När dröm blev till en mardröm... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När dröm blev till en mardröm...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja det är bra ni varnar andra. Som vanligt ska man inte lita på nån utan kolla upp månfas innan man drar iväg.

Kommentera

Själv åkte jag på en veckas fiske till Kolahalvön för att "möta de första storlaxarna", vilket slutade i att vi fick sitta vid älven och se på när den släppte ner all is som kalvade i sjöarna uppströms. Hade man satt en enda fot i älven, så hade man blivit dekaveterad på 1 sek. Inga sura miner för det!

Vi hade bokat ett år i förväg och det var en chansning. Kostade 32 000 kr, men what-the-hell. Det blev också ett sorts minne för livet.
      Verkar ändå på din beskrivelse, som att Incaguiden jobbade sin "butt" för att ni skulle få någonting alls. "mäskade i 8 timmar" känns som att han jobbade på ordentligt.

En annan gång åkte vi till Norge och en "kanonsträcka" i Orkla. Kostade visserligen "bara" 5000 kr/ person/ vecka, men vi såg inte eller kände en enda lax, öring, spigg, sten eller råtta på hela veckan. "kjempsvaert" var svaret vi fick!!

Fiske är fiske. Tror inte att Inca bara hittade på att fisket var bra i Honduras. Tror inte att det går att bedriva reseverksamhet på det viset. Problemet är ju alltid att när man inte får fisk, eller när man ser någon annan får det, så känns det jäkligt tufft.

Vad vill ni att de ska göra? Betala tillbaka hela rasket? Tycker 10% kanske låter lite snålt, men jag förstår att deras enda sätt är att erbjuda rabatt på en kommande resa med dem.

Hade jag varit dem, så hade jag sagt att nästa resa får ni hänga med på gratis om ni betalar flyget och spelar in en film som Inca kan få använda bitar ut för marknadsföring!
      There can only be jerkbait!

Kommentera

Hej alla fiskare!

Mitt namn är Per Persson, fiskare sedan 3 års ålder och Vice Vd på Inca Tours.
        Jag vill med detta meddelande klargöra några punkter angående Jonas och Atos resa till Honduras.

1. Mars/april är generellt sett vädermässigt bland de absolut säkraste månaderna i Karibien. Lagom efter den blåsiga perioden som kan vara ganska kylig under vintermånaderna, och före både regnperiod som orkanperiod .

2. Jag har läst igenom 10 sidor mailkorrespondens mellan Jonas & Ato samt Jonas H från Inca Tours, och kan inte någonstans hitta att det har utlovats någonting överhuvudtaget faktiskt. Jonas H är en mycket erfaren saltvattensfiskare och skulle aldrig få för sig att planera in en fiskeresa där inte bra förhållanden råder.
        Vi har hela tiden betonat att detta främst är en destination för flugfiske, men att även andra fiskarter finns. Se bland annat detta uttalande från ett email från Inca Tours:

”Även om fokus är på flugfiske efter bonefish, permit och tarpon så finns det möjlighet att fiska efter andra tuffa fiskar på och utanför revet (se bifogade bilder) ”

Nedan är ytterligare ett uttalande som visar att vi informerar tydligt att det inte är högsäsong för Stor Tarpon:

”Tarponfisket verkar vara hyfsat även om det inte är högsäsong, dock tror jag vi inte ska hoppas på några bjässar. Klass 10 och flugor i storlek 1/0-3/0 är nog melodin. Har förstått nu när jag läst en del andra rapporter att de fiskar lite tarpon även på relativt grunda flats - en flyt eller intermediate är därför bra att ha...”

Tidvattenmässigt så var det den absolut bästa veckan enligt chefsguiden, se nedan kommentar (Jonas & Ato var på Mango Creek 23 mars – 3 april):

“I have consulted with Perry, our head fishing guide, on the moon and tides for the week you are looking at.
        IF you can move your flights exactly 1 week later, you might have better conditions on the flats.
        The moon for the week of March 17-26 is good, but the tide will be low during the hottest part of the day. This means you can still have good bonefishing on the flats as the tide runs out, but as the water heats up, the fish look for deeper, cooler water. Not a serious issue, since this is lunch time for up people too, and you can move to the mangroves and go for tarpon when the flats are too low. Also, the flats start running out in the afternoons during that week, and then you could fish the flats in the afternoons too.
        BUT, it you move your trip to March 24 – Apr 2, you will have a good moon, and the flats will be low tide early in the mornings – perfect conditions for bones.”

I want to shoot you this email right away so that you can look at flights. I will follow up with a requote and answer your other questions separately.

