Var i dalaälven är dt bäst ädelfiske ? (Öring,harr) (Röding) ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var i dalaälven är dt bäst ädelfiske ? (Öring,harr) (Röding) ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var i dalaälven är dt bäst ädelfiske ? (Öring,harr) (Röding) ?

Hejj alla fiskeberoende människor

Nu har jag börjat forsfiska , men vet inte var i forsarna fiskarna tar sig ( t.ex. nedanför strömmarna , mitt i strömmarna , lite lugnare vatten osv . )

Sen så undrar jag också vart i Dalaälven som dt är bäst fiske då för öring helst , men röding och harr får också jättegärna finnas .

Jag har varit i Tyttbo , Björbo och Malung.

Men som sagt , jag kan inte säga om dt är bra ställen eller inte . Eftersom jag inte vet var i strömmarna man ska kasta osv .

Men av de tre ställena så har jag upplevt Malung bäst.

Samtidigt så undrar jag vilka drag man ska lira ..

Tack på förhand !

/ Adam

Röding kan du nog inte hoppas på i själva älven. Möjligen kan man hitta dem i de sjöar och kraftverksdammar som älven rinner igenom eller styckats av med.

Följande gäller Österdalälevn uppströms Älvdalen. Vid Åsen brukar folk vada ut i strömmen och förska lura harr och öring. Älven är i stort sett vadningsbar var man vill där. Det är en lugnflytande sträcka men man känner säkert att vattnet trycker på ändå. Vattendjupet avgörs av hur mycket vatten man släpper från Åsendammen så man bör ha koll på förändringar i vattenståndet och veta vart man ska ta vägen om det börjar stiga. Nu vet inte jag hur gott om fisk det är just där men det är trots allt tillräckligt för att flugfiskefolk ska finna det mödan värt att försöka.

Ovanför Åsen kommer den långa Trängsletdammen som övergår i Särnasjön och några forsar högre upp är du vid Idresjön. De forsarna vär steninga och strömstarka så där ger man sig inte ut i onödan men i de lugnare partierna dememellan kan det finnas vadbara ställen. Bästa vadningen och fisket har du annars i Österdalälvens källflöden, Storån och Sörälven. Öring och harr finns det där. Röding finns i områdets sjöar. Inte alla men några. Bäckröding kan du hitta i några småbäckar men där de är är det hart när omöjligt att fiska fluga på traditionellt vis. Möjligen kan man pilla ut en fluga genom buskridån men hur man får tillbaka den blir en helt annan fråga.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag är inte flugfiskare glömde jag att påpeka ..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
      7 svar
      1 522 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34