rudmäsk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rudmäsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• rudmäsk?

vad kan jag mäska med om jag ska fiska ruda??

jag brukar slänga i några nävar majs innan jag börjar fiska bara, på samma plats, sen fiskar jag med majs, det funkar för mej lycka till

Kommentera

annars finns rudakung på sportfiskegiganten i malmö och swedbait!
      SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Brukar köra som så att man förmäskar rätt rejält men mäskar mycket sparsamt vid fisketillfället. Ta med lite extra mäsk när du fiskar och bomba ut när du går hem. En max mandarinstor mäskboll och ca 20 majskorn på en 1*1 m yta med mäskbollen i mitten brukar jag börja med. När det vart aktivitet i 10-15 minuter bättrar jag med en vindruvestor boll mäsk och 20 majskorn och fortsätter så medans det är aktivitet. Max 1 gång i timmen med samma mängder när det inte är aktivitet.
        Använder den matiga rudakungen+majs+ ev kokt hampa till förmäskning och sutarkung utblandat med hälften grundmäsk vid fisket. Man kan hoppa över brödmäsket vid förmäskning och bara köra majs, hampa osv.

Använd så lätta tackel det bara går att få ut till fiskeplatsen! Jag har flöte som bär ca 1g bly och blyar det så att det står perfekt utan krokbete men sjunker av betets extra tyngd. Man ställer in djupet exaktså betet står på botten och drar ner flötet så det knappt syns. Nuddar en fisk betet syns det garanterat! Minkens taktik och den funkar ju har vi sett

Vi har fortfarande, efter ett par år, svårt att få dom större individerna att nappa. Man ser dom men... I sommar, då

Det här fungerar bra för mig i mina vatten, finns säkert andra mer erfarna rudametare som har saker att tillägga... Hade rätt svårt att hitta rätt med mäskningen, bestäm dig för en mängd/mäskning och håll dig till den under hela fisketuren och ta en annan mängd nästa gång. Blir det för mycket mäsk bara bubblar dom runt utan att ta betet, i våra sjöar iaf. Ofta nappar dom just när mäsket börjar bli uppätet, less is more . Är det ett ofiskat (omäskat) vatten kan det ta 10 gånger eller mer innan dom nappar.

Kommentera

rudakung eventuellt blandat med sutarkung. Tillsätt gärna Strawberry tillsats också, de är kanon!
          För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

Kommentera

undvik gärna att mäska med kokt hampa. Ruggigt effektivt på de liven, men de har sådan förkärlek till det ibland att de kan bli helt elelr delvis selektiva på det. och att fiska med hampa går, men är pilligt. Finns ju inget mer frustrerande än att ha dem där, se dem där, emn inte få dem. good luck
            Gör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt

Kommentera

Ursprungligen postat av "Noyman" Visa inlägg
              undvik gärna att mäska med kokt hampa. Ruggigt effektivt på de liven, men de har sådan förkärlek till det ibland att de kan bli helt elelr delvis selektiva på det. och att fiska med hampa går, men är pilligt. Finns ju inget mer frustrerande än att ha dem där, se dem där, emn inte få dem. good luck
              Jag har hört det också men tänkte att man kunde ha en del hampa precis i början av mäskkampanjen bara för att de ska lokalisera platsen - är det meningslöst eller?

Kommentera

Ja alltså de äter ju hampan med god aptid så det är säkert inte helt galet så länge du trappar ner det allt eftersom fiskedatumet närmar sig. Man kan ju även krossa/mala ner hampa i ströbrödsmäsket och då kan jag väl tänka mig att de har svårare att bli selektiva på det, utan att de sanrare tycker hela mäsket är lite mera mumsigt Men sen läste jag ju om en kille på svenskt mete som fick nån 2kg ruda i skärgården. o han hade ju lagt ut "en didkret matta av ett kg hampa" över msäkplatsen. Han väntade dessutom en minut och lät flötet göra en sidoförflyttning på ca 40cm innan han krokade. Så längt ifrån det rudafisket jag skulle bedrivit som möjligt. men han tog ju en tvåa med. Så vad ska man säga? "Alla sätt är bra utom dom dåliga"
                Gör på mitt sätt, även om det kanske inte alltid är rätt

Kommentera

Håller med om det mesta idenna tråd vad gäller tips, även om jag är dålig på att mäska extremt smått! Jag brukar då och då komplitera de angnade majset med mask.

// Ivman

Kommentera

Ursprungligen postat av "Noyman" Visa inlägg
                    Håller helt med Nyman, jag kanske inte var tillräckligt tydlig att jag menade att man skulle ha kokt hampa i vid förmäskningen men inte vid själva fisketillfället. Har bara använt det vid första förmäskningen. Det är det ju lite krossad hampa i mäskblandningarna så det räcker till bra.

Jag har använt majs, maggot, räka, softpellets och mask i olika kombinationer och fått fisk på det mesta men föredrar enbart 1-2 majskorn på kroken. Finns det sutare i sjön brukar dom komma och leva rövare om man mäskar för hårt, dom kommer ju ändå men det blir inte samma störning på dom blyga rudorna eftersom dom då äter slut på ett nafs.

Bästa knepen är ändå tålamod, tålamod, tålamod, envishet och förtroende till bete och rigg. Det är otroligt lätt att bli utpsykad av rudor som bara bubblar runt utan att ta just ditt majskorn. En stor ruda är en av de sällsyntaste slumpfiskar som finns, man måste utmana dom, överlista dom, psyka ut dom och det är det som är så grymt kul!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen