Dela med Dig av smarta ideér och uppfinningar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dela med Dig av smarta ideér och uppfinningar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har markerat ut mått på mina spön med vanlig vit lackfärg, bara små prickar var 10cm så man lätt kan uppskatta längden, så glömmer man inte måttband

Kommentera

Efter en liten incident när jag skulle ta upp båten, och handbromsvajern på bilen gick av. Köpte jag de här på biltema: http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=82796
      Sen band jag ihop dom med ett snöre, som man hänger över dragkroken. Då följer dom med bilen upp så man slipper köra över dom med båtkärran.
      Det känns tryggare när man står och vevar upp en tung båt, och funderar lite på hur jobbigt det skulle vara om hela ekipaget hamnade i sjön.
      Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av The Mink Visa inlägg
        Här kommer bilder, tittar man noga så ser man att jag borrat ett litet hål i nedfällt läge för en stoppskruv. Kabeldragningen har jag i ett 16 mm el-rör och ni ser även min montering av ett portabelt lod. Anledningen till att jag har ett portabelt är att jag har en eka på annan ort också

Hoppas detta kan vara till hjälp för nån, nu tänkte jag ta en pilsner och slappa. Äntligen F R E D A G ! SKÅL FISKEVÄNNER !!
        Tänkte passa på och tacka för denna lösningen. Fixade till detta på båten idag, tog max 2 timmar inkl att leta upp sakerna i handlen. Var sen ute och testade, fungerade perfekt!

Stort tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskbil Visa inlägg
          Jag var trött på att ha ekolodet liggandes i båten , då jag inte har någon styrpulpet i båten ,så jag svetsade till mej ett fäste.
          Har blandat lite teori och praktik bilder
          typ så har jag gjort i min båt med fast i aluminium så att det blev som en hylla jag har en linder 440 fishing aluminium båt
          [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

till mitt ekolod och ekolodsbatteriet så har jag en liten kylväska som jag fick med när jag köpte glass på glassbilen en gång och det är perfekt till förvaring av lod
            jag har tänkt flera gånger om det skulle gå att koppla in en kaffekokare på elmotorbatteriet (en liten perkulator eller en kaffebryggare) för det är ju så jädra gott med nybryggtkaffe så slipper man ta med den där termosen varje gång som tar såå stoor plats om man tar av kontakten och sätter dit klämmor istället på kokaren:P det är ju ett måste för den som är ute hela dagarna och om inte annat jävligt coolt
            vad gör du då?
            jag brygger kaffe.
            va fan är du inte ute och fiskar??
            joo

Kommentera

Min version på vertikalrigg för naturligt bete

Fiskat gös en del dom sista dagarna med denna rigg, påstår inte på nåt sett att jag kom på den här riggen eller nåt utan det här är bara nåt jag satt hemma och knåpade ihop en kväll, finns säkert redan ute på marknaden. Denna artikel riktar sig främst mot dom som kanske inte har möjligthet att ta sig själva till nån fiskeaffär eller kanske inte har pengar till nån dyr rigg utan får ta vad man har hemma. Riggen använder jag har jag när jag fiskar gös men det funkar lika bra på andra rovfiskar så knyt på en tafs av knytbar tafs eller flourcarbon för att skydda mot gäddtänderna. Hittils har jag inte tappat så mycket fisk kanske är det just gösens beteende just nu eller så är det för det är två trekrokar i tacklet vilketsom så funkar det.
              Artikeln är beskriven i idiotformat så alla fattar även sånna som jag!.

Du behöver följande:
              Superlim
              Ståltråd
              Kniv (går med vass sax)
              Avbitartång
              Tjockare flätlina (jag använder 0,30 men ner till 0.20 går nog fint)
              Vassa krokar storlek 6-7
              Gamla billiga jigghuvuden

u börjar med att knipsa bort kroken på jigghuvudet men lämnar en bit av skaftet just för att den biten ska kunna hålla betesfisken på någolunda bra sätt. Därefter tar du även bort blyet på skaftet så du lämnar själva skallen kvar.

Därefter knipsar du av en bit ståltråd och böjer runt öglan på jigghuvudet, här gäller ögonmått då det ska bli en del ståltråd över på varje sida.

Nu tar du ändarna på ståltråden som du lämnade och böjer dom (nyp försiktigt med avbitartången) det är viktigt att du böjer nog så dom pekar inåt när du trycker in dom i fisken annars finns det större risk att betesfisken kan glida av. Sen säkrar du ståltråden med nån droppe superlim så allt sitter.

Över till kroktacklet, här knyter du bara på första kroken och trär linan igenom öglan på andra kroken. Därefter tar du kroken som du knöt på och snurrar fast den främre kroken så den sitter på lagom avstånd men tänk på att du lämnar lite lina så du kan justera efter betesstorlek.

Nu knyter du på tacklet på öglan på jigghuvudet och självklart säkrar med nån eller några droppar superlim så det sitter ordentligt.

Tacklet klart och redo att möta djupens vampyrer!

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                till mitt ekolod och ekolodsbatteriet så har jag en liten kylväska som jag fick med när jag köpte glass på glassbilen en gång och det är perfekt till förvaring av lod
                jag har tänkt flera gånger om det skulle gå att koppla in en kaffekokare på elmotorbatteriet (en liten perkulator eller en kaffebryggare) för det är ju så jädra gott med nybryggtkaffe så slipper man ta med den där termosen varje gång som tar såå stoor plats om man tar av kontakten och sätter dit klämmor istället på kokaren:P det är ju ett måste för den som är ute hela dagarna och om inte annat jävligt coolt
                vad gör du då?
                jag brygger kaffe.
                va fan är du inte ute och fiskar??
                joo
                är det någon som vet om man kan koppla in en kaffe kokare i ett vanligt 12v batteri?? skulle vara tacksam för svar så att jag inte förstör en kaffekokare helt i onödan.

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                  är det någon som vet om man kan koppla in en kaffe kokare i ett vanligt 12v batteri?? skulle vara tacksam för svar så att jag inte förstör en kaffekokare helt i onödan.
                  finns 12 v bryggare på biltema

Kommentera

Ursprungligen postat av hö nu Visa inlägg
                    finns 12 v bryggare på biltema
                    Det är inte vattenvärmare du menar?
                    Ja kör man någon form av snabbkaffe så funkar det säkert men bryggkaffe kräver en hel del mer watt för att det ska bli något bra av det.

Som nödlösning kanske det kan funka dock.

Kommentera

• Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                      Det är inte vattenvärmare du menar?
                      Ja kör man någon form av snabbkaffe så funkar det säkert men bryggkaffe kräver en hel del mer watt för att det ska bli något bra av det.

Som nödlösning kanske det kan funka dock.
                      okey för det skulle vara så coolt med en kaffebryggare i min eka men jag får väl köra med snabbkaffe ist då:P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 958 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art