va jag tycker är att gädda, släpper man alltid tillbaka. Men ska man äta fisken så går de väl bra att bonka. Men om vi säger Regnbåge, så dör 85% av alla bågar som vart över ytan och 25% av de som krokas av i vattnet dör. Så regnbåge är de bättre att ta upp än släppa tillbaka. Sen är de upp till var och en hur de tycker och gör. Men jag släpper tillbaka all fisk jag fångar utom regnbåge och övriga ädelsfiskar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är C&R ?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Szaaz Visa inläggva jag tycker är att gädda, släpper man alltid tillbaka. Men ska man äta fisken så går de väl bra att bonka. Men om vi säger Regnbåge, så dör 85% av alla bågar som vart över ytan och 25% av de som krokas av i vattnet dör. Så regnbåge är de bättre att ta upp än släppa tillbaka. Sen är de upp till var och en hur de tycker och gör. Men jag släpper tillbaka all fisk jag fångar utom regnbåge och övriga ädelsfiskar.
Kommentera
-
Vart hittade du dem siffrorna?
Ursprungligen postat av Szaaz Visa inläggva jag tycker är att gädda, släpper man alltid tillbaka. Men ska man äta fisken så går de väl bra att bonka. Men om vi säger Regnbåge, så dör 85% av alla bågar som vart över ytan och 25% av de som krokas av i vattnet dör. Så regnbåge är de bättre att ta upp än släppa tillbaka. Sen är de upp till var och en hur de tycker och gör. Men jag släpper tillbaka all fisk jag fångar utom regnbåge och övriga ädelsfiskar.
Överlevnad flugfångad RB i håv och i vattnet?
Överlevnad spinnfångad med hullingfria krokar?
Överlevnad mete med ex. räka och mask?
Dem fiskar som ex ett par polare har i sin egen sjö, är över vattnet flera ggr, först ur kassen/bassäng, sedan ur tanken på transportbilen till en tank en bit från sjön, sedan ur den tanken och i baljor ca 10 minuter bärtid till sjön. Där de läggs i nät försedda ramar för att kolla vilka som dör och det ligger på ca 95% överlevnad sett över hela året.
KG?, helt sant det du skriver, bättre en lycklig gädda än massproucerad RB.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggRegnbåge är ju en fisk som odlas för att fångas och ätas så den är sällan nåt hett C&R-ämne. Däremot ska man veta att för varje kilo regnbåge man fångar så går det åt minst 5 kilo foderfisk som yrkesfiskarna trålar upp (foderfisken används i pellets). Nu har det börjat dyka upp miljöcertificerade odlare, men jag vet inte vad det innebär? Man vill ju inte gärna bidra till dammsugningen av våra hav när man sportfiskar?
Givetvis finns det undantag, men hur stora är dem?sigpic
Kommentera
-
Man ska absolut göra allt som står i ens makt för att bevara fisken, knutfria håvgarn, hullinglöst där möjlighet finnes, avkrokningsmatta, mm mm men det enda som verkligen har verkan på vårt framtida fiske är ett aktivt sportfiske med fungerande C&R-regler såsom minimimått och stekpannefönster.
Dessa regler gäller dock inte regnbågen enligt mig. Ta upp dom, stampa på dom och gräv ner dom till maskarna. inget gott har kommit av inplanteringen av den pesten. Dom gör lika stor nytta i svensk natur som minkarna.
(Men dom smakar bra)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Plizken Visa inläggJag skulle kunna sitta hela natten och dividera mot dom där siffrorna. Det finns uppsjöar av bevis för att det där bara är mundiarré från folk som lider av svår egoism och vill som ett barn behålla all fisk dom tar. Bakåtsträvande och barnsligt enligt mig. Släpper du inte tillbaka ädelfisk ? Inte ens om dom inte håller måtten som gäller för vattnen du fiskar?
Man ska absolut göra allt som står i ens makt för att bevara fisken, knutfria håvgarn, hullinglöst där möjlighet finnes, avkrokningsmatta, mm mm men det enda som verkligen har verkan på vårt framtida fiske är ett aktivt sportfiske med fungerande C&R-regler såsom minimimått och stekpannefönster.
Dessa regler gäller dock inte regnbågen enligt mig. Ta upp dom, stampa på dom och gräv ner dom till maskarna. inget gott har kommit av inplanteringen av den pesten. Dom gör lika stor nytta i svensk natur som minkarna.
(Men dom smakar bra)
Följande arter benådar jag aldrig. Regnbåge, bäckröding, kanadaröding, signalkräfta, kanadagås, mink samt hybridfisken splejk. Dessa är varg i veum för mig. Jag hyser heller inget gott öga till substituten för rapphöns och skogshare: fasan och fälthare.
De har införts till Europa och Sverige samt inkräktar på våra ursprungliga arters levnadsbetingelser. I vissa fall konkurrerar de på grund av sin aggressivitet och överlevnadsförmåga helt ut våra inhemska arter.
Arter från avlägsna och avskilda kontinenter är anpassade in i minsta detalj till de förhållanden som råder där. Nordiska arter är anpassade till nordiska förhållanden. Ekologin här kan stämma väl med ekologin där men någon faktor skiljer i det ursprungliga habitatet som gjort att en bäckröding måste vara tuffare än en bäcköring för att klara sig där. Den tuffheten har den med sig här och det får bäcköringen lida av när bäckrödingen får fäste i ett vattendrag.
