Jerkbait - Trasig, Laga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait - Trasig, Laga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Visste inte vars hålen var på min ena Zalt men den läckte in en jävla massa vatten, jag borrade bara upp hål med en liten borr (2 stycken hål) och lät vattnet rinnu ut, sen strök jag på klarlack över hela wobblern och nu fungerar den utmärkt. Du behöver alltså nödvändigtvis veta vars hålen är om dem är små.

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
      Tjena!

Två av mina jerkbaits Buster shallow runner, och Top bandit har det gått hål på. Det läcker in vatten så betena sjunker med en rasande fart..... Vilket förstör själva poängen med dessa beten.

Någon som vet om det går och laga dom genom att lägga nåt tunt lager av någonting?

Ska det verkligen bli små hål av att få några gäddor på dem här betena??????

MVH
      Hej Karki; Jag har skrivit några fisketips genom åren. Här kommer en repris på 1:an.
      OF fisketips Nr 1. LAGA DIN SÖNDERBITNA WOBBLER! Många wobbler på fiskemarknaden är tillverkade av celluloid eller ABS-plast. Cellluloidwobblern är transparent, dvs genomskinlig och abswobblen är gul eller vit till färgen innan den målats. Om en gädda bitit hål på en celluloidwobbler kan du laga hålet med Karlssons klister, ett material som går i kemisk förening med celluloidplasten. Om en gädda bitit hål på en abs-plastwobbler kan du laga hålet med epoxylim. Du kan t.o.m. förstora wobblerns haksked eller göra en ny haksked med epoxylim. Ibland kan det vara mycket svårt att hitta hålet där wobblern läcker in vatten. Stoppa då wobblern i frysen några timmar så att wobblern kyls ner till minusgrader. Plocka ut wobblern ur frysen och doppa den i hett vatten. Efter en stund börjar det bubbla luft ur hålet eftersom den nerkylda luften expanderar och pyser ut genom hålet när wobblern upphettas. När du väl lokaliserat hålet efter gäddtanden i wobblern så kan du nu laga det.
      - Old Firehand

Ps. CK, det var kanske det här tipset du menade? Ds.
      Senast ändrad av Old Firehand; 2007-08-02, 15:25.

Kommentera

Jag har en transparent Bomber med hål i, går det inte att laga den med epoxy? Jag har inte lagat den än, men hade tänkt att använda just epoxy för det, men om det inte går så är det ju bra att jag väntat med att laga den.
        Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
          Jag har en transparent Bomber med hål i, går det inte att laga den med epoxy? Jag har inte lagat den än, men hade tänkt att använda just epoxy för det, men om det inte går så är det ju bra att jag väntat med att laga den.
          Ett lager lack gör skillnad, frågan är bara hur mkt.

Ang. lekage:
          Men det skadar ju aldrig att dra på ett xtra lager lack, om inte annat i "planerat" underhåll(över hela betet och inte bara "läckorna". Billigare och smidigare i längden...
          sigpic

Kommentera

Ok. Frys tipset verkar vara en bra variant. Återkommer med resultat om någon/några dagar.
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
              Hej Petey 21; Har du en transparent Bomber wobbler med hål i är den troligtvis tillverkad i celluloid. Karlssons klister består till merparten av celluloid och aceton. Tätar du hålen i en celluloidwobbler med Karlssons klister går tätningsmaterialet i kemisk förening med wobblermaterialet och hålet blir helt tätt och lika homogent som resten av wobblern. Tätar du hålet i celluloidwobblern med araldit eller epoxy dröjer det ibland inte länge innan epoxyn lossnar eller så blir det otätt i skarven mellan lagningen och wobblermaterialet. Följden blir att wobblern kan börja läcka in vatten på nytt. Försök alltid att hitta ett lagnings- eller tätningsmaterial som som kemiskt ligger nära det material du ska täta.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 084 visningar
              1 gilla