Här i vaxholm har vi en vik där gösen leker och den våldgästas alltför ofta av gäng som bara slaktar och inte ens är nära att kallas sportfiskare.Igår kväll när jag gjorde tillsyn satt det två killar med 8 spön upptacklade i rad efter strandkanten och eftersom lagen säger ett spö per man så blev det beslag på utrustningen och polisanmälan,jag fick hjälp av kbv som kom tre man och hjälpte till med beslaget.Kbv gjorde tidigare på värmdö ytterligare ett beslag mot två andra fiskare som också fiskade med 8 spön efter tips från närboende som tröttnat på slakten.Det verkar vara många som bara vill slakta och inte ett dugg ser det som sportfiske.Kbv är riktigt på gång att lära sig om var fulfiskarna håller till och tillsyningsmän som vill ha hjälp och har lokalkännedom ska höra av sig så vi kan minska rovfisket.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Olaga fiske ekefjärd
Collapse
X
-
Bra Milkwed. I dom där fallen är jag helt på din linje. Dessa renodlade tjuvfiskare är rent kriminella.
Var en av anledningarna varför jag blev fiskevakt. En som satt vid en udde dag som natt med 8-10 spön ute.
Fick bort honom, och det var skönt att slippa se honom ösa upp gös.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
-
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggDet är jättebra att rovfiske beivras, men det står inget om antalet spön i lagtexten om det fria fisket. Har det blivit något åtal mot den personen som togs i Vaxholm? Det vore kanske bra om vi fick ett prejudikat så man vet vad som gäller-
Kommentera
-
Scanner
Ursprungligen postat av mikwed Visa inläggJag var på rättegång den gågna veckan om fallet under vaxholmsbron och rätten sa att spö med rulle kunde man bara andvända ett åt gången,och slutsatsen av det är alltså att du möjligtvis kan fiska med två toppknutna metspön men har du spö med rulle kan du bara andvända ett i taget eftersom det ska föras från hand.lagtexten säger också spö och inte spön.Dom som vi tog i helgen har riggat upp 8 SPÖN och det var med nappalarm och spöhållare,absolut inte sportfiske.
Var de oxå tillsagda?
En av kustbevakningens båtar var i krokarna i alla fall.
MVH Scanner
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mikwed Visa inläggJag var på rättegång den gågna veckan om fallet under vaxholmsbron och rätten sa att spö med rulle kunde man bara andvända ett åt gången,och slutsatsen av det är alltså att du möjligtvis kan fiska med två toppknutna metspön men har du spö med rulle kan du bara andvända ett i taget eftersom det ska föras från hand.lagtexten säger också spö och inte spön.Dom som vi tog i helgen har riggat upp 8 SPÖN och det var med nappalarm och spöhållare,absolut inte sportfiske.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SMaster Visa inläggHur många spön använde de som blev dömda? Vad blev straffet? Kan man läsa domen någonstans?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Scanner Visa inläggSatt några stycken i båthamnen, hembygdsgården och metade igår på Vaxholm.
Var de oxå tillsagda?
En av kustbevakningens båtar var i krokarna i alla fall.
MVH Scanner
Kommentera
-
det är jäkligt bra att fler sportfiskare engagerar sig och blir fisketillsyningsmän, själv har jag hela häckeberga naturvårdsområde och vi brukar ta ett par stycker i veckan som inte har fiskekort, dock inga beslagtagningar än bara en tillsägelse och låta dom köpa fiskekort, har än så länge inte tagit samma personer mer än en gång, brukar göra så första gången att dom får köpa fiskekort på plats och fiska vidare, andra gången beslagtagning av grejerna och polisanmälan, hoppas att "vanligt" folk förr eller senare kommer att förstå att det är fiskekort i nästan alla sjöarna plus lokala bestämmelser som max antal spön osv, fler tillsyningsmän i sverige gynnar. bättre för sjöarna och fisket i dom..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 047 visningar
1 gilla
|