Avkrokningsmatta eller inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avkrokningsmatta eller inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Avkrokningsmatta eller inte?

Jag har sett ganska många som börjat skrika och gnälla ibland bilderna när det saknas avkrokningsmatta. Min fråga är väl om det verkligen är bevisat att t.ex gräsmattor är skadliga för fiskens skyddande slem eller om det är så att tillverkare av tillbehör för mete helt enkelt bara påstått att det måste vara en matta med i bilden annars dör fisken för att tjäna en liten slant på C&R?

Tänker t.ex på ål som faktiskt själv tar sig upp på land och i gräs på nätter för att jaga sniglar m.m (samt att dom kan förflytta sig hyfsade sträckor på land om det är fuktigt). Ålar är väl dom slemmigaste fiskar (pirålen är ingen riktig fisk) som finns, men dessa tar ju ingen skada som sagt.

Och inget idiotsvar typ "Men ditt cepe det fattar du väll att fissken innte kannn liga på hård bettong!!!!!11!!" etc. Jag pratar om GRÄS och andra MJUKA underlag .Och kan alla låta bli att göra det här till en "C&R eller inte"-tråd så vore det också tacksamt.

Det beror väl mest på om vilken typ av mjukt underlag det handlar om, en ål som slingrar sig i blött gräs tar knappast någon större skada. Men en kortare och bredare fisk som hoppar och landar på en blöt gräsmatta kan må sämre. Gräsmattan är ju inte särskilt mjuk bortsett från grässtråna, grunden består ju av packad jord, sten, rötter osv... Inre organ kan mycket väl ta stryk om fisken hoppar till och slår i. I övrigt kommer jag inte på många andra särskillt mjuka underlag som är i anslutning till fiskevatten, högt blött gräs eller översvämmad äng kommer väl närmast...

Skadar aldrig att vara extra försiktig, och en matta är ingen dyr investering om man nu ändå vill bedriva catch and release seriöst, men även en matta kräver rätt behandling av fisken för att den skall må så bra som möjligt, en matta gör inte jobbet själv om man ändå inte kan hantera fisken skonsamt...
    Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

ja du, det krävs inte forskning för att se att fisken förlorar mer slemskikt på en gräsmatta än på en matta. Dessutom är en matta fordrat vilket skyddar inre organ.

Blöter man en matta lossnar inte slemmet alls lika mkt som på en torr (eller fuktig) texturerad yta, som tex gräsmatta, jord eller vad som helst. Det räcker att du tar i en fisk så känner du att du har slem på händerna. Det är texturerna i handen som drar av det. (fåror osv)

Kommentera

Jo det är ju klart att det lossnar slem när man handskas med fisken och visst kan jag se hur en matta är mer skonsam än ett annat underlag (såvida den är fräsh och välskött). Lite grann samma som en hullingslös krok är skonsammare än en med hullingar. Men allt prat om fiskar som dör utan matta måste väl vara lite i överkant? Om lite slemförlust skulle ta död på fisk så skulle ju knappt en enda öring överleva leken t.ex. Och fisk "kliar" sig mot t.ex sten på botten mellan varven, där försvinner ju också slem från ytskiktet.. men dom dör sällan... Eller iaf troligtvis sällan, kan ju inte påstå att jag följt och dokumenterat dom på något sätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
          Jo det är ju klart att det lossnar slem när man handskas med fisken och visst kan jag se hur en matta är mer skonsam än ett annat underlag (såvida den är fräsh och välskött). Lite grann samma som en hullingslös krok är skonsammare än en med hullingar. Men allt prat om fiskar som dör utan matta måste väl vara lite i överkant? Om lite slemförlust skulle ta död på fisk så skulle ju knappt en enda öring överleva leken t.ex. Och fisk "kliar" sig mot t.ex sten på botten mellan varven, där försvinner ju också slem från ytskiktet.. men dom dör sällan... Eller iaf troligtvis sällan, kan ju inte påstå att jag följt och dokumenterat dom på något sätt.
          Detta är kanske inte så lätt för alla att veta men, under laxars (och öringars) lek så bildas sk. läderhud. Deras hud blir mkt tjockare och tåligare, just för att kunna klara leken bättre. MEN en del stryker med, alla överlever inte trots detta.

