Laxflugfiske i numedalslogen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxflugfiske i numedalslogen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxflugfiske i numedalslogen

Hej

Jag har nu i två års tid åkt till brufossen før att fiska lax. Mycket trevligt fiske och inom kort avstånd (jobbar i oslo). Jag har i førsta hand fiskat med fluga som jag ær nybørjare på. Efter ett tags fiskande med fluga har jag tagit en paus och testat med haspelspøt på samma fiskestræcka som jag fiskat av med fluga. Detta har næsta alltid gett fisk. Så nu ær frågan, fisk fans på stræckan och varfør får jag inte den på fluga. Vad gør jag fel. Går flugan før ytligt eller har jag før dålig kontakt med flugan så jag missar huggen.

Hjælp........

Tænk på att jag ær nybørjare så inga komentarer ær før dumma.

Flugvalet har killen som sæljer fiskekort valt ut. och enligt laxbursen sæmmer dessa. Så detta "tror" jag inte ær fel.

jag anvænder en flytande fluglina och en taperad tafs som ær 14 fot lång.

Niklas
    http://slasklag1.blogspot.com/

så ingen vill hjælpa mig
    Niklas

Kommentera

Hej,

Laxfiske i strömmande vatten är lynnigt, laxen äter inte i älven utan är bara där för att leka, varför den hugger har det diskutterats länge om och många tror att det är för att den blir skrämd/irriterad på betet.

Du kan nog ha rätt i det att du med spinn då kommer närmare laxen med betet och således skrämmer den mer än du gör med dina flugor som går alldeles under ytan.

Prova med en lite tyngre tubfluga och sätt på en snabbsjunkande tafs och se om det ger resultat.

Hur långt från Oslo är det till denna älv? Jag bor också i Oslo och börjar bli sugen på lite laxfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklas (slasklag1) Visa inlägg
        Hej

Jag har nu i två års tid åkt till brufossen før att fiska lax. Mycket trevligt fiske och inom kort avstånd (jobbar i oslo). Jag har i førsta hand fiskat med fluga som jag ær nybørjare på. Efter ett tags fiskande med fluga har jag tagit en paus och testat med haspelspøt på samma fiskestræcka som jag fiskat av med fluga. Detta har næsta alltid gett fisk. Så nu ær frågan, fisk fans på stræckan och varfør får jag inte den på fluga. Vad gør jag fel. Går flugan før ytligt eller har jag før dålig kontakt med flugan så jag missar huggen.

Hjælp........

Tænk på att jag ær nybørjare så inga komentarer ær før dumma.

Flugvalet har killen som sæljer fiskekort valt ut. och enligt laxbursen sæmmer dessa. Så detta "tror" jag inte ær fel.

jag anvænder en flytande fluglina och en taperad tafs som ær 14 fot lång.

http://www.brufoss.no/indexno.htm
        Niklas lär dej hantera en sjunklina fiska den tvärs älven eller kanske nästan uppströms ditt problem är att du inte kommer djupt nog helt enkelt sett det massor av gånger flugspön är grejor med begränsningar speciellt i djupa hölor med hårdare ytström missförstå mej inte det är också möjligt att ta fisk med fluga men det kräver sin man utveckla hur du lägger kasten tänk på hur vattnet påverkar den tjocka linan den har stark flytkraft laxen stiger inte alls så gärna till ytan för att ta ett bete som många "proffs" påstår därmed säger jag inte att de inte gör detta men mindre än man tror lycka till och tänk på vad din lina gör i vattnet vid skråkast 45 grader mendar du dessutom uppströms går den för grunt i de flesta fall.
        Också utnyttja de grundare partierna på hölorna mera nackar osv, högvatten är fint för flytlina låter konstigt men så är det laxen kommer alldeles inpå land på grundsidan då älven går hög vattnet bör dock ha klarnat hyfsat först ingen vadning lägg kasten nära land du kan få en överraskning lycka till hoppas det blir någon mvh
        Senast ändrad av TAMTAM; 2007-06-28, 17:07.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

det blev ingen fisk. Aldeles før mycket vatten. 140 nær vi kom 250 dag 2 och 1050 nær vi åkte. Helt sjukt mycket vatten. Dock 2 gæddor. bra att bli av med sådana i dessa vatten

Niklas
          Niklas

Kommentera

nu är det dax igen. hytte är bokad. nya försök. har förälskat mig det där jävla vatten

/ Niklas
            Niklas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
            7 svar
            1 522 visningar