Jerk måsten för nybörjare...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk måsten för nybörjare...?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk måsten för nybörjare...?

Skaffade för nån vecka sedan min första Jerk Bait, och är nu mer lr mindre hel tänd på detta fiske.. Har provat vid 3-4 tillfällen och fått mer gädda än någonsin..

Har än så länge en st Jerk.. Busters Jerk, silver-blå.. Min fråga är nu vilka jerkar är ett "måste" i var mans låda...?
    Färg, storlek mm. Vore intressant och få lite koll på vad NI andra har för erfarenheter...

Buster Jerks är ett bra bete att börja med. De är förhållandevis billiga, lättfiskade, finns i jäkligt många olika färgkombinationer och de fångar riktigt bra med fisk också. Enligt min personliga gissning så har 99 av 100 gäddor fångade på jerk fallit offer för en Buster Jerk. Ett annat roligt bete som inte heller är alltför jäkla dyrt och fiskar bra är Bulldawg eller nån av dess "kusiner" (t.ex. Alien Eel från Prologic). Om du kan tänka dig att kliva upp några tjugor över en BJ så har du ju också Hellhound som är ett sjukt bete. Maken till glidare finns inte. Utöver detta finns det OÄNDLIGT med beten från dryga hundringen och uppåt. Men det får andra tipsa om.

Beträffande färger så är mitt tips att ha en bra variation i boxen. Allt från naturliga färger till riktigt skrikiga grejer.

Kommentera

Cobb's crazy shad, Pig Jr och Duwnrightdancer magnum 8,5" är tre "måstebeten"
      Sattsa på färger som skiljer sig lite åt, kanske en med naturligt utseende med vitbuk samt ett bete med lite stakarkare färger med gul eller orange buk som retar. Det kan vara bra och ha olika stolekar i boxen dock tycker jag att man inte bör gå under 15cm när det gäller gäddfiske. Fiskar man i grumligt vatten tycker jag att större beten med rasselkula kan vara att föredra men annars är det bra att efterlikna betesfisken som finns i sjön/sjöarna du fiskar.
      Senast ändrad av Jompe; 2007-05-08, 17:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
        Buster Jerks är ett bra bete att börja med. De är förhållandevis billiga, lättfiskade, finns i jäkligt många olika färgkombinationer och de fångar riktigt bra med fisk också. Enligt min personliga gissning så har 99 av 100 gäddor fångade på jerk fallit offer för en Buster Jerk. Ett annat roligt bete som inte heller är alltför jäkla dyrt och fiskar bra är Bulldawg eller nån av dess "kusiner" (t.ex. Alien Eel från Prologic). Om du kan tänka dig att kliva upp några tjugor över en BJ så har du ju också Hellhound som är ett sjukt bete. Maken till glidare finns inte. Utöver detta finns det OÄNDLIGT med beten från dryga hundringen och uppåt. Men det får andra tipsa om.

Beträffande färger så är mitt tips att ha en bra variation i boxen. Allt från naturliga färger till riktigt skrikiga grejer.

Word!

Pigen är annars rätt bra, när du lärt dig handskas med den. Den är inte rikigt bara och " jerka" in. Men har varit effektiv för mig när inget annat funkar.

Men Jerk är inte alltid bäst. Så ladda boxen med några feta jiggar oxå!
        Lycka till med Jerkbait karriären.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Prologic Savagear Freestyler og 4-play er begge letfiskede og billige jerkbait af god kvalitet. Bestemt værd at prøve for en nybegynder der endnu ikke har teknikken indøvet.
          //Claus Rix

"If you give a man a fish, he will eat for a day. But, if you teach a man to fish, he will spend all his money on fishing tackle and won't be able to afford to eat!"

Kommentera

Finns det någon bra nätbutik som håller stort sortiment och är billiga och pålitliga? Har SNÄJK i vänersborg som har ett bra utbud här, men finns det kanske nåt som är mkt bättre på nätet?

Kommentera

Attitudebaits och lundgrens är två riktigt bra affärer med bra priser och utbud.

Kommentera

bj salmo slider topper big bandit
                sweed shad 66
                lätta beten att lära sig
                Titta gärna in på min fiskeblogg
                www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse