Vad är C&R ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är C&R ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lind5kog Visa inlägg
    Har länge undrat över vad C&R står för ?
    Det motsatta förkortas C&K och står för Catch And Kill.

(Ett uttryck du också lär stöta på om du läser om C&R.)
    Smaken är som baken...

Kommentera

Och den tredje mest använda förkortningen är P&T som står för Put And Take. Alltså när man sätter i odlad fisk som bara är avsedd att tas upp vid fångst, som vid ett regnbågsvatten.
      Smaken är som baken...

Kommentera

>>Det är inte hälften så mycket "C&R hets" på fiskesnack som det borde vara. >>Kolla fotoalbumet.
        >>Större fiskar gör bäst nytta i vattnet, mindre fiskar kan man absolut äta >>upp. Men man behöver inte fylla frysen, ge alla grannar eller sälja fisken.
        >>Släpp tillbaka stor fisk, ät dom små och gnäll inte så förbannat bara för att >>det finns folk som värnar om bestånden.
        >>Det är mitt tips till blivande sportfiskare.

Jag tänkte på bilder jag sett i andras galleri på typ 5 stekpanneöringar eller lite makrill, som renderar kommentarer typ "du måste ha en stor familj", eller "Många munnar att mätta?". Och en öring på 1 kilo kan vara vardagsmat i ett vatten, under måttet i ett annat, och troféfisk i ett tredje, och sådant är svårt att veta genom att kolla på en bild. Men visst, sunt förnuft, man ska inte fylla fisken med mer fisk än man orkar äta upp (alla vet ju att fisk som legat länge i frysen inte smakar gott...).

Angående BeBest tidigare komentar om bäckröding, menar du att all bäcklevande röding är imorterad eller tänker du på nån speciell typ av röding? Bara nyfiken, bäckmetande endel förr om åren, och då brukade man stöta på riktigt små bäckar med röding modell mindre..

Kommentera

Ursprungligen postat av Buddy_Lackey Visa inlägg
          ...
          Angående BeBest tidigare komentar om bäckröding, menar du att all bäcklevande röding är imorterad eller tänker du på nån speciell typ av röding? Bara nyfiken, bäckmetande endel förr om åren, och då brukade man stöta på riktigt små bäckar med röding modell mindre..
          Följande är hämtat från www.fiskbasen.se (Läs gärna mera om bäckrödingen där!) :
          ”Arten importerades till Sverige första gången år 1892 och inplanterades först i fjällvatten. Resultaten av inplanteringarna har varit ojämna. Mångenstädes har de helt misslyckats, men på andra håll som sjöar i Skåne, Västergötland, Närke, Södermanland, Dalarna och ställvis i Norrland har arbetet gett resultat. 1980-1981 fångades 8 bäckrödingar i Öregrundsgrepen utanför norra Uppland; de var rymlingar från en närbelägen fiskodling.

Miljö:
          Denna rödingart föredrar kalla, rinnande vattendrag och mindre bäckar men norrut finns den även i kallsjöar. I vissa fall kan den uppehålla sig i varmare vatten under förutsättning att syrgashalten är hög. I vattensystem, där öringen finns, håller sig bäckrödingen till de översta delarna av systemet.

Vanor:
          För ett kringströvande liv både upp- och nedströms tills den hittar en bra plats, där revir etableras. I sommarskymningen går den upp på grunda vatten i strandkanten men under varma sommardagar uppsöks sjöarnas kalla djuphålor.”

Bäckrödingen växer snabbare än öring, den har en mer aggressiv livsstil vilket innebär att den tar över områden som tidigare ”bebotts” av öring. I detta fall är det de bästa uppväxtområdena som erövras. Vi kan inte räkna med att få bort bäckrödingarna men vi kan hålla dem i schack.
          1993 kom jag i samband med mitt lika beryktade som misslyckade deltagande i en flugfiskekurs i kontakt med bäckrödingen för första gången. Jag hade då lämnat tillbaka flugspöet och övergått till fiske igen.
          Den kvällen stod det bäckmete på programmet. Ett fiske jag prövat tidigare men alls inte behärskade. Vi for på knaggliga grusvägar, gick en stund över bäverdrabbad sumpmark och kom lagom svettiga fram till en bäck, där vi fikade och blev undervisade i konsten att bäckmeta.
          Vad som trycktes hårt på var att fick vi bäckröding skulle den avlivas och slängas tillbaka i ån för att ingen näring skulle gå förlorad ur åns näringsfattiga ekologi. Stora fiskar, alltså såna över skarpsillmodell, fick vi självfallet knapersteka och käka på macka om vi ville annars skulle de också nackas och slängas tillbaka.
          När kvällen avslutades och ett tjugotal fiskare med varierad framgång, somliga hade bara fått några få andra över hundra, lämnade den lilla bäcken var sträckan i princip tömd på levande fisk och ledaren var nöjd med oss.

Fast en hade inte betett sig som han ville. Han hade släppt tillbaka alla under 20cm i levande skick.

Jag har besökt bäcken några gånger sedan dess. Är gräset nedtrampat längs den vet jag hur fisket kommer att bli. I annat fall finns det några bättre fiskar i inloppet till små höljor och många mindre bakom dem samt eventuellt en undanträngd öring längst ner vid utloppet.
          Bifogade filer
          Senast ändrad av BeBest; 2007-08-04, 14:42.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBest: intressant. där jag fiskade på den tiden fanns rödingen i mindre bi-älvar (1-1,5 meters bred) och öringen i den "stora" huvudälven (2-3 meters bred). Kommer inte exakt ut hur dom såg ut, men dom var nog lite grönaktiga som på bilden. Kommer inte ihåg om jag praktiserade "C&R", men jag skulle tro det för dom var i regel små.

Kommentera

Den här bäcken håller ungefär samma bredd och mellan decimetern och metern djup. Ett intressant fenomen är att bäcken förefaller vara mycket bredare. Man kan här och var se djuphålor i granskogen upp mot 25 m från bäcken och där stömmar vattnet åt samma håll som det i bäcken. Fiskarna har attså ett stort hemligt område att söka skydd på och vad värre är för oss: De hör hur vi klampar fram på våningen ovanför.

Men bäckrödingar i lovlig storlek finner ingen nåd hos mig. De små får gå kvar tills vidare.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 061 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art