Regards,
        Julie Gifford
        Mango Creek Lodge

Dessutom vara vi helt öppna med informationen angående Mango Creek Lodge (som för övrigt hyllas i amerikansk fiskepress). Såväl Jonas som Ato fick deras webbadress, med all information om fisket samt flera andra länkar om Roatan i god tid före resan. De som är intresserade kan besöka den på www.mangocreeklodge.com

Det som Jonas & Ato glömmer bort att berätta var att det blåste extremt mycket under deras fiskevecka, vilket gjorde att de inte kunde besöka alla fiskeplatser, bland annat grannön Guanaja (vilket var inplanerat), och att fisket mycket på grund av detta blev lidande.

Sen är jag medveten om att förväntningarna är högt ställda på en fiskeresa som man sett framemot under en lång period, i synnerhet om det har inhandlats kamerautrustning för 40,000 SEK, och där ett av syftena med resan har varit att göra en film.

Men gällande fisket har Herrarna Jonas & Ato helt enkelt inte tagit eller läst den information vi skickat. Ett tydligt exempel på att Jonas & Ato inte gjort sin hemläxa, är att de på flyget ner till Honduras började prata om att fiska Giant Trevally och Roosterfish, två fiskarter som dessvärre inte finns i Atlanten/Karibien (man får istället gå till stilla havssidan för att fiska dessa).
        Och om det var wahoo de var ute efter, så var utrustningen de hade med sig helt felaktig. Ungefär som att fiska lax på 20 kg med UL-utrustning.

Vad gäller er hemresa vet jag inte vilken resebyrå ni talat med angående transfertiderna på Heathrow, men ni har helt fel angående tre timmar. Beroende på vilken terminal man landar på och vilken man flyger ifrån är det som kortast 45 minuter och som längst 90 minuter som är minimum kraven
        Om man kikar på er bokning så uppfyller ni med råge minimumkravet som gällde för er resa.

Slutligen, angående era åsikter om lodgens ägara. Utan att angripa er på ett personligt plan, men efter ert oerhört ohyfsade och oförskämda beteende på Mango Creek Lodge, vill han inte ha med svenska fiskare att göra.

För alla ni andra som varit med i händelseutvecklingen i detta forum vill jag bara ge er ett gott råd:
        När ni bokar en fiskeresa, lyssna och ta till er informationen ni får av er resebyrå. Och var alltid medvetna om att väder & vind kan ställa till det och spoilera fisket, även i ett fiskeparadis som Roatan (för övrigt var inte fiskeveckan så dålig om fiskade efter det som gick att fiska efter, väderomständigheterna, Jonas H fick en mycket fin Permit, för vissa kan det gå år mellan varje fångad permit. Jonas & Ato hade säkert också kunnat få Permit med om de inte hade envisats med att trolla Barracuda i skyhöga vågor)

Inga löften gavs om varken sol, Tonfisk, regn, tidvatten, högsäsong, lågsäsong eller strålande väder. Vad som Jonas & Ato däremot fick för sina pengar var ett prickfritt arrangemang, en fiskevecka NOGA utvald efter lämpligt tidvatten/säsong och rikligt med förhandsinformation om vad som gällde.

Om någon är intresserad av mer information om denna resa eller något annat som rör tropiskt fiske kan ni gärna maila mig.

Tight Lines,

Per Persson
        Inca Tours AB

Kommentera

Ursprungligen postat av damndawg Visa inlägg
          Själv åkte jag på en veckas fiske till Kolahalvön för att "möta de första storlaxarna", vilket slutade i att vi fick sitta vid älven och se på när den släppte ner all is som kalvade i sjöarna uppströms. Hade man satt en enda fot i älven, så hade man blivit dekaveterad på 1 sek. Inga sura miner för det!

Vi hade bokat ett år i förväg och det var en chansning. Kostade 32 000 kr, men what-the-hell. Det blev också ett sorts minne för livet.
          Verkar ändå på din beskrivelse, som att Incaguiden jobbade sin "butt" för att ni skulle få någonting alls. "mäskade i 8 timmar" känns som att han jobbade på ordentligt.

En annan gång åkte vi till Norge och en "kanonsträcka" i Orkla. Kostade visserligen "bara" 5000 kr/ person/ vecka, men vi såg inte eller kände en enda lax, öring, spigg, sten eller råtta på hela veckan. "kjempsvaert" var svaret vi fick!!

Fiske är fiske. Tror inte att Inca bara hittade på att fisket var bra i Honduras. Tror inte att det går att bedriva reseverksamhet på det viset. Problemet är ju alltid att när man inte får fisk, eller när man ser någon annan får det, så känns det jäkligt tufft.

Vad vill ni att de ska göra? Betala tillbaka hela rasket? Tycker 10% kanske låter lite snålt, men jag förstår att deras enda sätt är att erbjuda rabatt på en kommande resa med dem.

Hade jag varit dem, så hade jag sagt att nästa resa får ni hänga med på gratis om ni betalar flyget och spelar in en film som Inca kan få använda bitar ut för marknadsföring!
          Man får ta i beaktande att det är andra resan som dom gör med denna arrangör, man brukar vara mer tillmötesgående emot återkommande kunder. Se

där dom rekommenderar detta företag.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Hej!

Nu vet jag inte vem som har rätt men INCA har som jag ser det absolut inte gjort något fel. Mycket bra att komma fram med fakta här i tråden.

Som jag nämnt tidigare finns det aldrig några garantier. En veckas fiske på världens bästa ställe, kan även det resultera i 0 fisk.
            Har varit ut med kunder som betalat 15 000 kr per/dag och fiskat 7 dagar i sträck utan att fånga en fisk. Vissa kan ta det och andra inte.

Tyvärr har vi svenskar och tyskarna som synes svårast att klara av att en fisket gått dåligt. Har upplevt detta ett flertal gånger och jag måste faktiskt säga att ibland skäms man faktiskt inför sina landsmän. Vi är väl helt enkelt svårare att få nöjda.

Jag hoppas verkligen er nästa resa blir fångstrik med rätt väder och stora fiskar.

Mvh
            Johan Pettersson

Kommentera

Hej!
              som sagt innan i tråden så går det aldrig att garantera fångst, har under mina år som guide i norge och norrland, haft en del kunder som har varit där i ett par veckor och ändå inte fått fisk, fastän allt stämmer, och då har vi ändå fiskat på dom bästa sträckorna i orkla gaula och kalixälven, men har än så länge inte haft någon kund som har tagit det så här, tyvärr så är ju lite av tjusningen med fiske att det inte skall vara så lätt, dom jag har guidat har kommit tillbaka vid andra tillfällen och fångat fisk då istället, sen är det generellt relativt långt tid mellan laxarna i sverige och norge. som sagt fiske är fiske, inget kan garanteras, bara en bra upplevelse utöver fisket, det är det som har fått kunderna att komma tillbaka år efter år för att få fiska där igen..
              http://www.screamers.se

Kommentera

Verkligen synd att fisket gick som det gick, men som sagt vad vore fiske om man hade fångstgaranti varje dag?

Vissa dagar suger verkligen bokstavligen talat.

Bara riktigt synd att det inhandlades dyr kamerautrustning som förvisso även kan komma till anvädning senare så helt borttappade pengar var det inte.

Ser inte att INCA har gjort några som helst fel med denna resa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Incatours Visa inlägg
                  Hej alla fiskare!

Mitt namn är Per Persson, fiskare sedan 3 års ålder och Vice Vd på Inca Tours.
                  Jag vill med detta meddelande klargöra några punkter angående Jonas och Atos resa till Honduras.
                  Ja där ser man, om nu inte Per blåljuger, vilket jag inte tror, så kankse incatour är så fruktansvärda som det getts sken av!
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Tror inte det är just bristen på fångad fisk som är problemet i detta. Snarare falska förhoppningar och dåligt bemötande. Åker man på en sån resa är man troligtvis tillräckligt erfaren att man vet att det inte finns fångst garantier. Tror snarare att grabbarna är besvikna på förutsättningarna som utlovades, och då menar jag inte regn, blåst eller andra faktorer som man inte kan rå över. Utan snarare tidvattnet, både guiderna och Inca måste ha koll på såna vitala faktorer och kanske inte locka ner kunderna då tidvattnet inträffar under mörker....

Svårt att veta vad som verkligen har hänt, men min gissning blir att Jonas och Ato varnar för Inca för att dom verkligen är besvikna (vad annars) och att Per försvarar sig för att han verkligen är orolig över att få dåligt rykte.
                    Hade bara varit bättre om Per oroat sig för ryktet innan istället för efter...

Tråkigt med den misslyckade resan, men det är bara upp på hästen igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av kungg Visa inlägg
                      Åker man på en sån resa är man troligtvis tillräckligt erfaren att man vet att det inte finns fångst garantier.
                      Då får man väl undra varför dom köpte en skitdyr kamera och skulle göra en film... Det tar seriöst mer än en vecka eller två att få ihop bra meterial till en fiskefilm oavsett vart du åker och vad du ska ha filmen till. Det känns ju lite som att löpa en fet stjärnkikare och sen bli sur över att man inte sett ett enda ufo på en hel månad.

Det ser ju också ut som om dom kanske hade liiiite högre förväntningar än vad man bör ha när det gäller fiske, det nappar inte hela tiden. Och bara för att man har råd att åka på en dyr fiskesemster så betyder det inte automatiskt att man är bra på att fiska.

Det lär väl snarare vara 50/50... Dom fick inte det dom drömt ihop innan dom åkte och resebyrån levererade inte 100%. So what.. jag har aldrig tyckt att t.ex hotellen är så lyxiga som bilderna man kollade på innan ville ge sken av. Maten är aldrig så god på restauranger som man vill att den ska vara för det pris man betalar. Att tro att allt ska vara kanon och en dröm innan man ens kommit fram är inte bara naivt, det är en aning korkat också. Inget illa menat mot någon, bara ett konstaterande om männsikor i allmänhet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 526 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34