Inkompetenta sjöpoliser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inkompetenta sjöpoliser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inkompetenta sjöpoliser

Jag har hört flera rapporter om hur lata sjöpoliserna är och dom struntar totalt i hur fisket funkar, men nu verkar det som om dom får på pälsen för sin inkompetens.Jag hittade den här artikeln i skärgårdstidningen.

Sjöpoliserna verkar vara lika lata som rättsväsendet i övrigt, vi orkar inte utreda så vi lägger ner istället.Även solklara fall läggs ner för dom orkar inte ta i det, vi kommer att ha fritt fram för alla som vill missköta fisket med deras inställning.

Vilket jävla skitsnack att tro de bara är lata de har knappa resurser och avänder nog tiden på bästa sätt. Att polisen i fråga anser att C&R är något possitivt tycker jag är bra. För mig är fortfarande fredningsområdena idiotiska, du får under resten av året klubba all fisk du får, de med tillstånd får lägga nät och andra redskap. Det vore bättre att utöka områdena och där införa fångsbegränsingar eller rent C&R. Då skulle polisen och KBV kunna sätta dit de med för mycket fisk i båten mm. Juridiken skall inte vara enkel och det skall vara väldigt svårt att dömas för brott, hela vårat rättsväsande grundas på det. Om polisen aldrig ser mig fiska i området men jag är där med min båt, så är det en omöjlighet att dömma någon. Kanske för uppsåt, men jag kunde lika gärna titta på fåglar.

Att fiskerikverket ens har en åsikt är ju ett skämt, de om några är ansvariga för den situation som vi idag har i våra hav. De borde dömas för att de tillåtit utfiskning av våra vatten. De lyssnar aldrig på sina egna forskare och har skött sin uppgift med att förvalta våra vatten och dess invånare på sämsta sätt.

Nu är det inte mer än några månader till vi kan börja tjuvfiska kräftor, vilket jag hoppas att alla gör. Obs gäller endast i signalkräftor och inte att man tjuvfiskar där någon har sitt fiske som inkomst, fast det skulle skatteverket gärna vilja veta!

Kommentera

Håller åtminstone delvis med G-J. Men man kan inte ursäkta fiske på fredningsområden med att man fiskar C&R, det finns alltid risk att något går fel som gör att den feta romstinna honan stryker med.
      Men något som är helt sjukt är att man dagen efter fredningen kan åka in och fylla båten med fisk helt lagligt. Det om något är inkompetent lagstiftning. Det är dags att det införs ständig fångstbegränsning inom det fria fisket!

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
        Håller åtminstone delvis med G-J. Men man kan inte ursäkta fiske på fredningsområden med att man fiskar C&R, det finns alltid risk att något går fel som gör att den feta romstinna honan stryker med.
        Men något som är helt sjukt är att man dagen efter fredningen kan åka in och fylla båten med fisk helt lagligt. Det om något är inkompetent lagstiftning. Det är dags att det införs ständig fångstbegränsning inom det fria fisket!
        Ett alternativ till fångstbegränsning är ju att det påbjuds att man enbart får använda samma fisketaktik som KG?...
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
          Hela grejjen är väl att man inte skall störa fisken när den leker.Efter fredningen's slut räknar dem att fisken lagt sin rom,då har iaf släktet förts vidare...Tycker att det borde finnas mer fredningsområden,och tidigare förbud(Nu tar det väl hus i helvete,men så lär det ju aldrig bli iaf!) så att dem stora honorna får vara ifred inför leken oxå.Det hade nog varit bra för beståndet's framtid...Det är min åsikt...

Kommentera

Men om du dödar dem resten av året så finns de iaf inte kvar. Tar du dem innan förbudet kanske de inte kommer leka mm. Finns många aspekter på det hela. Läste en underökning om Muskie för ett par år sedan och värst skador fick fisken på sommaren i varmt vatten och det i sin tur kunde leda till att de inte byggde på sig tillräckligt för lek den kommande våren. Så det där går att vrida och vända på. Tittar man på de områden där väldigt många kör C&R så visar det sig att det fungerar. Är du bara rädd om fisken föreslår jag att du slutar fiska. Vi är inte fiskarnas bästa vänner utan har en egositisk anledning till att vi villa ha många och stora fiskar.

Ta abboren som leker i månag av de fredade områdena. Genrellt kan man väl säga at vårfisket efter abborre är svårare än under sommar och höst. En bra dag på sommaren kan man tex i det fredade Villingen dra hundratals borrar mellan 5-8 hekto klubba allt och det med lagen i sin rygg. Det ligger nät i många av de fredade områdena efter förbudstid och det är många sommastugeägare som har rätt att lägga. Det är och förblir ett skämt om än ett gott initiativ.

Kommentera

En annan sak om att inte störa dem i leken, rent etisk kanske. Men det går ändå inte att etiskt förklara C&R på ett bra sätt. Vi är fiskare vi har det inom oss, vi får skylla på generna.

Men hur kommer det sig att det år efter år tas stora och många fiskar i många av de mest hårdfiskade vatten? Naturlitgvis för att förutsättninagrna finns men jag tror ärligt inte det stör så mycket att vi fiskar. Vissa kanske inte leker men det kan öppna utrymme för andra. Jag har fått samma gäddor på innan samt efter lek. Vi borde försvara våran rätt att fiska och se till så at uttagen sker på ett sund sätt. Hellre än tjuvfiskare som kör C&R än någon som är laglydig och klubbar allt resten av året.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                Jag har hört flera rapporter om hur lata sjöpoliserna är och dom struntar totalt i hur fisket funkar, men nu verkar det som om dom får på pälsen för sin inkompetens.Jag hittade den här artikeln i skärgårdstidningen.

Sjöpoliserna verkar vara lika lata som rättsväsendet i övrigt, vi orkar inte utreda så vi lägger ner istället.Även solklara fall läggs ner för dom orkar inte ta i det, vi kommer att ha fritt fram för alla som vill missköta fisket med deras inställning.
                Sa redan från början att det skulle bedömas som ringa brott!

Främsta anledningen att det var gädda som fredats.
                Men C&R fisket räddade honom.

Hade det legat bonkade fredade fiskar i båten hade det gått värre för honom.

MVH Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner Visa inlägg
                  Sa redan från början att det skulle bedömas som ringa brott!

Främsta anledningen att det var gädda som fredats.
                  Men C&R fisket räddade honom.

Hade det legat bonkade fredade fiskar i båten hade det gått värre för honom.

MVH Scanner
                  Det är inget ringa brott om man med berått mod fiskar på fredade vatten.Sjöpolisen tar den bekväma vägen istället för att driva igenom lagarna,om vi lägger ner så slipper vi göra något.Dom sätter ju ribban och ser ju till att man inte behöver följa lagarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                    Det är inget ringa brott om man med berått mod fiskar på fredade vatten.Sjöpolisen tar den bekväma vägen istället för att driva igenom lagarna,om vi lägger ner så slipper vi göra något.Dom sätter ju ribban och ser ju till att man inte behöver följa lagarna.

Vad det gäller att fiska efter gädda är det alltid ringa brott.

Gäddan kan ju jämföras med maskrosor eller råttor.

Att ha haft ihjäl en gädda hamnar på sin höjd i nivån med, gå mot röd gubbe, urinera i ett gathörn eller att dricka alkohol på offentlig plats.

Min bedömning är att killarna på kustbevakningen inte lärt sig vad som kan vara värt att rapportera. Men det kommer med lite erfarenhet.
                    Mer Wallanderkänsla så att säga.

MVH Scanner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla