Har vi sportfiskare också glömt bort miljön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har vi sportfiskare också glömt bort miljön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har vi sportfiskare också glömt bort miljön?

Jag är riktig piss less på all miljöförstöring av våra fiskevatten. Varningsklockorna ringer överallt, min barndoms fantastiska gös-sjö konstateras nu döende och efter att ha fiskat och dykt på en hel del över tiden på olika platser som Västkusten, Vänern och i skärgården runt Stockholm, så har jag med egna ögon sett hur jävligt det kan se ut under ytan idag (jämfört med bara för 15-20 år sedan). Har definitivt fått nog av all skit, det glada tillropet ”skitfiske på dig” är inte roligt längre, för det är alltför ofta precis vad som väntas när man ger sig ut.

Alla vi sportfiskare är helt beroende av en bra marin miljö, men till min förvåning och besvikelse, och trots att vi är många sportfiskare som fiskat i flera årtionden och med egna ögon sett försämringen av miljön, så verkar vi ytterst sällan diskutera miljöfrågor på ett seriöst och kreativt sätt.

Gnälla som kärringar och skylla ett ständigt försämrat fiske på andra är vi bra på (yrkesfiskare usch, dumma bönder, giriga företag, elaka balter, skjut skarven, stryp sälen bla bla…), men att rannsaka oss själva på vilket sätt vi påverkar miljön med all vår utrustning, utsläpp från våra båtar, våra resor på ibland hundratals mil för att lura en exklusiv firre och att inte förglömma, vår egen miljöpåverkan med våra val i vardagen, NIX knappt ett ord om det. Vårt miljöengagemang stannar oftast vid att byta ut lite bly, kanske tanka miljöbensin någon gång, eventuellt byta till en fyrtaktare om man har råd och möjligen ett medlemskap i sportfiskarna, det är oftast allt?

Lite mer snack och engagemang för miljön vore önskvärd bland sportfiskare, det vore nog bara nyttigt att skifta lite focus från de nyaste prylarna, vräkigaste båtarna, de mest exotiska fiskeresorna och denna ständiga manifestation om storlekens betydelse (på fisken alltså) ;-).
    Det viktigaste för sportfiskare måste väl vara att våra fiskevatten är OK, de är en absolut förutsättning för vår sport, allt det roliga runt omkring är bara en bonus, men det verkar vi tyvärr nästan ha glömt bort.

Dags alltså för oss ”riktiga” sportfiskare att bekänna lite färg i miljöfrågan och visa att den allmänna bilden av oss som naturvänner inte är helt falsk. Vi måste börja agera utifrån ett hållbart perspektiv vid utövandet av vårt stora intresse och inte minst i vardagslivet. Det sägs att vi är flera hundra tusen som sportfiskar i Sverige, om var och en anstränger sig lite extra för att värna miljön (och påverka andra att också tänka till), så visst skulle det kunna göra en jäkla skillnad.
    Om vi inte heller vill se eller förstå det som sker med många av våra fiskevatten idag, ja då ser det nog mörkt ut för sportfisket som en sport för envar i framtiden, men jag hoppas och tror att likgiltigheten inför miljöproblemen mest beror på okunskap, slentrian och lathet (inte bara dumhet) lyckligtvis är det något vi lätt kan ändra på till stor del, om bara viljan finns.

Miljöforumet och andra forum på Fiskesnack.com är en av många platser där man kanske kan börja göra skillnad. Skriv, skriv, skriv, byt erfarenheter, ge tips, ge råd, kritisera, motivera, ställ krav på näringsidkare och varandra, engagera och agera mot missförhållandena och uppmuntra till ett engagemang för vår fantastiska hobby. Kunskap och informationsspridning är nyckeln till förändring, inte att köra huvet i sanden eller skylla allt på andra, det tror i alla fall jag.

För mig är sportfisket inte bara ett kul tidsfördriv vilket som helst, det är verkligen ren livskvalitet. Jag är beredd att kavla upp ärmarna och försöka göra lite skillnad, hur är det med er andra, sportfiskevänner?

Kölla tråden: Växthuseffekten och fiske
    (jag vet inte hur man länkar)

Det blir lite tråkigt att BARA tala miljö hela tiden. Om alla som läser fiskesnack satt hemma i ett år och inte gjorde ett dugg skulle det inte påverka miljön eller fisket det minsta.

Kommentera

Bra skrivet Per. Jag tror att lathet är en av de stora bovarna. Det är bara att se runt sin lokala sjö hur mycket folk dumpar i skogen och vattnet. Om nu andra människor och fiskare är så lata så kan ju i alla fall vi försöka vara lite bättre. Jag försöker ta med mig en del av det skräp som finns i naturen när jag är ute och fiskar. T.ex. burkar och gamla fiskelinor (har sett hur fåglar drabbats av kastade fiskelinor). Den gamla dängan "think global act local" är inte så jäkla dum ändå och varför inte, skulle alla tänka stort och agera lite så skulle det hända mycket tror jag.

Kommentera

JAg håller med micke till viss del, det vi gör mot naturen är bara en liten liten bråkdel av vad transporter och tung industri (bla vattenkraft) gör, men jag gillar ändå engagemanget, det är inte fel med förebilder i naturen och det lilla vi kan göra är alltid något.
        Tack för ett bra inlägg

Kommentera

Håller absolut med dig "micke g", att snacka miljö är skittråkigt, det bästa vore om man slapp...och om folk bara snackade lite mindre och gjorde mer så skulle vi också kanske slippa tjatet eftersom det vore helt meningslöst.
          Snacka mindre och gör mer aktivt för miljön, det var själva poängen med det jag skrev, sen kunde vi fokusera på fiskesnacket istället som är betydligt trevligare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 019 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art