livebait mete Gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

livebait mete Gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• livebait mete Gös

Hej

Nu framöver kommer det bli en hel del gösfiske för min sida i lite större sjöar här i Småland från båt.
    Jag kör med ett 20 grams flöte med platts för lysstav, knytbar wire angler pro om jag inte lägger på nylon istället. Kamasans trekrokar i strl 6. Är det enkrokstackel eller tvåkrokstackel jag bör sattsa på?

Nu kommer jag till det svåra, var ska jag söka gösen? En av sjöarna har fullt med olika vikar och djupen skiftar mycket.
    Har bland annat paddlat kanot där och på ett ställe kunde man sätta ner hela paddeln och på vissa ställen är det mycket sten.

Är även en del risvasar, går det även gös runt dom? Abborre och gädda är givetvis välkomna!

Vill ha mängder av tips från alla predatorfiske då jag ska ta min första gös i sommar.. Skitfiske|| Tim
    [FONT=Verdana][/FONT]

Tjam du Tim, nästintill omöjligt å svara på vart i sjön du skall ta dem. Är den jämndjup och grund eller kuperad och mycket djup osv. Men klart är att risvasar samlar alla predatorer. Hör med dem lokala fiskarna, det é nog bäst.
    Men som vanligt är branter alltid intressanta för gös. Branternas nedre delar och jämnbottnar nedanför på dagtid. Högre upp på kväll/nattetid.....Har du ekolod kan du relativt enkelt lokalisera gösen. Börjar du söka dem om dagen så ser du säkert fisk vid botten, om den fisken sedan vid skymning börjar stiga uppåt kan du vara rätt så säker på att det är gös.
    Enkel eller två krokstackel? Beror på....jag kör med tvåkrokstackel på större betesfisk och med enkelkrok på mindre.
    Skall du välja antingen eller så skulle jag rekomendera enkelkroks tackel.
    Är det gott om gädda skulle jag absolut inte sätta på nylontafs. En tjock nylon tafs är inte bättre än en tunn wire!
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Skall man ha Strömming/mört etc till detta mete?

Kommentera

Ja du eftersom det inte är så kända vatten och inte de bästa bestånden är det inte så lätt att få fram fakta.

Blir alltid bjudna på kräftfiske och då brukar jag alltid ro ut med båten och fiska medans mjärdarna ligger i.
        Och så känner vi en familj som har sommarstuga vid en sjö med bestånd av gös. (har motorbåt) Och då åker självklart fiskespöt med, sist åkte vi ut några stycken och medans de andra grillar o så kan man alltid gå ut på den privata båtbryggan och meta lite!
        [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Men jag får kolla om ett sjökort som jag kan scanna in!
          [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 022 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art