Fiska i Thailand - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska i Thailand

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska i Thailand

Ska åka till Thailand i två veckor med släkt å familj.

Tänkte prova på fisket där nere, men vad finns de för fisk å så. E urusel på va de finns..

Vore kul å åka ut å havsfiska efter nå form av marlinfisk eller hajliknande..

Nån som vet nåt?

Finns lite av varje. Beroende på vart och hur länge du ska vara ute. Mest är det tonfisk som gäller.
    Finns också chanser på sailfish och annat roligt men tonfisken är rolig den med. Jag var nere och fiskade själv i april och det är helt klart värt att åka ut.

Lycka till.
    sigpicMörtsnurb
    http://teamsilverguiderna.blogspot.com/

Kommentera

Det finns massor med kul fiske där. När jag var där förra sommaren fick jag intrycket att det som funkade bäst var trolling dagtid efter diverse olika tonfiskar, dorados, etc. och nattetid var det mete efter t.ex. snappers och haj som gällde.

Jag testade bara trolling dagtid och det var jäkligt kul. Vi fick bara tonfisk men det var gjorde inte så mycket för det är inte nåt man krokar allt för ofta här hemma... Trollingfisket är jäkligt skoj för då man jagar efter t.ex. tonfisk så kan fisket nästan liknas vid trolling med poppers då betena ligger och skvätter på ytan. Detta gör att huggen kan bli ruggiga trots att det bara är tonfiskar på ca 3-4 kilo. Om man har huvudet lite på skaft när man ger sig ut på en sån här tur kan man ju ta med egna grejer och slänga ut efter båten. Antingen kan man ju göra som Odell i senast avsnittet av Fiskedrag som tacklade på en liten bläckfisk på nåt ganska klent spö och såg ut ha jäkligt skoj med de mindre snabbsimmarna. Har man däremot med sig ett fetare spö kan man ju hänga på en wobbler som tål lite högre trollinghastighet och hoppas på att det kommer nån feting och klipper den då den jagande småfisken i ytan lockar till sig betydligt större saker från djupen.
      Senast ändrad av Gäddhängke; 2007-06-01, 07:44.

Kommentera

Fan, man skulle kanske ha med sig lite egna prylar då
        (Typ som han som har med sig hörselproppar upp till murmansk)

Bryr mig nästan inte om vad de e för fisk, bara han e stor.. typ

Kommentera

Hej Crazy. Jag hade turen att få fightas med en "liten" black marlin när jag var i Thailand i höstas. Har skrivit ett mothugg här på sidan om det om du vill läsa. Sök på "do you have cigars" på startsidan så får du upp den.

Kommentera

det är bara att läsa mothuggen, jag har även också skrivit ett mothugg om fisket i thailand, då om insjöfisket där nere!!
            http://www.screamers.se

Kommentera

Fiske i Thailand

Vad du fiskar beror mycket på var i Thailand du befinner dig - och resultatet av fisket beror mycket av vad och vem du fiskar med.

Just nu är det reegnar det ganska regnperiod i södra thailand, monsunen har kommit in via Indonesien och det blåser ordentligt på havet. Ett fiske som fungerar väldigt bra nu är Trevallyfisket med poppers, och som vanligt, trolling efter Sailfish. Berra Mårdh var nere förra veckan och fiskade med Thailandfiske och fick under en dag 3 GT och fyra samtidiga hugg av Sailfish! Alla kom upp!

I regnskogarna har regnen nyligen börjat falla och fiskarna har börjat vakna till liv. Här är det särskilt läckert att fiska spinn/popper efter Snakehead (ormskallefisk) men även Barb och Featherback (knivbladsfiskar). Och såklart siamesisk karp och mekong mal om man har tid!

Läs mer på www.thailandfiske.se
              Bifogade filer

Kommentera

Jag åker den 5 december nu i år.. så de en stund kvar
                Ska bo i pattaya..

Får läsa ett par mothugg tror jag minsann.

(E inne å kikar på länken nu)

Kommentera

Decemberfisket är riktigt bra!

Då är allt havsfiske gångbart - Marlin, Sailfish, Yellowfin mm. Från Bangkok kan man ta ett fl till Phuket tur och retur för ca 1000 kr per person. Thailandfiske ombesörjer all transfer.

En viktig fråga som jag tycker alla som skall åka till Thailand och vill fiska skall tänka på är - vill du ut på havet och åka båt, vill du ut på havet och fiska eller vill du ut på havet och fånga stor fisk! Det är skillnaden mellan de olika aktörerna - och därmed också pris på aktiviteterna.

Här är några tips och viktiga frågeställningar som ni bör ta reda på innan ni bokar fisket:

1) Är det en snabb eller långam båt - de större jointripbåtarna är ofta långsammare - mindre motorer och budgeterade för långsammare färd. Tar längre tid till fångstplatserna och det blir betydligt mindre fiske. Håller de hastigheterna som krävs vid trolling efter havet storvilt (snabbt!!)

2) Kolla upp om det är en jointrip och i så fall hur många passagerare som följer med. Det är inte så roligt att dela plats med 8 andra passagerare - det finns en viss risk att man då aldrig ens får röra spöna!

3) Hur länge är båten ute - det behövs att man åker i riktigt tidigt - ca kl 06.00 för att komma ut till de bästa fångsttplatserna under huggperioder. Detsamma gäller för återfärd - sena eftermiddagar är bra för de flesta fiskarna.
                  Börjar man inte tidigt kommer man säkerligen inte ens fram till de bästa fångstplatserna.

4) Kolla vad de har för utrustning - de flesta fartygen har vanligtvis ganska skruttig utrusting - dåliga beten, linor och rostiga krokar - underdimensionerade rullar och spön (bortsett från fiske efter liten skip-jack tonfisk max 5 kg).

Det kan vara riktigt trevligt att åka med på en jointrip om man nöjer sig med att se när andra fiskar och kanske får se en och annan liten skip-jack tonfisk (3-5kg). Att åka ut på havet med en Longtailbåt kan också vara riktigt kul - se till att ta med egen utrustning och förvänta dig ingen fisk - men det är alltid trevligt. Vill ni ha fisk - boka med en riktig sportfiske-charter som levererar fångster!

Hälsingar,
                  Mattias

Kommentera

Ungefär så här tänkte jag..

Vill ha stor fisk! Gärna marlin!

Villig att ge både tid å pengar för de, helt enkelt.
                    Är de bäst fiske från Phuket? Är de bättre fisk på "utsidan" av thailand?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 137 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art