Paravan, Frågor och funderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paravan, Frågor och funderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Paravan, Frågor och funderingar

Hej!

Kan någon förklara för mig hur paravaner fungerar. har suttit och klurat på de där, men fattar inte hur man gör när det nappar.
    Sitter paravanen direkt på linan eller måste man ha separat lina från båten.Om ni förklara så en 2´åring förstår så ska nog även jag fatta tillslut

Sen har jag funderingar på att bygga en egen paravan. Sitter någon på bra bilder/ritningar och kan dela med sig av dom?

Mvh WeeMan

Man kan ha den glidande i ett lekande på linan, när det nappar åker linan ur utlösaren och man kan börja drilla fisken, vissa har linutlösaren hårt fastsatt och drillar första biten med paravanen fast, och plockar av den när den kommer till båten, då kan man drilla fisken utan att ha paravanen kvar på sin lina.

Man skulle kunna ha paravanen i en lina till båten med, när man då rycker ur sin lina ur paravanlinutlösaren kan man också drilla fisken utan något på linan..
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

knockar du inte fisken med paravanen då?

Kommentera

Om man har kvar sidoparavanen på linan så ska man ha en längre tafs med ett stort lekan ca en meter framför draget då glider inte sidoparavanen ända ned till fisken. Men jag skulle tycka att det vore smidigare att spänna fast linan ordentligt och sen plocka bort sidoparavanen så man slipper drilla den också.
        En djupparavan Typ dipsy diver eller kusamo har man en tafs efter på 1-2m till draget av grövre lina än huvud linan.
        Finns säkert mera svar om du söker i forumet och kanske bilder och ritningar

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

En ganska utförlig beskrivning på hur jag har byggt mina skrev jag i denna tråden på sportfiskeforum

Kolla på sidan 2

Kommentera

Det finns en vit variant, vid namn Magnum Pajk. Ganska bra att titta på en sådan och sedan spinna vidare på den när man tillverkar egna paravaner. Så gjorde i alla fall jag. Blev riktigt nöjd med resultatet.

Jag har gjort så att jag ett trevägslekande sitter efter min paravan. Sen har jag satt på 1,5 meter med lina. Funkar bra med både flät eller nylon. Med trevägslekande går inte paravanen ned i fisken när du drillar. Lycka till med bygge av paravan (om du nu ska bygga egna). Roligare att fiska med saker man gjort själv.

Skétfiske på er!!!!!
            ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av WeeMan Visa inlägg
              Hej!

Kan någon förklara för mig hur paravaner fungerar. har suttit och klurat på de där, men fattar inte hur man gör när det nappar.
              Sitter paravanen direkt på linan eller måste man ha separat lina från båten.Om ni förklara så en 2´åring förstår så ska nog även jag fatta tillslut

Sen har jag funderingar på att bygga en egen paravan. Sitter någon på bra bilder/ritningar och kan dela med sig av dom?

Mvh WeeMan
              De sitter direkt på linan gäller iaf inlines använd en grövre huvudlina direkt från rullen utlösarna bör inte lösa ut bättre att paravanen kommer till båten så fort som möjligt så du kan ta bort den från linan skulle den mot förmodan lösa är det bra med ett större lekande och plastkula en spölängd framför betet detta stoppar isåfall paravanen framför fisken efter det lekandet kan du använda den lina som passar bäst till fisk och bete detta är skitbra grejor när du får kläm på det lycka till se bara till att det är lagligt där du använder det.

I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 060 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art