Gösrookie - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösrookie

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösrookie

Först och främst,...Jag är en riktig gösrookie. Har endast fått två pyttesmå av 'misstag' under abborrfiske på hösten här i skärgården.
    Har inte riktigt siktat på gös heller,, det verkar ju svårt och lynnigt så det blir mest att man dänger efter gädda eller jiggar abborre.

I alla fulla fall, beväpnad med min nya glänsande Shimanohaspel Exage 2500FA och en näve jiggar gav jag mig ut med båten idag med gös i siktet.
    Har läst på ordentligt här på forumet, inte minst MastaPike's lysande och välskrivna artikel. Med huvudet fullt av tips, trix och info navigerade jag ut till ett stengrund ute på en lite öppnare fjärd. Djupet över grundet var 3-3.5 meter och runtomkring var det mellan 8 och 15 meter djupt... Perfekt ställe.

...På 4 timmar blev det sex stycken gösar, varav fem fick komma med hem. Jag vet inte hur många pill och smånapp jag haft, men det är många.
    När väl gösen valde att kliva på tog de ordentligt och jag tappade ingen fisk som väl bestämt sig.
    Det jag lärde mig är att vara koncentrerad hela tiden, det är ganska jobbigt att vara på helspänn hela tiden, men så fort man slappnar av kommer förstås ett bommat mothugg som ett brev på posten...

Fiskade med en uppsjö av jiggar, men fick alla fiskarna på vit curlytail. Både enkel och dubbelsvansad i storleken 4" med blanka 12gr gamakatzu skallar.

Kanske inte så intressant läsning det här, men nu känns det som om jag spräckt nollan och insett att tom. en rookie som jag kan få den mytomspunna gösen.
    Jag har också ett helt gäng bompass och dåliga gäddturer i bagaget så jag behövde verkligen komma ut och få lite fisk för att hålla motivationen uppe...wohooo... härlig dag idag!
    Det lär bli många fler jiggfisketurer de närmsta veckorna och sen tänkte jag testa lite trolling med wobbler.

...Nu ska jag gå och vända mina gösfiler i ägg och ströbröd/citronpeppar.
    Tjejen kommer bli kanonglad (och överraskad att jag faktiskt får fisk nån gång )

/T5
    Senast ändrad av Test005; 2007-05-23, 15:09.

coolt, grattis!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Häftigt! Gösen är en underbar fisk, på många sätt. Det räcker med att spräcka nollan, sedan flyger de upp i båten. Så var det för mig iaf.

Välkommen in i gösträsket!
      Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Har precis ätit smörstekta filee'r panerade i ägg, ströbröd, citronpeppar och salt. Tillsammans med nypotatis (Cypern) och hollandaise sås + kall pilsner... Jep, Gösen är underbar!
        Gumman blev jätteglad... Nu ligger man på plus
        Senast ändrad av Test005; 2007-05-23, 16:37.

Kommentera

Var ute ett par timmar ikväll på samma grund och fick fem gösar... I'm on a roll baby!
          Idag ignorerade de den vita curlytailen och jag fick allihopa på en 3" skrikgrön shad.
          (C&R på alla utom en matfisk)

Lite frågor:
          -Eftersom jag nu vet var jag kan få fisk skulle jag vilja lära mig att meta. Jag har läst på om predatormete men aldrig testat.
          Frågan är om jag kan köpa död sill eller strömming i affären och meta med?
          Vad jag förstår är det ok till gädda, men funkar det på (skärgårds) gös?

-Har knutit tackel med 50cm proleader och två #8 trekrokar, krokarna sitter ca: 6-7cm från varandra, är det funkis?
          I övrigt har jag ett par flöten och lite sänken som jag köpte för att testa gäddmete.

Kommentera

Ok, metepremiären gick inte så bra.
            Så här såg tacklet ut:
            #8 trekrok - halvmeter 20lbs fluo carbon - lekande - blysänke - 20gr flöte -stoppknut.
            Agnade med färsk löja jag köpte på mataffären, den var förstås död, men jättemjuk, ska den vara så? (Svårt att kasta ut den utan att den släpper)

Hade tre spön med samma tackel ute och inte ett hugg på tre timmar...Samma grynna som jag tagit elva gösar på igår och förrgår.
            Flyttade till nytt ställe och där tvärdök ett av flötena, men medan jag väntade för mothugget poppade flötet upp igen och löjan var avbiten på mitten.

...Blev lite frustrerad och kapade av metetacklet, knöt fast en jigg och fick en tvåkilos gädda i första kastet?!?
            Det verkade jättesvårt att få något på döda löjor...jag vet inte, men det var en lite trist start på predatormetarkarriären
            Senast ändrad av Test005; 2007-05-25, 19:48.

Kommentera

Testa bottenmete nästa gång. Ska visst va bra såhär i början på säsongen säger dom som kan.
              http://highlandpredators.blogspot.com/

Kommentera

Hmm, kanske det, men det känns som om de inte var intresserade av mina löjor.
                Jag ställde djupet med stoppknuten (sån där gummipärla) till exakt tre meter så mina löjor borde snudda botten när de drev runt.
                Jag hade ju tre spön ute på exakt samma grynna som jag fått gös på med jig igår och i förrgår.

Levande betesfisk vore förstås att föredra, men jag köpte löja på affären, kanske för lat för att sitta och meta småfisk först

Verkar i alla fall kul med mete och jag ska testa vidare... Vore kul med lite gädda på mete och det var ju nära idag i alla fall! Tog näääästan en.

Kommentera

Idag var det pingst och ingen mataffär öppen jag kunde inte köpa strömming som jag planerade att meta med.
                  Jiggade istället och jag och kompisen fick upp 15 gösar i båten. Fiskarna var alla stöpta i samma form (just under kilot).

Vi hade en kanondag med lugnt hav, sol och fiskade i 8 timmar

/T5, solbränd och tröööött!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 096 visningar
                  1 gilla