Jag har alltid undrat om trolling fiskare är ena riktiga prylb-gar fram förallt stockholmare å' andra storstadsbor. Stockholmare hör man ju ofta på vhf'en alltid tänker man j-vla fjollträskbor panner hit å' dit e' de' inte fruktansvärt irriterande. Det är väl roligt att de får fisk men det e' för möet...........! Tack för en j-vla bra sida å' fortsätt att skicka in intressanta tankegångar har varit ute på Fegensjön å' tagit några gösar 7,5 på topp men 3 över 6.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
midsommartankar
Collapse
X
-
Eftersom jag inte trollar har jag ingen björnkoll på den sortens utrustning och vad som verkligen behövs och vad som är grädde på moset. Men en sak är naturligtvis klar. De som vill utöva sin hobby efter trollingmodellen behöver en massa saker för att fiska effektivt. Och det viktigaste är ingen pryl. Det är något annat. Det är ett visst mått av kunskap om vad man håller på med.
Jag såg en gång två trendigt utstyrslade grabbar, vilka ägnade sig åt någon form av trolling. De hade en del av det som behövdes i prylväg. Där fanns båten, motorn, spöna och betena. Den ene killen satt bak och skötte motorn, som var eldriven, den andre stod på förtoften med ansiktet i färdriktningen och med armarna rakt ut modell Stig-Helmer: Jag kan flyga. I vardera näven höll han ett haspelspö och från dem släpptes betena. Längst fram i stäven hade de monterat ett Fish'n Buddy ekolod och dettas information höll den vidfamnade koll på, samt rapporterade högljutt om vad han trodde sig se.
Sjön ifråga är inte stor. Med lite raska tag ror man tvärs över största bredden på max 10 minuter och runt på halvtimmen. Det är Rörsjön i Fyrväpplingen jag talar om.
Grabbarna lät elmotorn driva dem tvärs över sjöns bredaste del i mycket gott roddtempo. Det skvätte bra om stäven. Vid andra sidan stannade de, vevade upp, vände båten och började en ny snabbresa tillbaka. Efter en timme utan att haft känning av en enda regnbåge gav de upp och for till nästa sjö. Övriga fiskare gled runt med långsamma årtag eller satt stilla och metade eller kastade fluga och de fick med jämna mellanrum ett eller annat hugg och bordad fisk.
Grabbarna med elmotor och ekolod hade åtminstone två onödiga prylar men saknade kunskap om vad de höll på med och därmed uteblev framgången. Fast de fick ju lite fart och fläkt i kläderna.Senast ändrad av BeBest; 2007-06-23, 13:38.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
Jag har alltid undrat om inte alla dessa sorgliga typer med kläder och utrustning från förra årtusendet inte egentligen är jävla bondläppar. Ofta bor dom på landet och luktar dynga. Risiga bilar har dom och förmodligen feta fruar eller flickvänner om dom ens har det och inte bor kvar hemma.Senast ändrad av micke g; 2007-06-23, 13:47.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 370 visningar
1 gilla