Hade ett metpass ute vid djurö igår och träffade på lokalbefolkningen vid land. Killen och jag började glatt samtala om fiske i allmänhet, trevligt trevligt! Jag frågade lite försiktigt var man fått lite större gädda, han började peka åt håll kors och tvärs. Grov abborre hade tagits precis där vi stod men det var inte det jag fiskade. Sedan berättade han att han brukade få sik i en liten kanal på andra sidan udden. Eftersom man är mitt i samtalsämnet så börjar man ju inte ifrågasätta. Men visst fan har vi inte SIK i skärgården!!?? Han måste ovetande ha pratat om asp....... Eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Asp - Sik
Collapse
X
-
Håller med Garga. Finns hur mycket sik som helst. Konstigt nog verkar just siken vara den fisk som inte gått bakåt nämnvärt mycket hittills. Abborre o Gädda backar ju markant, men siken består. (Ta i trä) Sen gäller det ju att fiska på siken när den går landnära på våren. Siken är väldigt lik kustöringen vad gäller strandnära fiske. Upp till 11-12° sen försvinner dom uttåt och blir mer svårlokerade. Så tipset du fick om kanalen skulle jag testa direkt när säsongen drar igång. Heta sik-ställen ska man vara rädd om.Den som har flest prylar när han dör vinner!
Kommentera
-
Siken
Man ska nog börja lyssna mer på lokalbefolknigen i dessa sammanhang. Dom har ju bott där ett bra tag liksom. Men frågan är varför han avslöjade sin "hotspot". Skulle man ju aldrig själv göra. Möjligtvis när dagen d är nära då. Vad är det för prylar som gäller när man fiskar sik då? Mask? Ska man meska innan?
Ursprungligen postat av MeanMachine Visa inläggHåller med Garga. Finns hur mycket sik som helst. Konstigt nog verkar just siken vara den fisk som inte gått bakåt nämnvärt mycket hittills. Abborre o Gädda backar ju markant, men siken består. (Ta i trä) Sen gäller det ju att fiska på siken när den går landnära på våren. Siken är väldigt lik kustöringen vad gäller strandnära fiske. Upp till 11-12° sen försvinner dom uttåt och blir mer svårlokerade. Så tipset du fick om kanalen skulle jag testa direkt när säsongen drar igång. Heta sik-ställen ska man vara rädd om.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 296 visningar
1 gilla