Och det bara händer grejer.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Och det bara händer grejer..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Och det bara händer grejer..

Hej på er,

Tänkte bara berätta om dagens eskapader på sjön och höra om det är nån annan som har liknande erfarenheter.

Oftast fiskar jag ensam eller med någon av mina rutinerade fiskepolare. Då brukar det sällan hända något oförutsett utan resultatet blir oftast bra fångst och idel glada miner. Jag är en hardcorefiskare och som många av er andra lägger jag mycket tid och pengar på mitt intresse. Att gå ombord på min båt och inte ha koll är som att svära i kyrkan.
    Men så ibland måste man ta en kula för laget och låta resterande del av familjen vara med. Det var inte jag kom med förslaget men när tjejen presenterade idén om en aktivitet som innebar möjlighet till fiske istället för besök hos svärmor, gräsklippning eller andra mindre viktiga saker var jag inte sen att hänga på.

Men det har sitt pris..
    För det första tog det 1 timme extra att komma till båtrampen. Vi har en dotter på 2,5 år så där ligger ca 25 minuter extra med påklädning, sen ta av allt för att hon blev kissnödig, på med allt igen och sen en kortare jakt för att få in henne i bilen, men man ska väl för fan inte behöva fixa håret för att fiska?! Humöret: Bra

Och vad grejer det blev i båten..filtar, väskor och en massa skit som pressades ner i fören på den annars så välmöblerade fiskemaskinen.
    Medans jag sjösatte hann tjejen slå i tån så blodet sprutade och lilltjejen ramlade i vattnet. Humöret: Medium

Väl ute på sjön lugnade det ner sig något och jag hann lagomt rodda två djupriggar och sätta ut sidospöna. Kollade över grejorna och sjönk sen förnöjt ner i förarstolen och knäppte en folköl.
    -fan det här går ju bra, tänkte jag för mig själv medans mina två godingar satt i fören och myste i solen. Humöret: Bra

Tio minuter senare började det.
    -vad sakta det går, säger tjejen.
    -ska det gå så här sakta, frågade hon igen.
    -jamen det vet du ju, svarade jag.
    Jag har mässat olika metoder och det fantastiska med fiske ett otal gånger och någonstans hoppats att det kunde bli lika intressant som hästsport.
    Räddningen kom med ett påslag och en skaplig gös. Humöret: Bra

Efterföljande 4 timmar går till historien. För att ge några exempel:
    Saft i hela båten, gråt, tjat om godis, båda två fastnade i de wobblers som jag hängt på tork flera gånger, när jag skulle hissa djupriggarna för ett grund hade någon stängt av strömbrytaren vid förarplatsen, mer gråt, lek med pedalen till elmotorn med följden att linorna gick ihop samt till sist att min kroklosstagartång gick till botten.
    Och det bara händer grejer..
    Humöret: Allt annat än på topp

Mot slutet av turen hade vi trots allt landat fyra skapliga gösar och en gädda men priset kändes onekligen högt. Jag som aldrig längtat in till land kände att det inte kunde gå fort nog. Så jag gasade..så pass att en dåligt säkrad väska föll överbord. Shit, nu var goda råd dyra!
    -vad var det i den, halvskrek jag medans jag vände båten.
    - Vanjas nalle, svarade tjejen.
    Jag gissade att det var mer grejor i den men insåg även allvaret i situationen. Att tappa i pappas kroklossartång är en sak men att sumpa redskapet som söver lilltjejen vore en katastrof!
    Samtidigt som jag rattade båten mot målet såg jag timslånga nattningar framför mig och tog snabbt beslutet att inte riskera att den skulle hinna sjunka utan köra en Baywatch-räddning av väskan. Plockade upp mobilen ur fickan på brallorna, styrde upp brevid väskan som låg och guppade där jag slog ur växeln och dök i som David Hasselhof himself.
    Det var kallt i vattnet..men jag fick enkelt tag på väskan och vände tillbaks mot båten. Tjejerna jublade och jag kände mig som superpappa när jag klättrade upp i båten. Humöret: Återigen på topp
    Så här i efterhand inser jag ju att det funkat lika bra att fiska upp väskan med båtshaken men Hasselhof verkade som en bra idé just då.
    Väl tillbaka vid rampen gick allt enligt planerna förrutom ett till ofrivilligt dopp med tillhörande gråt.

Nog för att jag tycker om att göra saker med familjen men fiske har jag för alltid strukit från den listan från och med idag. Gud vilken pers..

Så nu till min fråga: Har ni råkat ut för nåt liknande och vad ska jag säga nästa gång för att slippa undan fiskemisshandeln?

// Uffe
    - Alltid vassa krokar!!!

Bit ihop och ta med familjen fler gånger så dom får rutin på det.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Min lilla är bara 9 mån så det är lite väl tidigt att sabba utrustningen. Men det kommer nog. Det är en liten kille, så förhoppningarna om framtida guldstunder finns ju, men det lär ju bli en del dråpligheter på vägen.
      Därmed inte sagt att tjejer inte kan bli fiskeintresserade men hur många tjejer hänger på den här sidan. En eloge till de som gör det.

Det jobbigaste jag varit med om var när jag hade två polare i båten som var på "vad är det här för rulle" nivån. Det var haspelrullar.
      Nåväl jag hann inte fiska utan var tvungen att hjälpa dom hela tiden med lintrassel och bottenapp osv. Jag kör ju till rätt grynnor och säger åt dom vilka drag dom ska sätta på. Personligen kammar jag noll på de 10 kast jag hinner med denna högsommardag men vem bryr sig om det när det är soligt och fint och ölen är tillräckligt kall. Jo, det gör mina snipjägare till vänner som fått sina första småfiskar på "kast" som dom säger. Och dom menar det faktiskt. "Vi som trodde du kunde fiska osv,osv. Fick höra det i flera år. Fick dom komma i båten igen?
      NEJ!!!

Kommentera

Familjen har jag haft med ut och därvid insett att nu är det inte jag som ska fiska utan mitt jobb blir att försöka bistå de övriga och framförallt göra vad som går för att hålla mitt humör i schack och deras på topp!
        Men otrivsamt är det att ha fler i båten! Och helst ska man ha hela sjön för sig själv också!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Haha härlig storry...

//Abel
          http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Haha, nu blev mitt humör lite bättre iallafall, kul story och bra skrivet, sitter och småfnissar lite...

Kommentera

Jag fiskar med en av mina vänner en hel del. Nu när min båtmotor är paj så måste vi använda hans lilla styrpulpet på fisketurerna. Man har försökt förklara för honom att fiske i högsommar och solklar himmel inte är det som lockar storgäddorna men ändå så ska man ut då. Jag tänker varje gång; bättre det än inget. Och varje gång vi åker ut kommer en fråga. Hur fan gjorde man den där knuten nu igen? Eftersom vi bara använder drag ur min låda så vill man gärna att knuten ska hålla. Och hur många gånger har man hamnat två meter utanför vassen för att han tycker det är bra när man får några snipor och kanske en på 3-4 kg. Nä, alteregot är svårhanterligt på fisketuren. SPECIELLT när man har en kompis som tror han vet bättre.

Men det var var otroligt trevlig läsning!
              sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 181 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art