Olaga fiske ekefjärd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olaga fiske ekefjärd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av H3rtig Visa inlägg
    det är jäkligt bra att fler sportfiskare engagerar sig och blir fisketillsyningsmän, själv har jag hela häckeberga naturvårdsområde och vi brukar ta ett par stycker i veckan som inte har fiskekort, dock inga beslagtagningar än bara en tillsägelse och låta dom köpa fiskekort, har än så länge inte tagit samma personer mer än en gång, brukar göra så första gången att dom får köpa fiskekort på plats och fiska vidare, andra gången beslagtagning av grejerna och polisanmälan, hoppas att "vanligt" folk förr eller senare kommer att förstå att det är fiskekort i nästan alla sjöarna plus lokala bestämmelser som max antal spön osv, fler tillsyningsmän i sverige gynnar. bättre för sjöarna och fisket i dom..
    Det låter som ett föredömligt sätt att sköta det hela. Att ta till storsläggan om nu folk tjuvfiskar av ovetskap är ju lite onödigt. Man är ju visserligen skyldig att känna till de regler som gäller, men lite smidighet gynnar nog alla i det långa loppet

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
      Det låter som ett föredömligt sätt att sköta det hela. Att ta till storsläggan om nu folk tjuvfiskar av ovetskap är ju lite onödigt. Man är ju visserligen skyldig att känna till de regler som gäller, men lite smidighet gynnar nog alla i det långa loppet
      det tycker iallafall jag, och det är kul att någon håller med, det finns ju många fritidsfiskare i vårt land som inte har samma vetskap om fisket i sverige, fast att dom skall ha koll på det så har dom inte alltid det..
      http://www.screamers.se

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
        Ja, så var det Eskilstunabon som körde i 100 km/h där man bara fick köra i 50.
        Eskilstunabons ursäkt till polisen var att han trodde man kunde lägga ihop siffrorna på skyltarna på båda sidorna av vägen.
        Tack för den generösa inbjudan till SGK:träffen den 29 maj. Jag är troligtvis på väg upp till Surnaelva för att fiska lax den 1 juni kl.00.01.
        One day spent fishing adds another day to your life!
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2007-05-14, 16:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          Bra Milkwed. I dom där fallen är jag helt på din linje. Dessa renodlade tjuvfiskare är rent kriminella.
          Var en av anledningarna varför jag blev fiskevakt. En som satt vid en udde dag som natt med 8-10 spön ute.
          Fick bort honom, och det var skönt att slippa se honom ösa upp gös.
          Jag la in en bild i fotoalbumet under rubriken många spön så kan du jämföra om det såg ut likadant för dig när du gjorde tillsyn.Jag fick inte med alla spön på samma bild men man får ett hum om hur det kan se ut.Sånt här kan inte kallas annat än rovfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
            Här i vaxholm har vi en vik där gösen leker och den våldgästas alltför ofta av gäng som bara slaktar och inte ens är nära att kallas sportfiskare.Igår kväll när jag gjorde tillsyn satt det två killar med 8 spön upptacklade i rad efter strandkanten och eftersom lagen säger ett spö per man så blev det beslag på utrustningen och polisanmälan,jag fick hjälp av kbv som kom tre man och hjälpte till med beslaget.Kbv gjorde tidigare på värmdö ytterligare ett beslag mot två andra fiskare som också fiskade med 8 spön efter tips från närboende som tröttnat på slakten.Det verkar vara många som bara vill slakta och inte ett dugg ser det som sportfiske.Kbv är riktigt på gång att lära sig om var fulfiskarna håller till och tillsyningsmän som vill ha hjälp och har lokalkännedom ska höra av sig så vi kan minska rovfisket.
            Mikwed

Har ett par frågor till dig som varit uppe i Länsrätten.

1. Vad sa rätten om löjorna och handhavandet av dessa? ( Levandebete)
            2. På TDA vatten med TDA 3 får man trolla med 6 spön, är det ok för rätten att meta med motsvarande antal spön då? Med tanke på handredskapsfisket.
            Omdöme får man av erfarenheter, erfarenheter får man av dåligt omdöme.

Kommentera

Jättebra tycker jag

Det brukar sitta en gubbe på Lidingö (säger dock inte exakt var) med 3 - 4 spön och meta gös. Borde ju egentligen säga till honom med?

Kommentera

Var enskild person kan ju berätta vad som gäller/inte gäller för det vatten det fiskas på. Man behöver ju inte vara tillsynare för att förklara varför det finns regler...egentligen är det ju allas ansvar så vi får behålla ett hållbart fiske.

Som tillsyningsman kanske Mikwed inte ens har befogenhet på Lidingösidan...

Ser fram emot att höra domslutet gällande personerna i ämnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jörgen Visa inlägg
                  Mikwed

Har ett par frågor till dig som varit uppe i Länsrätten.

1. Vad sa rätten om löjorna och handhavandet av dessa? ( Levandebete)
                  2. På TDA vatten med TDA 3 får man trolla med 6 spön, är det ok för rätten att meta med motsvarande antal spön då? Med tanke på handredskapsfisket.
                  Vi talade bara om det aktuella fallet och inget om betena, dom hade för den delen frusna löjor. Du får väl själv läsa i tda häftet, jag har inga vatten som är tda i närheten så jag har begränsade kunskaper om vad som gäller. Du kan söka information på¨stockholm fritid under fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bogpappa Visa inlägg
                    Det brukar sitta en gubbe på Lidingö (säger dock inte exakt var) med 3 - 4 spön och meta gös. Borde ju egentligen säga till honom med?
                    Jag har inga vatten runt lidingö men kbv kan kolla på det om du ringer, jag förmodar att du menar gråviken där det ju är fiskeförbud.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                      Är nog en jäkla tur att du inte är tillsynesman på Färnebofjärden (Dalälven)
                      Helt enkelt för att där prioriterar man att sätta dit nätfiskare.Det är nätförbud
                      i hela området 15maj tom 31 augusti.Mikwed tycker du synd om dom stackarnas nätfiskarna som inte får lägga sina nät på 3.5 månader? Du kanske kan åka till Tärnsjö med tårtor och trösta nätfiskarna?

Du kanske kan åka upp och demonstera mot spöantalet? Man får nämligen ha 3st spön per kort.Löser du 2st årskort får du dessutom ha 6st spön.En fråga vilket är ditt andra nick som du har när du pratar fiske? för med nicket Mikwed är du en riktig enfrågedebbatör.
                      Jag struntar väl i vad som gäller däruppe, jag är inte tillsyningsman där.Du brukar ofta byta ämne och prata om orelevanta saker.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 047 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art