Månens effekt !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Månens effekt !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
    Skrev du artikeln i FJ ?

Sedan kanske alla metade gäddor skulle redovisas separat.....
    ....o.s.v.....o.s.v......finns hur många vinklar som helst på detta.....

Tack för ett bra jobb med datat iaf !
    Har gjort de delanalyserna också
    Har dessutom delat in fångsterna i förleks- / icke-förleksfisk. Dessa resultat ska redovisas på deras hemsida, men har inte kommit upp än. Vi får väl vänta och se. Men om de analyserna inte redovisas där kan jag säkert dunka in alla resultat här istället.
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Vill tacka för ett strålande jobb!
      Finns få grupper som är så bra på att hitta på "sanningar " som fiskare.
      Alldeles för ofta så tilldelar vi fiskar egenskaper och förmågor som inte ens högt stående däggdjur har.
      Finns alldeles för många som verkilgen tror för mycket på teorier som sedan någon annan har en egen teori som är tvärtemot den första. Fiskesnack har ibland haft en tendens att försvåra fisket, då fullt med experter upplyser om allt från färger till "osynliga tafsar mm. För att få något vetenskapligt bevisat krävs en jävla massa jobb och studier något väldigt få har gjort.

Man kan tycka men i slutändan handlar det om tro, och när man står med tron är man alert och med på minsta lilla.

Strålande jobb och jag hoppas folk inser att det liksom bara är att nöta på, det är det enda som i slutändan ger resultat. Givetvis att det finns fisk i vattnet.

Grymt bra jobbat boys, och till er troende SLUTA:
      Bli fiskeateist så kommer ni slippa ha skygglappar framför ögonen.

Kommentera

Under alla mina fiske turer, som framförallt är efter gädda så kan jag väll ibland tycka att månfas spelar noll roll så länge vindar och andra faktorer stämmer så att säga. Däremot kan jag tycka att förleks fisket som vi för tillfället har är väldigt styrt av månen, för en varm dag men en nymåne har flertalet visat sig vara mkt effektivt när jag jobbat, sen om det är för att JAG tror mer på fisket och därmed fiskar bättre kan jag inte säga men man behöver inte vara någon raketforskare för att förstå att det inte alltid räcker med en nymåne en solig dag med 30plus!?!
        Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Just så Herr Gösjonas.

**** Walker skrev något klokt på området för ett 50-tal år sedan. Att det är bara förutsättningar som direkt påverkar fiskarna som man behöver tänka på. De ogillar inte nordvind som sådan, utan att den ofta är kall och kyler vattnet. Och de har ingen månfas de speciellt gillar, men ljuset från månen kan påverka vilken tid på dygnet deras favoritjaktljus kommer. Vid fullmåne skulle ju t.ex. en gäddas favoritljusnivå uppnås mitt på natten (om det är klart väder).

Jag har haft uselt karpfiske i fullmåne, men å andra sidan ser man bara den stora runda månen när det är klart (och därmed nästan alltid kallt!). Jag har även haft uselt karpfiske i alla andra tänkbara månfaser!

Dags för några Bertrand Russel-citat igen känner jag...

"The fact that an opinion has been widely held is no evidence that it is not utterly absurd; indeed, in view of the silliness of the majority of mankind, a widespread belief is more likely to be foolish than sensible."

"What is wanted is not the will to believe, but the will to find out, which is the exact opposite."

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
          Vill tacka för ett strålande jobb!
          Finns få grupper som är så bra på att hitta på "sanningar " som fiskare.

Bli fiskeateist så kommer ni slippa ha skygglappar framför ögonen.
          "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg

Jag har haft uselt karpfiske i fullmåne, men å andra sidan ser man bara den stora runda månen när det är klart (och därmed nästan alltid kallt!). Jag har även haft uselt karpfiske i alla andra tänkbara månfaser!
            GJ och Limnos> ni är två mycket intelligenta fiskare,vilket ofta yttrar sig i att man tänker mycket, men viftar bort skiten och ser till att fiska istället. Det brukar ge resultat. Ville bara säga Amen!

Vet inte hur många gånger man fått frågan, eller läst den:
            "Vilket bete är bäst för havsöring/gädda/abborre/whatever"?
            Tja... antagligen det du väljer att fiska med mycket och därför kan fiska effektivt med. Typ.

När det gäller fullmånens eventuella inverkan på folks fiske vore det lite intressant att kika på om det kanske beror på ett visst väder (i samband med månfasen), eller det skarpa ljuset, eller bara mentala spärrar som egentligen är den påverkande faktorn. För det är det bergis - säger jag med hakan utstickande som på en gammal rauk.

Tack till herrar Hjertberg/Palm - för en belysande artikel.
            [FONT=Tahoma]¯`·.¸¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

: : : Nicka Hellenberg : : :
            Sportfiskarnas Storfiskregistrerare

| Frilansskribent | Trummis | Fotograf | [/FONT]

Kommentera

Så, nu ligger samtliga månfas-diagram på fiskejournalens hemsida och de går att tanka hem om man vill.

Diagramtexter och förklaringar av diagrammen ligger på sista sidan.

Direktlänk finner ni här

Mycket nöje!

Kommentera

Fullmåne BAD!!! PUNKT SLUT!
                Fishing Poem:

"Little Trout"
                I walked one day with the taste for trout, so i got in my boat and headed out, he spotted my bait and began to give chase when my hook ripped into his fishy face, then he looked at me like i was his friend, so i let him go and went out for a nice piece of steak.

Kommentera

För min del får du bada exakt när du vill. Men det kan ju vara mer avslöjande i fullmåne förstås - om du har något att dölja.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Så där ja!

Nu ligger även månfasartikeln med extramaterial upplagt på vår hemsida.

Så nu kan alla läsa artiklarna, även de som inte prenumererar på fiskejournalen eller de som inte får tidningen svenskt fiske.

Klicka bara på denna länk www.catchandreleaseproductions.se
                    Senast ändrad av grindpalm; 2009-05-14, 13:35.

Kommentera

Hur blir denna statistik då man vet folk mörkar datum för inrapporterad fångst så att inte folk skall räkna ut 1+1 ??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art