Olaga fiske ekefjärd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olaga fiske ekefjärd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av H3rtig Visa inlägg
    det är jäkligt bra att fler sportfiskare engagerar sig och blir fisketillsyningsmän, själv har jag hela häckeberga naturvårdsområde och vi brukar ta ett par stycker i veckan som inte har fiskekort, dock inga beslagtagningar än bara en tillsägelse och låta dom köpa fiskekort, har än så länge inte tagit samma personer mer än en gång, brukar göra så första gången att dom får köpa fiskekort på plats och fiska vidare, andra gången beslagtagning av grejerna och polisanmälan, hoppas att "vanligt" folk förr eller senare kommer att förstå att det är fiskekort i nästan alla sjöarna plus lokala bestämmelser som max antal spön osv, fler tillsyningsmän i sverige gynnar. bättre för sjöarna och fisket i dom..
    Jävligt sund inställning skönt att se!

mvh

GJ

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
      Jag hatar också köttfiskare som tex jiggar gös på lekgrynnor och plockar upp 30st smågösar.Tycker det är märkligt att du aldrig berättar om beslagtagna nät? Misstänker att du är markägare och själv fiskar med nät.Blir du inte arg om du ser lagliga nät på lekgrynnor? Varför inte totalfreda gösen i skärgården 15maj tom 15juni? Du kanske vill att gösen fredas angivna period för spöfiske men nät är ok? Mvh Jonas
      Jag är tillsynsman och bestämmer inga regler, jag gör detta på helt frivillig basis.Jag ska väl inte försvara nätfisket men det bestämmer vattenägarna om vilka regler som gäller. Jag skulle vilja vara så rik att jag ägde vatten men nu är jag inte det. På waxholms vatten kan vi inte själva bestämma vad som gäller för fredning utan det är länsstyrelsen i olika län som utfärdar fredningar. Jag är emot rovfiskare oavsett om det gäller nät eller spöfiskare,det är nätförbud i den viken det handlar om så där kan man inte lägga nät lagligt och hittar vi nät där blir det konfiskerat.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
        Jag har inga vatten runt lidingö men kbv kan kolla på det om du ringer, jag förmodar att du menar gråviken där det ju är fiskeförbud.
        I trakterna kan man säga. KBW vad har han för nummer?

Mvh
        Ulf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bogpappa Visa inlägg
          I trakterna kan man säga. KBW vad har han för nummer?

Mvh
          Ulf
          Kustbevakningen. www.kustbevakningen.se
          Ledningscentral (dygnet runt) tel 08-789 79 94

Skulle jag tippa på iallafall. Reserverar mig för fel

Kommentera

Ursprungligen postat av xtc Visa inlägg

Helt rätt nummer.För vidare info tog kbv i waxholm två nät i veckan som inte var utmärkta i beslag efter tips,den som lagt dom kom under tiden så han blev tagen på bar gärning.
            Senast ändrad av mikwed; 2007-05-21, 16:19. Anledning: glömde saker

Kommentera

Ursprungligen postat av xtc Visa inlägg

Oj, nu förstår vilken dumskalle jag är.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                Nu börjar det likna nåt.mera nätrapporter tack!
                Kbv tog i beslag för några veckor sedan ett antal tjuvlagda nät på solöfjärden nära vaxholm. Kbv tar nästan varje vecka nät som är omärkta, jag har inte hittat några på vaxholm egna vatten fast jag ibland får rapporter så jag har inte tagit några på egen hand.

Kommentera

Även fast jag trollingfiskar gös med upp till 4 spön samtidigt - även under lekperioden - så tar jag inte upp mer än 1 fisk av 100. I samma vatten får vem som helst lägga 150 meter nät - året runt - för ett par hundralappar i årsavgift. Är det inte lite onyanserat att klaga på sportfiske som bedrivs med flera spön samtidigt som det är legalt att lägga nät? Mete på andra arter kan uppenbarligen bedrivas med C&R, precis som trolling.

För att återgå till exemplet mellanljusnan: pratade med en kärring i styrelsen i Järvsö FVO. Hon menade att nätfiske INTE kan påverka bestånden negativt. I samma FVO tjuvfiskas det ideligen med nät, och så gott som aldrig har något garn blivit konfiskerat. Personligen lyckades jag kroka flera hundra meter nät som fallit till botten med kilovis med rutten fisk i. Vad ska vi börja gnälla på?

Kommentera

Ursprungligen postat av timo Visa inlägg
                    Även fast jag trollingfiskar gös med upp till 4 spön samtidigt - även under lekperioden - så tar jag inte upp mer än 1 fisk av 100. I samma vatten får vem som helst lägga 150 meter nät - året runt - för ett par hundralappar i årsavgift. Är det inte lite onyanserat att klaga på sportfiske som bedrivs med flera spön samtidigt som det är legalt att lägga nät? Mete på andra arter kan uppenbarligen bedrivas med C&R, precis som trolling.

För att återgå till exemplet mellanljusnan: pratade med en kärring i styrelsen i Järvsö FVO. Hon menade att nätfiske INTE kan påverka bestånden negativt. I samma FVO tjuvfiskas det ideligen med nät, och så gott som aldrig har något garn blivit konfiskerat. Personligen lyckades jag kroka flera hundra meter nät som fallit till botten med kilovis med rutten fisk i. Vad ska vi börja gnälla på?
                    Det vatten som jag pratar om är det nätförbud året om.Från nästa vår kanske det blir fredat om nu inte alla fredningar tas bort på grund av trångsynta lagens arm.

Kommentera

Kanske en idiotisk fråga men jag undrar om det finns något smidigt ställe där man kan se vad som gäller för det vatten man fiskar i? Som sagt så kan det vara olika från olika vatten och enligt mitt tycke är det inte alltid så lätt ta reda på vad som gäller.

Några bra tips på hur man tar reda på det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 047 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art