Sen finns det faktiskt studier som visar att hullingslösa krokar kan skada fisken mer än hullingsförsedda Detta på grund utav att kroken ofta tappar sitt fäste och krokar fisken flera gånger under en drillning.

Slemmet är fiskens skydd mot omvärldens bakterier och sjukdomar. Försvinner det blir fisken MKT mer mottaglig för infektioner, virus och bakterier som skadar fisken.

Kommentera

Se där ja.. man lär sig mer om saker varje dag

Då borde ju någon typ av kirurghandske vara ganska så bra i kombination med avkrokningmatta då? För dom flesta verkar bolla runt med sina fiskar ganska friskt för foton och sådant och det är inte ofta man ser något annat än en helt vanlig hand där. Det är ju en hel del bakterier på en sådan, jag skulle t.o.m tro att den lätt kan battla med en gräsmatta om vem som är farligast ur den aspekten.

Sen kan jag väl tillägga att jag inte är varken 100% C&R eller äger en matta själv, jag är bara nyfiken på när, vart, hur och varför.

Kommentera

Ursprungligen postat av SharperCarper Visa inlägg
              Det beror väl mest på om vilken typ av mjukt underlag det handlar om, en ål som slingrar sig i blött gräs tar knappast någon större skada. Men en kortare och bredare fisk som hoppar och landar på en blöt gräsmatta kan må sämre. Gräsmattan är ju inte särskilt mjuk bortsett från grässtråna, grunden består ju av packad jord, sten, rötter osv... Inre organ kan mycket väl ta stryk om fisken hoppar till och slår i. I övrigt kommer jag inte på många andra särskillt mjuka underlag som är i anslutning till fiskevatten, högt blött gräs eller översvämmad äng kommer väl närmast...

Skadar aldrig att vara extra försiktig, och en matta är ingen dyr investering om man nu ändå vill bedriva catch and release seriöst, men även en matta kräver rätt behandling av fisken för att den skall må så bra som möjligt, en matta gör inte jobbet själv om man ändå inte kan hantera fisken skonsamt...
              Håller helt med...Lite sunt förnuft skadar ju aldrig, fiskar är byggda för att vara i vattnet.

Studera ett riktigt stort grässtrå, och det ser genast inte alls lika mjukt och skonsamt ut längre. Vassa kanter och sandpappersytan.
              sigpic

Kommentera

Sen är ju inte alla fiskar lika tåliga som ålen.
                gräset är inte alltid blöt om man nu inte skulle blöta de ,då tror jag inte de tar så stor skada faktiskt..
                Keep talking about me, You are just making me famous..
                MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Avkrokningsmattor är ju gjorda i ett material som blir "halt" så fort man blöter det, vilket leder till att det mesta slemmet på fisken stannar på fisken och rivs inte bort.
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
                    Se där ja.. man lär sig mer om saker varje dag

Då borde ju någon typ av kirurghandske vara ganska så bra i kombination med avkrokningmatta då? För dom flesta verkar bolla runt med sina fiskar ganska friskt för foton och sådant och det är inte ofta man ser något annat än en helt vanlig hand där. Det är ju en hel del bakterier på en sådan, jag skulle t.o.m tro att den lätt kan battla med en gräsmatta om vem som är farligast ur den aspekten.

Sen kan jag väl tillägga att jag inte är varken 100% C&R eller äger en matta själv, jag är bara nyfiken på när, vart, hur och varför.
                    Bakterierna kommer alltså inte från gräsmattan, utan bakterierna finns redan i vattnet, men de når inte fiskens innre om den har sitt slemskikt. Men när slemskiktet brister så når vattnets bakterier fiskens egentliga hud och kan tränga sig igenom.

Många karpfiskare kör dessutom anticeptiskt medel till såret där kroken suttit, just därför att bakterier kan ta sig in.

Klart man inte behöver bedriva C&R, men om man ska göra det kan/bör man göra det ordentligt och använda matta de gånger man tänkt återutsätta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 379 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art