Asp - Sik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Asp - Sik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Asp - Sik

Hade ett metpass ute vid djurö igår och träffade på lokalbefolkningen vid land. Killen och jag började glatt samtala om fiske i allmänhet, trevligt trevligt! Jag frågade lite försiktigt var man fått lite större gädda, han började peka åt håll kors och tvärs. Grov abborre hade tagits precis där vi stod men det var inte det jag fiskade. Sedan berättade han att han brukade få sik i en liten kanal på andra sidan udden. Eftersom man är mitt i samtalsämnet så börjar man ju inte ifrågasätta. Men visst fan har vi inte SIK i skärgården!!?? Han måste ovetande ha pratat om asp....... Eller?
    sigpic

nejdå, det går sik i skärgården, kanske inte nåra jätte mängder, men det finns en del
    Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

Kommentera

Där ser man! Man anser sig kunna en jävla massa om fiske och så dyker en sådan bagatell upp..... hehe
      sigpic

Kommentera

Jag tog 8,5 kilo fina sikar, runt kilot på fyra stycken.Detta på 3,5 timmar, makalöst bra för att vara mig.
        Så nog finns det sik i skärgården. Fast nu är det nog stenkört. Jag brukar fiska i mars och april.

Kommentera

Jo nog kann det var Sik, men jag tvivlar, det är ju inte så länge sedan man fick sik i Bjursund, idag får vi inget, förr fick vi även strömming där, idag får vi inget,Vad kann det bero på?

Kommentera

Senast jag såg sik var vid Singösundet oktober 1997. Det var i samband med havsöring fiske jag såg dem.
            I min barndom köpte vi sik av fiskare från Gräsö, Öregrund, Grisslehamn eller Herräng.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Finns hur mycket sik som helst i skärgården, ganska lättfiskad dessutom, kanaler brukar vara kanon.

Kommentera

Håller med Garga. Finns hur mycket sik som helst. Konstigt nog verkar just siken vara den fisk som inte gått bakåt nämnvärt mycket hittills. Abborre o Gädda backar ju markant, men siken består. (Ta i trä) Sen gäller det ju att fiska på siken när den går landnära på våren. Siken är väldigt lik kustöringen vad gäller strandnära fiske. Upp till 11-12° sen försvinner dom uttåt och blir mer svårlokerade. Så tipset du fick om kanalen skulle jag testa direkt när säsongen drar igång. Heta sik-ställen ska man vara rädd om.
                Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Siken

Man ska nog börja lyssna mer på lokalbefolknigen i dessa sammanhang. Dom har ju bott där ett bra tag liksom. Men frågan är varför han avslöjade sin "hotspot". Skulle man ju aldrig själv göra. Möjligtvis när dagen d är nära då. Vad är det för prylar som gäller när man fiskar sik då? Mask? Ska man meska innan?

Ursprungligen postat av MeanMachine Visa inlägg
                  Håller med Garga. Finns hur mycket sik som helst. Konstigt nog verkar just siken vara den fisk som inte gått bakåt nämnvärt mycket hittills. Abborre o Gädda backar ju markant, men siken består. (Ta i trä) Sen gäller det ju att fiska på siken när den går landnära på våren. Siken är väldigt lik kustöringen vad gäller strandnära fiske. Upp till 11-12° sen försvinner dom uttåt och blir mer svårlokerade. Så tipset du fick om kanalen skulle jag testa direkt när säsongen drar igång. Heta sik-ställen ska man vara rädd om.
                  sigpic

Kommentera

Japp, mask är kanon. Bottenmete med paternostertackel är det jag brukar köra och det funkar bra. Tänk på att använda nylonlina och inga stockar till spön då siken är väldigt "lös" i munnen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 296 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art