Gräva en sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gräva en sjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gräva en sjö

Tja! Jag fick för mej att jag skulle gräva mej en sjö/damm som jag kan sätta ut lite fisk i men vad krävs egentligen för att firrarna ska överleva alla tips välkommnas varmt!

Tack på förhand!

Beror vad du skall sätta ut för fisk, men bra PH-värde och syresätt vatten är en bra start.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

jag hade tänkt mört abborre och gädda
      hur stor behöver den vara och hur djup?

Kommentera

Beror ju också i vilken växtzon du tänkt ha den en i, syrebrist på vintern är ett återkommande problem.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Klart! Det är bara att börja gräva.. Jag lovar jag hjälper till.
          [FONT="Comic Sans MS"]Thats all for now folks...[/FONT]

Kommentera

vad menar du med växtzon? Och hur får man bukt med ett sånt problem som syrebrist?

Kommentera

Du har två broblem att lösa:
              1. Ett hur håller jag vattnet rent och friskt?
              2. Hur håller jag fiskarna vid liv?

Fråga 2 är lättast att besvara. Tillräckligt djup och tillräckligt rent vatten. Födotillgången kommer att reglera antalet fiskar men de håller sig vid liv garanterat om vattnet inte förgiftas av kemikalier eller närsalter.

Fråga 1 är knepigare för du äger inte påverkansmöjligheterna till alla delar när det gäller vattnet.

Svårigheten är alltså att hålla ute läckande närsalter från omgivningen. De kommer främst med ytvattnet och avloppsdiken. Om vattnet i den blivande sjön blir bemängt av läckande gödningsämnen från kringliggande marker så kommer sjön att växa igen av allt från blågröna alger till vass.
              Sommartid kan den ha hög syrenivå men så fort isen lagt sig kommer ruttnande växtdelar att stjäla syret som fiskarna behöver. När förruttnelseprocessen inte får tillräckligt med syre bildas sumpgas. Då är allt liv i sjön i fara.
              En mycket djup sjö typ bergtäkt eller gruva har sällan problem med högre växtlighet utöver tjocka mattor av andmat på ytan. Den får man helt sonika ösa ur.

Surt regn kan på sikt ställa till det för sjön om den ligger i utsatta områden.

En grund sjö blir snabbt uppvärmd på våren, mycket varm på sommaren, snabbt avkyld på hösten och riskerar drabbas av syrebrist på vintern.

Så för att hålla vattnet friskt och rent rekommenderar jag största möjliga vattenyta (minst 1ha) och största möjliga djup (Branta stränder och medeldjup över 2m) samt hålla ytvatten från diken och vattendrag borta. Sjöns ska helst fyllas av grundvatten.

I den sjön kan du tåliga arter som ruda, sutare, abborre och gädda.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBest Det var ett interessant inlägg det hjälper till mycket!

Kommentera

Annars kan du ju sätta ut ruda dom överlever ju det mesta.

Kommentera

vi hade ruda i en damm på landet och de överlevde i säkert 20 år. dammen var inte stor ca 10 m lång 4 m bred och 2m djup.. fast ett jävla grävande om du ska göra det för hand. vi hällde sement i botten så vattnet skulle vara kvar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 951 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art