Bäcköring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bäcköring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mask och enkelkrok brukar vara det vanligaste. Dock skulle jag rekomendera en hulinglös enkelkrok, om du är rädd om ditt öringbestånd i bäcken. Samma sak gäller att outa spottet.

Annars är det väl inte fel och försöka plocka dom på flugspö? Om det går bitar upp emot kilot så kan det ju bli riktigt kul.

När jag var yngre jagade jag bäcköringar med en metrev och längst ut på reven hade jag bundit på en liten fluga ( black gnat variant) Låg på broar och liknande och dumpade ner den på öring jag hade spottat. Upplevelse för en 12 åring må jag säga . Kanske där mitt flugfiske intresse började .

Hur som helst så är det fan en trofe fisk och ta en bäcköring på 1kg.
    Underbart och ha ett sånt litet fint vattendrag i sin närhet.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag använder mig av små Vibraxspinnare i stlk 0 - 1. Precis som några nämner så är det bra att använda Rapalas små vobblers på platser där du inte kan kasta! Bara att låta vobblern flyta med strömmen. Jag byter dock ut de små krokarna till endest en större där bak. Tycker krokningsförmågan blir avsevärt bättre då.
      Har fiskat i en mindre bäck och genomsnittet på öringarna där är på 2 - 3 hg. Men jag har lyckats få en på 1,25 kg. En riktigt vacker bäcköring som jag tyvärr inte hade möjlighet att fota

Den bäcken har gett mig många underbara barndomsminnen!! Tyvärr blir det inte så många turer dit längre. Satsar nästan uteslutande på gäddfisket nu för tiden.

Kommentera

En fråga: jag räknar inte vattendrag man får plats att ha kastspö vid som bäck. Hur breda får vattendragen vara för att ni ska räkna det till bäck?
        Jag kanske måste börja tänka om, till bäck räknar jag endast max 1,5-2m breda vattendrag, resten är å för mig

Kommentera

Bäcken, eller ån som jag fiskade i som barn är i huvudsak inte mycket bredare än 1,5 - 2 meter.
          Dessutom ser det ut som själva djungeln runt ån / bäcken. Givetvis var det UL-utrustning som gällde och det tog ett tag innan man lärde sig att kasta utan att fastna i vegetationen hela tiden.
          Men man lärde sig snart hur man skulle bete sig för att inte klanta till det.

Övning ger färdighet, som det heter

Kommentera

Jag tänkte åka till stugan i morgon , det finns en bäck där med bäcköring i ,men är det för tidigt att fiska på dom nu?? ..

Mvh Calle

Kommentera

har det att det brukar vara som bäst då det är mest mygg

jag fiskar ibland i en bäck som är mellan 1 meter och ibland 20cm bred en liten bäck som nästan ingen tänker på har fått några fina där dock bara 4-500 grams

Lycka till //mvh jens

Kommentera

små flugor eller små spinnare tycker jag är överlägset bäst , flugspö är juh roligast men ofta är det så mkt djungel och svårt att kasta så då är det små spinnare ! dom hugger på allt tycker jag..

Kommentera

Bäcköring metet med ett spö du själv skär till av en lång gren + en bit 0.15, ett litet bly hagel en bit ovanför kroken och en hullinglös krok med mask som bete är ju ett väldigt basic och trevligt sätt att fiska Bäcköring. Det går t.om att byta ut masken mot en mindre våt fluga om man har svårt att få tag i mask?

Här är en mysig Bäcköring fiske rulle med Gunnar Westrin.

Annars, ett Klass 2 eller 3 flug spö. Max 8 fot eller helst kortare. En DT flug lina, då denna är lättare att switch kasta med så man slipper hålla på att luft kasta bland buskar och snår. Är en bra bäck och små å, flug utrustning.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-09, 09:15.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Mepps black fury kopparsked med ljusgröna prickar storlek 0 (om dem är över hektot) annars mask sänke o krok

Kommentera

Fan vilken najs liten Westrin film Finns en liten bäck vid mina föräldrars hus ett par mil utanför Kalix. Brukade alltid meta i en liten bäck där. Men den öring man fick i den bäcken var mer silvrig och med röda prickar, fantastiskt härlig liten fisk. Bönderna där uppe har insett att det finns pengar i fisket så man har ställt i ordning den större älven som "min" lilla bäck rinner ut i. Finns en liten inhemsk öringstamm där

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34