Dela med Dig av smarta ideér och uppfinningar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dela med Dig av smarta ideér och uppfinningar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fiskbil Visa inlägg
    Jag gjorde ett motorfäste till min elmotor, då jag tyckte att dom fästena som fans att köpa färdiga var för stora.
    Jag köpte två fästen från Claes ohlson, svetsade och skar till en marinpluwood bit som fästplatta.
    http://www.fiskesnack.com/fotogaller...ls/19037-m.jpg
    Smart, byggbeslag är ju så billiga med, borde max kosta 1/10 mot att köpa ett originalfäste.

Kommentera

Ursprungligen postat av The Mink Visa inlägg
      Här kommer bilder, tittar man noga så ser man att jag borrat ett litet hål i nedfällt läge för en stoppskruv. Kabeldragningen har jag i ett 16 mm el-rör och ni ser även min montering av ett portabelt lod. Anledningen till att jag har ett portabelt är att jag har en eka på annan ort också

Hoppas detta kan vara till hjälp för nån, nu tänkte jag ta en pilsner och slappa. Äntligen F R E D A G ! SKÅL FISKEVÄNNER !!
      Det ser riktigt bra ut allltså! Snyggt!

Kommentera

Jag fattar inte riktigt vitsen med att ha den där dörrstoppen till ekolodsgivaren?
        Jag har ett Eagle ekolod och den har en standardfäste för givaren, alltså med två "taggiga" plattor som går mot varandra.
        Plattorna hålls mot varandra med en gummibricka, men om man drar tillräckligt hårt/kör på något åker givaren upp.
        Det är enkelt att sticka ned handen och dra upp givaren om man ska lasta båten upp/ned på trailer.

Den kommer dessutom standard och kostar inget?!?
        Hade Lowrance X51 tidigare, den hade också den här typen av fäste.

ps. Innan nån nu hoppar på mig, så dissar jag verkligen inte iden med dörrstoppen.
        Det här är en väldigt bra tråd.
        Senast ändrad av Test005; 2007-05-25, 20:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
          Jag fattar inte riktigt vitsen med att ha den där dörrstoppen till ekolodsgivaren?
          Jag har ett Eagle ekolod och den har en standardfäste för givaren, alltså med två "taggiga" plattor som går mot varandra.
          Plattorna hålls mot varandra med en gummibricka, men om man drar tillräckligt hårt/kör på något åker givaren upp.
          Det är enkelt att sticka ned handen och dra upp givaren om man ska lasta båten upp/ned på trailer.

Givarhållaren är ju gjord för att hoppa upp om man kör på något i vattnet eller för att fällas upp vid lastning av båten.
          Den kommer dessutom standard och kostar inget?!?

Hade Lowrance X51 tidigare, den hade också den här typen av fäste.

ps. Innan nån nu hoppar på mig, så dissar jag verkligen inte iden med dörrstoppen.
          Det här är en väldigt bra tråd.

Jag fattar hur du menar men, och detta är bara enligt mig:
          1: praktiskt eftersom man inte behöver stoppa ned handen i vattnet
          om det är issörja bara för att vrida upp den
          2: När man släpper ut båten från grunda/mindre nogräknade ramper så behöver man inte vara orolig, det kommer man inte riktigt ifrån om man anv originalfästet.
          3: Givaren "faller" alltid ned i rätt inställt läge, vinkeln är viktigare än man tror, jag har justerat givare åt folk som, enligt dem själva, fått ett nytt lod
          4: Man behöver inte borra hål under vattenlinjen, kunde t.o.m anv ett befintligt hål.

Ja, detta var några fördelar, (enligt mig)

Innan nån nu hoppar på mig, så dissar jag verkligen inte Eagles originalfäste...

Kommentera

Innan nån nu hoppar på mig, så dissar jag verkligen inte Eagles originalfäste...
            Roger that

Verkligen bra tråd det här....

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
              Roger that

Verkligen bra tråd det här....
              Verkligen bra tråd, jag hoppas verkligen att den lever länge med många improviseringar, jag älskar innovation.

Kommentera

Om jag kommer ihåg det skall jag fota allt vi gjort med båten genom åren

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

En annan rätt bekväm grej jag gjort i min båt är "beteshållare".

Jag tog "el-rör" sånna där vita, och borrade massa hål i dom satte dom sen på vettiga ställen strax under relingen, då har man dom 10-15 eller kanske 100, om man så vill, beten man använder just för dagen snyggt hängandes där man snabbt når dom. Riktigt skön förbättring av båten!
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Finns inte risken att man då fastnar i div krok från beten som hänger fritt?

En spann med beten hängades på insidan kan jag förså, men religen? Kan ju bli lurigt vid drill + hård sjö!

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
                      En annan rätt bekväm grej jag gjort i min båt är "beteshållare".

Jag tog "el-rör" sånna där vita, och borrade massa hål i dom satte dom sen på vettiga ställen strax under relingen, då har man dom 10-15 eller kanske 100, om man så vill, beten man använder just för dagen snyggt hängandes där man snabbt når dom. Riktigt skön förbättring av båten!
                      Finns det nån bild, skulle vilja se hur du satt fast röret

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 958 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art