Amb-rulle som allroundrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb-rulle som allroundrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb-rulle som allroundrulle?

En fråga till er som vet bättre än jag!

Jag ska köpa en rulle till jerkfiske, men som jag samtidigt tänkt köra "vanligt" spinn med. Jag fiskar inte speciellt ofta, kanske tio ggr/år. Jag har förstått att Amb jb är poppis till jerk. mycket för att den är stryktålig. Går det att fiska vanligt spinn med en jb eller borde jag satsa på en c3/c4 som också är populära har jag märkt? Är ssc3/4 också lämpade för jerk?

Om du med ”vanligt spinn” menar beten under 15g och inte vill byta till en klenare lina så är väl knappt någon rulle som används för jerk en hit men byter du spole till en med klenare lina kan du utan tvekan fiska med ”vanliga” beten från 10g och uppåt. Det är det omaket man fåt ta när rullen ska duga till allt. Sen bör du ju därtill kunna byta till ett spö som passar de lättare betena när det blir aktuellt men det var OT.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kasta tiogrammare med otrimmad Ambassadeur?

Kommentera

Ursprungligen postat av salachtin Visa inlägg
        ...går utmärkt med rätt modell

Kommentera

Ursprungligen postat av salachtin Visa inlägg
          Beror på hur långt du vill nå och hur betet är utformat. Där jag hitintills fiskat har det fungerat. Till och med den gamla Record Ambassadeuren från ca 1955 placerad på ett ABU Caster 122 och försedd med 0,33 Stren fick iväg 7g spinnare tillräckligt långt för att abborrfisket skulle kännas meningsfullt fast det var med 12g Mörrum det började likna något!

Så visst går det men man måste kunna hantera grejorna och sköta om dem!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
            Beror på hur långt du vill nå och hur betet är utformat. Där jag hitintills fiskat har det fungerat. Till och med den gamla Record Ambassadeuren från ca 1955 placerad på ett ABU Caster 122 och försedd med 0,33 Stren fick iväg 7g spinnare tillräckligt långt för att abborrfisket skulle kännas meningsfullt fast det var med 12g Mörrum det började likna något!

Så visst går det men man måste kunna hantera grejorna och sköta om dem!
            Herregud! Jag klarar nog knappt en 25-grammare med alla centrifugalbromsarna lossade med min C3. Kanske skulle gå med en liten sticka och nylonlina? 10 gram vore omöjligt. Skulle övervarva som sjutton.

€:
            Förvisso har jag kastat lätta Rapala med en gammal 5000 C en gång i tiden. De vägde nog ungefär 10 gram. Dessutom tar de nog mycket vind. Hur fn gick det till?
            Senast ändrad av salachtin; 2007-08-05, 21:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 181 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art