När det gäller gäddor och C&R har jag i många år tillämpat principen att en gädda bör helst överstiga 4kg i vikt för att få följa med hem. Är den över 8kg får den inte följa med. Jag tar ett par gäddor per år. Men detta var på den tiden jag bodde vid Gisslaren. Det fanns verkligt grov fisk i den sjön och en bred bas av mindre gäddor för de större att livnära sig på. De mindre behövde bara öppna käften och få munnen full av enhektosmörtar och det var därför jag lade mitt fisketryck högre upp i storlekspyramiden. De mindre behövdes för att hålla efter mörten och skapa bättre utrymme för löja, braxen och sutare.
Under 70- och det tidigaste 80-talet hade jag katteri. Jag gjorde mitt eget kattfoder. Basen för proteinet var fisk och slakteriprodukter. Fiskköttet kom främst från gädda, abborre och mört. Vi var två kattuppfödare som fiskade tillsammans och vi tog ca 10-20kg fisk i månaden. Kattuppfödningen lades ner 1983 och därefter sjönk uttaget av gädda och abborre till ca 10 kg/år och art.
Fisket som sådant blev även mindre intensivt iochmed att jag inte har lust att leka med andra arters liv enbart för mitt egoistiska nöjes skull. Jag har för mycket naturvett i mig för att bete mig så.
Idag bestämmer jag vad jag vill ha när jag ska fiska. Får jag det, är det bara att avbryta leken. Fram till dess är det C&R som gäller. De för små kan bli större till nästa gång vi ses, de för stora får chansen att käka upp sin avkomma och reglera spridningen av sina gener.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Har egentligen ingenting med catch and release att göra men... (tillägnat Bebest) Nu är det faktiskt så att den att den huvudsakliga orsken till att till exempel rapphönsen och skogsharana minskar i vårt land inte kan skyllas på arterna fasan och fälthare. Orsaken till att dessa huvudsakligen minskar är ett rationellare jord- och skogsbruk som gör att deras favorit biotper förstörs, rapphönsenkyklingar kan inte finna mat, skogsharen kan inte finna bra skydd etc. ´Detta drabbar även fasanen och fältharen i samma grad. Dock kan jag hålla med om att det spekulerats i fältharens konkurrens med skogsharen leder till att fältharen roffar åt sig utrymme på grund av deras större och starka kroppsbyggnad. Men man kan även vända på resonemanget, skogsharen konkurrerar ofta ut nyetblerade fältharar i norra sverige där skogharens anpassning till snö är avgörande.
Sist vill jag säga att när dessa arter (fasan och skogshare) infördes så var livsbetingelserna för rapphönsen och skogsharen bra och dessa nya arter utgjorde inget större problem.
Dock tycker även jag att det är ett problem med införandet med nya arter i landet, men jag menar dock att vissa arter såsom fasanen har hittat en nisch som inte påverkar andra arter nämvärt och dessa har accepterats såsom svenska arter (exempelvis dovhjort, kanadagäss, fälthare etc.) numera och dessa skall bevaras. Däremot skall man vara väldigt restriktiv mot nya arter eftersom man nu vet mer om förhållandet i naturen (detta sker ju bland annat med tvättbjörnen som finns på kontinenten som ett reultat av import men även mot mårdhunden och bismaråtten som är ett resultat av naturlig invandring.).
Kommentera
-
Man får ju kolla lite på vilket vatten man fiskar i också, fisketrycket, etc. Och så får man "skatta" fisken med sunt förnuft. Sen är det väl så att ju mer man fiskar än art, ju mer börjar man tycka om den. Och då är det väl naturligt att man bli mer varsam, etc. Tycker inte man ska gnälla för mycket på semesterfiskare så länge dom håller sig till minimått.
Jag släpper alltid tillbaka gädda för jag inte äter fisken. Tar lovlig ädelfisk och gös för matbehov. Tar aborre om den är över 4 hg för filéverkamhet. Har inte fått några trofégösar eller aborrar så jag har inte hunnit ta ställning till vad gör gör med större exemplar. Jag tycker för övrigt där är för mycket "C&R hets" på fiskesnack. Man bör åtminstone ha nåt slags helhetsperspektiv. Bättre att ta hem en egenfångad fisk än att köpa fisk på ICA i 99% procent av fallen, ur alla aspekter.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Buddy_Lackey Visa inläggMan får ju kolla lite på vilket vatten man fiskar i också, fisketrycket, etc. Och så får man "skatta" fisken med sunt förnuft. Sen är det väl så att ju mer man fiskar än art, ju mer börjar man tycka om den. Och då är det väl naturligt att man bli mer varsam, etc. Tycker inte man ska gnälla för mycket på semesterfiskare så länge dom håller sig till minimått.
Jag släpper alltid tillbaka gädda för jag inte äter fisken. Tar lovlig ädelfisk och gös för matbehov. Tar aborre om den är över 4 hg för filéverkamhet. Har inte fått några trofégösar eller aborrar så jag har inte hunnit ta ställning till vad gör gör med större exemplar. Jag tycker för övrigt där är för mycket "C&R hets" på fiskesnack. Man bör åtminstone ha nåt slags helhetsperspektiv. Bättre att ta hem en egenfångad fisk än att köpa fisk på ICA i 99% procent av fallen, ur alla aspekter.
Större fiskar gör bäst nytta i vattnet, mindre fiskar kan man absolut äta upp. Men man behöver inte fylla frysen, ge alla grannar eller sälja fisken.
Släpp tillbaka stor fisk, ät dom små och gnäll inte så förbannat bara för att det finns folk som värnar om bestånden.
Det är mitt tips till blivande sportfiskare.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 061 visningar
1 gilla
|