Val av lina till olika rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av lina till olika rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av lina till olika rullar

Jag och farsgubben ska upp till södra norrland i sommar och fiska öring och röding.

Kollade över utrustningen och inser att jag behöver ny lina till alla mina rullar.
    Nu behöver jag lite hjälp med val av lina.
    Har två UL-rullar, en haspel och en Ambassadeur. Har ett Berkley-spö med titan-ringar, ett Shimano-spö med keramik-ringar och två spön med stålringar.

Kan jag använda flätad lina på alla rullar? Vilken diameter på lina ska jag ha?

Är tacksam för alla råd jag får.

Vad skall ni fiska med? Om spinnare är vanligt så är det bra med flät, då den inte tvinnar sig så mycket. Det som oftast rullen som inte tål för stum lina,
    spön är inte några problem.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det blir en hel del spinnare och skeddrag men även någon wobbler åker nog på.

Kommentera

Jag kör med Power Pro flätlina på både haspel och multi till alla sorts beten och den funkar fint, så den kan jag rekomendera.

Dimension på UL kör jag 0,12 och på multi 0,23-0,27 och det har fungerat alla tiders.

Kommentera

Jag har en mindre Ambassadeur-rulle och undrar omdet skulle räcka med 110m 0,25 lina?

Kommentera

Japp det gör det! I värsta fall kan du ju grunda en bit så att det ändå blir fullt med flätlina.

//Danne
            Motörhead - Everything Louder Than Everything Else!

www.kinnevikensfritid.se

Kommentera

Ett litet observandum bara.
              0.25 flätlina är mycket grövre än motsvarande nylon därtill bär linan upp betet högre i vattnet än motsvarande nylon.
              Men å andra sidan 0.25 flätlina är stark som F...! och bör duga till att slita loss även de värsta bottennapp!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hur räknar man ut amerikanska mått? Det står på min shimano sedona rulle: Line cap. (Lb - yards) 2 - 190 4 - 100 6 -60. Vad blir dessa mått "på svenska"?

Kommentera

Mitt bästa tips är Power Pro eller Spiderwire Stealth, två grymma flätlinor. Jag spolade på PP 0.13 på tjejens rulle i förrgår och det var en fröjd att fiska med den. Nåt sånt tror jag skulle passa bra till öringfisket. Tunnare grejer kan säkert också funka men det kan kanske bli lite risky om ni fiskar i grunda vatten med mycket sten i för flätlinorna tål inte nötning nåt vidare. Om du väljer att satsa på flätlina så köp den för bövelen via eBay, det kommer du att spara mycket pengar på. Håll bara utkik efter att säljaren skickar med USPS och inte UPS eller FedEx för annars lär du åka på tull.

Kommentera

Ursprungligen postat av lmoberg Visa inlägg
                    Hur räknar man ut amerikanska mått? Det står på min shimano sedona rulle: Line cap. (Lb - yards) 2 - 190 4 - 100 6 -60. Vad blir dessa mått "på svenska"?

här kan du konvertera både längd och tjocklek och en massa annat efeter behov.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen