En fisk att vilja få på kroken !!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En fisk att vilja få på kroken !!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skulle kanske vara kul att prova på, vad det gäller mig så skulle fiskarna inte känna något, eftersom jag troligen skulle missa varje skott, får nog ta till dynamit.

Kommentera

"Däremot tycker jag att nöjes jakt är ett jäkla svineri, det är helt uppenbart att tex en älg lider som fan innan den dör. Ska man gallra i älg bestånden så fånga in den och söv den för tusan så att den slipper ligga och förblöda med en skällande hund som drar i kroppen."

Bland det dummaste jag hört, inte fan ligger en älg och lider ifall du skjutit ett skott som är bra. Med bra menar jag dödande, skott i lungor och hjärta gör att djuret blir medvetslöst snabbt efter skottet på grund av blodtrycksfall. Sedan avlider det inte många sekunder efter det, träffar du dessutom halskotpelare eller andra delar av ryggrad så dör de direkt (iofs rekommenderas inte det skottet då skadeskjutningsrisken ärför hög). Skadeskjutningar kan ske, men precis som med fiske så kan man misslyckas i sitt strävande efter minimalt lidande för djuret.

Sen tycker jag att det är hyckleri att kunna fiska (och därmed sätta sig över ett annat djurs vilja och liknande), äta kött etcetera om man inte kan acceptera jakt. Betydligt humanare att skjuta ett rådjur som betar och dör knall fall än att transportera dem långa sträckor för att slaktas på ett slakteri.
      KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Det håller jag till 100% med om Lex

Kommentera

Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
          "Däremot tycker jag att nöjes jakt är ett jäkla svineri, det är helt uppenbart att tex en älg lider som fan innan den dör. Ska man gallra i älg bestånden så fånga in den och söv den för tusan så att den slipper ligga och förblöda med en skällande hund som drar i kroppen."

Bland det dummaste jag hört, inte fan ligger en älg och lider ifall du skjutit ett skott som är bra. Med bra menar jag dödande, skott i lungor och hjärta gör att djuret blir medvetslöst snabbt efter skottet på grund av blodtrycksfall. Sedan avlider det inte många sekunder efter det, träffar du dessutom halskotpelare eller andra delar av ryggrad så dör de direkt (iofs rekommenderas inte det skottet då skadeskjutningsrisken ärför hög). Skadeskjutningar kan ske, men precis som med fiske så kan man misslyckas i sitt strävande efter minimalt lidande för djuret.

Sen tycker jag att det är hyckleri att kunna fiska (och därmed sätta sig över ett annat djurs vilja och liknande), äta kött etcetera om man inte kan acceptera jakt. Betydligt humanare att skjuta ett rådjur som betar och dör knall fall än att transportera dem långa sträckor för att slaktas på ett slakteri.

Du får nog läsa mitt inlägg en gång till och sluta ta mina åsikter personligt.
          Hela poängen med mitt inlägg var ju att jag tycker att det är OK att fiska PGA fisken med största sanolikhet inte känner någon smärta eller ens förstår vad det är som händer efter som dom saknar logiskt tänkande.

Sen att jag samtidigt tycker att nöjes jakt är motbjudande får du väl tolka som hyckleri och dubbelmoral om du vill, jag anser som sagt att det inte är samma sak att skjuta en älg som att dra upp en firre.

Såg nått tv-program om jakt för några år sen, dom hade skjutit en älg som dom filmade, den låg och kved i gräset och försökte resa sej men lyckades bara lyfta huvudet lite. Det tog ca 10-15sekunder innan den dog. Medans älgen dog i bakgrunden så berömde, i förgrunden, jägarna stolt varandra för deras skickliga insatser plus att dom delade med sej av lite tips osv. Hjärtskärande...
          Om du tycker att mina åsikter grundade på bla detta är det dummaste du hört så får du väl tycka det.

Det optimala vore ju såklart att djuret dör knallfall som du säger, men man behöver varken vara jägare eller ett geni för att förstå att det sker mååånga skadeskjutningar per år ute i skogarna som orsakar en massa onödigt lidande.

Hur som helst... filmen som trådskaparen tipsade om va iallafall jäkligt cool och det tycker nog många med mej. Det va ju därför jag skrev i tråden från första början.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike_Micke Visa inlägg
            Sen att jag samtidigt tycker att nöjes jakt är motbjudande får du väl tolka som hyckleri och dubbelmoral om du vill, jag anser som sagt att det inte är samma sak att skjuta en älg som att dra upp en firre.
            Äter du kött eller dricker mjölk?
            Om svaret är ja så anser jag det som många gånger värre än tex nöjesjakt.
            Hur länge skulle älgen lidit om den dog av naturliga orsaker istället (rovdjur, sjukdom, svält)?
            I och för sig är det en stor skillnad som jag kan hålla med om och det är att vi har ett val att låta den lida mer eller mindre. Självklart väljer en human jägare det senare om man har möjlighet.

Jag erkänner att jag själv har moraliska problem ibland (vilket jag ser som ett sundhetstecken) då jag är djurrättsaktivist, vegan och sportfiskare på samma gång.
            Men så länge jag anser att min livskvalitet höjs eller att mitt nöje är viktigare än fiskarnas lidande så fortsätter jag. En fisk har glömt ett möte med mig på några timmar medans det för mig är ett minne för livet.

Oj, kanske blev lite raljerande men ändå.

Kommentera

Börja blir ganska rejält OT.. Men Nog fan är det humanare att gå ut i skogen och fälla ett djur, (förhoppningsvis ett väl placerat skott) för att sedan servera på sitt middagsbod. Istället för att trava iväg till din närmsta livsmedelsbutik för att där köpa ditt kött inplastat från en kyldisk... Vilka helvetes kval har inte den grisen/kon fått lida innan den väl har hamnat på "ICA"

//Abel
              http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Döda inget du inte tänker äta och de dumma jänkarna lär inte äta fisken.men eftersom fisken hoppar som den gör kan de ju använda en håv istället och köra C&R
                www.solskensmetarna.se

Kommentera

jag tror helt klart att en fisk känner lidande!
                  t,ex när jag har skurit i en livebait för att få en skadad gång och att den skall lukta mer blodigt, så har den ryckt till..!
                  Helt klart känner fiskar stress oxå då jag jobbat på odling och fiskar som varit mer utsatta för mänsklig kontakt utan möjlighet till skydd blivit svampiga och jävliga!
                  Bara för att en fisk inte kan skrika som människor, hundar och möss innebär det inte att dom inte har känsel!
                  Växjö Specimenklubb!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 383 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art