera

Det är verkligen på tiden att det blir båtkörkort för det finns alldeles för många okunniga förare på sjön, jag tycker man möter en eller flera förare vid varje tur som saknar kunskap om så elementära saker som väjningsregler och att det råder högertrafik på sjön.

Senast i måndags var det på håret att det small då en mötande båts förare körde vänstertrafik i en skymd kurva (rundade en hög stenpir) och hamnade på kollisionskurs med mig, och trots att det var han som gjort fel så fick jag lösa situationen åt honom och som tack för att jag undvek en krock så fick jag ett bekant finger visat för mig

Sen är det ju så att kunskapsnivån för kort enligt förslaget ska ligga på motsvarande dagens förarintyg och alla som idag har det eller högre behörighet ska få det nya båtkörkortet per automatik, samt att den som har lång dokumenterad kunskap (detta låter luddigt men förklaring kommer hopperligen) ska slippa praktikprovet om jag fattat rätt.

Så är man lite listig så läser man in förarintyg i vinter då dem kurserna i dagsläget kostar ca 1500-2000 kr så är man garderad när förslaget går igenom (och går det inte igenom så har man ju ändå skaffat sig värdefulla kunskaper som man har nytta av resten av sitt båt/fiske liv), för vi kan utgå ifrån att utbildningsföretagen kommer att höja priserna rejält när lagen gått igenom för enligt uppgift så är det +250.000 personer som behöver utbildas!!

My 2 Cent

Kommentera

Ursprungligen postat av phal Visa inlägg
                    Varför skall man inte ha körkort för att köra på sjön?, när man måste ha det när man kör bil. Lika självklart med körkort för båt som för bilen.
                    Mmm, men du får köra en moped i rusningstrafik i Stockholms innerstad i 30km/h, medans du skall ha ett båtkort om båten gör mer än 18 km/h. På vattnet är det dessutom bra mycket mindre trafik. T o m inne i smeten runt vaxholm en varm julidag.

Har dock svårt att tänka mig att det skulle behövas mer en ett förarbevis. Detta kostar 1-2 k och är löjligt enkelt att ta.

Tyvärr så har tydligen någon världsfrånvänd idiot kommit fram till att man skall ha ett högfartsbevis om båten skall göra mer en 25 knop (m a o 45 km/h), vilken båt klarar inte av det idag? Det jävliga är att man i detta även pratar om att färgseendet skall vara perfekt. Undrar om det blir så att jag som röd/grön färgblind måste sälja båten för att den går i mer än 45 km/h? Medans jag utan problem kan ligga och köra i en bra bit över 200 på autobahn? Dödsolyckor p g a fart är försvinnande liten och i de fall som det händer så är det alldeles för mycket alkohol inblandat. ('fakta' från båttidningarna i Sverige.)

Skall man nu ha någonting så skall det begränsa sig till grundläggande navigation och väjningsregler och det behöver i så fall bara gälla i skärgården, mälaren och ev i Vänern/Vättern.
                    Fast det är väldigt skönt med områden där förbudsivrande politiker trots allt kan hålla sina långa fingrar borta.

Eller dra det fullt ut och kräv körkort för cykel!

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                      Det är verkligen på tiden att det blir båtkörkort för det finns alldeles för många okunniga förare på sjön, jag tycker man möter en eller flera förare vid varje tur som saknar kunskap om så elementära saker som väjningsregler och att det råder högertrafik på sjön.

Senast i måndags var det på håret att det small då en mötande båts förare körde vänstertrafik i en skymd kurva (rundade en hög stenpir) och hamnade på kollisionskurs med mig, och trots att det var han som gjort fel så fick jag lösa situationen åt honom och som tack för att jag undvek en krock så fick jag ett bekant finger visat för mig

Sen är det ju så att kunskapsnivån för kort enligt förslaget ska ligga på motsvarande dagens förarintyg och alla som idag har det eller högre behörighet ska få det nya båtkörkortet per automatik, samt att den som har lång dokumenterad kunskap (detta låter luddigt men förklaring kommer hopperligen) ska slippa praktikprovet om jag fattat rätt.

Så är man lite listig så läser man in förarintyg i vinter då dem kurserna i dagsläget kostar ca 1500-2000 kr så är man garderad när förslaget går igenom (och går det inte igenom så har man ju ändå skaffat sig värdefulla kunskaper som man har nytta av resten av sitt båt/fiske liv), för vi kan utgå ifrån att utbildningsföretagen kommer att höja priserna rejält när lagen gått igenom för enligt uppgift så är det +250.000 personer som behöver utbildas!!

My 2 Cent
                      Fast jag tycker att det är förvånandsvärt lite sånna dumheter ändå. Ändå så håller jag till mitt inne i smeten (i alla fall till och från fiskeställena). I trafiken där alla har ordentlig utbildning så råkar man däremot ut för idioti och okunskap väldigt ofta.

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art