Månens effekt !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Månens effekt !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Joe Bucher har skrivit en lång artikel i senaste Musky Hunter om just månen och han menar att det är bättre vid nymåne och fullmåne. Han har tagit det ett steg längre med att titta på när månen går upp och ner på dygnet och det är ännu viktigare enligt honom.

Här är länken till artikeln, fanns visst i sin helhet på deras hemsida
    http://www.muskyhunter.com/moonsecrets.shtml

Han har även en huggtabell liknande ABU:s men med klockslag oxå länkad från artikeln

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg
      Har varit med om fyra 10:or på en dag både vid "svart" & "vit" måne.
      så du har lyckats på fullmåne också alltså?... där ser man. har varit riktigt skitfiske vid fullmåne i stort sett alla ggr jag testat hittills.

Kommentera

Ursprungligen postat av Viesker Visa inlägg
        Joe Bucher har skrivit en lång artikel i senaste Musky Hunter om just månen och han menar att det är bättre vid nymåne och fullmåne. Han har tagit det ett steg längre med att titta på när månen går upp och ner på dygnet och det är ännu viktigare enligt honom.

Här är länken till artikeln, fanns visst i sin helhet på deras hemsida
        http://www.muskyhunter.com/moonsecrets.shtml

Han har även en huggtabell liknande ABU:s men med klockslag oxå länkad från artikeln
        grymt intressant artikel, skall bli riktigt kul att testa tiderna också.

Kommentera

har ettgrymmans gösfiske från en fullmånekväll, sen har jag varit med om 5 tior på en fullmånenatt och sen en 3-tiors tripp också på fullmåne. Båda turerna på en så kallad "Black moon" månad. En av dem i strömvatten och en i sjö.....hmmmm, fullmåne kanske inte är skit ialf...
          Brottar fett...

Kommentera

faan, här måste kollas mer... har bokat sen 92, så det är bara att plöja....
            Brottar fett...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösen Visa inlägg
              har ettgrymmans gösfiske från en fullmånekväll, sen har jag varit med om 5 tior på en fullmånenatt och sen en 3-tiors tripp också på fullmåne. Båda turerna på en så kallad "Black moon" månad. En av dem i strömvatten och en i sjö.....hmmmm, fullmåne kanske inte är skit ialf...

Oj, den natten var visst förträngd & bortglömd!

Kommentera

Även om jag tycker detta är mycket intressant är jag liiiite skeptisk. Månens faser har ju inget med dragningskraft att göra. Ebb o flod påverkas ju INTE av hur mycket ljus månen lycks reflektera åt vårt håll.
                Faserna beror ju endast på vinkeln mellan himlakropparna, Solen, jorden och den "reflexen" månen.

Jag tror nog att, tid på dygnet väder och vind påverkar i mycket större utsträckning.

Ljuset från månen kan säkert påverka klara kvällar och nätter, men hur är det när det är mulet, regn o rusk?

Tidpunkt på dagen spelar som sagt en vessentlig roll. För er som för dagbok kolla vilka huggtider ni har. Jämför månad för månad de olika åren. Hugg tiderna varierar mellan årstider och månader.
                Ni ska märka att de företrädesvis ligger i tvåtimmars intervall. Morgon/förmidag och eftermiddag/kväll.
                Vintermånader infaller huggperioderna förmidagstid och eftermiddagstid. Sommartid får man gå upp mer arla om man inte ska missa, alternativt fiska senare på kvällen.

Men tillbaka till topic. En del människor har svårt att sova vid fullmåne. Vad som är orsak och verkan här kan man tvista om (kom hönan eller ägget först, typ). Så det finns ju en möjlighet att månen påverkar även fisken.

Finner ni att ni kan styrka att det är månens fas som påverkar då ni räknar bort faktorerna:
                väderlek
                vindförhållande
                tidpunkt på dagen
                er sinnesstämning
                fångstmetod

så är jag med omedelbar verkan beredd att vända min skepsisism.

Harebäst Fiskevänner

Uttern_
                Den gamle och navet
                (han som e ute å cyklar)

Kommentera

det är bra med skepsis, det är det som för resonemanget framåt. Har en del pillande kvar innan jag har SVARET på när gäddor hugger...;-)
                  Brottar fett...

Kommentera

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
                    Även om jag tycker detta är mycket intressant är jag liiiite skeptisk. Månens faser har ju inget med dragningskraft att göra. Ebb o flod påverkas ju INTE av hur mycket ljus månen lycks reflektera åt vårt håll.
                    Faserna beror ju endast på vinkeln mellan himlakropparna, Solen, jorden och den "reflexen" månen.
                    tänk en gång till...

Kommentera

hmmmm CalleX, jag förstår inte vad det är jag ska tänka på en gång till.

Jag antar att du menar att vinkeln gör att planeten påverkas lika mycket av månen varje gång det är fullmåne. Det är i grunden fel.

Skulle månen nå exakt samma position på himlavalvet varje fullmåne skulle det stämma. Men det gör den inte. Vinkeln som gör att vi får det som upplevs som fullreflektion mot jorden kan uppnås vid flera olika positioner för månen.

Det enda som kan stämma i detta är att när måne och sol samverkar, ligger i samma riktning (kvadrant) från jorden får vi exeptionella nivåer på tidvaqttnet sk springflod. Då bör det ju också var väldigt liten reflektion från månen ny måne eller lite måne i nedan, eller möjligtvis solförmörkelse... *S*

Har jag uttryckt mig klart nog eller ... har jag missat något i mitt resonemang?
                      Den gamle och navet
                      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 022 visningar
                      1 gilla