Dokumentera fiskeutrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dokumentera fiskeutrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dokumentera fiskeutrustning!

Hur har ni dokumenterat eran fiskeutrustning? Om man t.ex får ett inbrott och en massa saker skulle försvinna hur är det enklast att ta det med försäkringsbolaget? Ska man ta bilder på all utrustning, skriva upp vad man har o.s.v.?
    Kvitton sen alla inköp har man ju knappast kvar, bara på dyrare saker som rullar, spön, ekolod m.m.
    Tacksam för förslag på dokumentation samt hur ni eventuellt enklast löst en tvist med försäkringsbolag om ni har fått saker stulna.

Ursprungligen postat av Muppen Visa inlägg
    Hur har ni dokumenterat eran fiskeutrustning? Om man t.ex får ett inbrott och en massa saker skulle försvinna hur är det enklast att ta det med försäkringsbolaget? Ska man ta bilder på all utrustning, skriva upp vad man har o.s.v.?
    Kvitton sen alla inköp har man ju knappast kvar, bara på dyrare saker som rullar, spön, ekolod m.m.
    Tacksam för förslag på dokumentation samt hur ni eventuellt enklast löst en tvist med försäkringsbolag om ni har fått saker stulna.
    Bilder eller en snutt videofilm är nog inte dumt. Dock så kan jag tänka mig att dom vill ha kvitton, annars får man det rejält nedskrivet..

Satan vad ståler det ligger nerplöjt i bara beten tex. skall nog ta och dokumentera lite själv tror jag.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Muppen Visa inlägg
      Ta många bilder. Öppna alla lådor, boxar och fota bara, vad som finns i med uppskrivning o.s.v blir ju aktuellt om det just försvinner.
      sigpic

Kommentera

Jo fotodokumentation är bra i det sammanhanget, var dock noga med att man ser fabrikat och modellbeteckningar på grejorna framförallt dem dyrare sakerna det var rådet jag fick från mitt försäkringsbolag när jag gjorde en sån dokumentering.

Ta en översiktsbild och en närbild på varje sak, har Du flera spön/rullar av samma sort så ta med alla på översiktsbilden så det går att räkna dem, på elektroniken är det bra att ta en bild på serienumret förutom övriga bilder, glöm inte att dokumentera korten till plottern dem är ju dyra och köps lösa.

Sen en förteckning i pappersform som komplement till bilderna.

Kommentera

När jag fick inbrott så skickade jag in bilder (där det fanns), var vanliga fiskebilder, så det gick inte alltid att se exakt modellbetäckning.

Sen så skickade jag in kopior av Eurocardräkningarna där man klart och tydligt såg hur många tusen i månaden som försvann till favorithökarn

Gick riktigt bra, blev inga diskussioner alls.

/D

Kommentera

Jag vet att detta är en gammal tråd som jag hittade av slump men eftersom jag jobbat ett tag i försäkringsbranchen så har jag erfarenhet som kanske kan uppskattas.

Att ta en bild på sina saker är oerhört effektivt i försäkrings sammanhang, på det bolag jag jobbade (ett av de största) så krävde vi sällan kvitton. Finns det foton så blir det heller inte någon diskution om vad vi ska ersätta.

Ett tips till er som fiskar mycket: skaffa en drulle försäkring heter oftast allrisk, otur, eller hemplus. Detta ger er exempelvis ersättning även när ni själva tappar kameran i plurret eller går igenom isen med hela fiskeryggan. Kostar oftast mellan 200kr-500kr/år som tillägg i er hemförsäkring. Täcker mellan 30-60tkr/tillfälle beroende på bolag. Sen gäller den givetvis inte bara fiskegrejorna utan även när väggfästet till nya platt tvn rasar och den dundrar i golvet.

Har ni övriga almänna frågor om försäkringar så kan ni skicka mig ett pm, jobbar dock inte längre i branchen så ni får en opartsisk syn på det hela. Men oftast är det nog bättre om ni skickar ett mail till ert försäkrigsbolag.
            Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Se sen till att bilderna finns på annat ställe än endast hårddisken. Mina dokumenteringar finns i fotoalbumet här.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag fick inbrott i bilen och blev av med en massa grejer.Jag hade tagit kort på alla mina saker och då var det inga problem med försäkringsbolaget.Ta kort och spar varje litet kvitto det är mitt tips.
                Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Jag hade inbrott i min lägenhet i julas! Hade kvitto på ungefär hälften av alla mina saker, då även fiskegrejjerna!

De saker som jag inte hade kvitto eller annan referns, var det nästan inga problem alls med utan de trodde helt enkelt på mig vilket de självklart ska göra!

Nu gick det ju bra denna gång med trygg hansa, men andra företag kanske har annan policy, vad vet jag!

Men av inbrottet lärde jag mig följande!

1. SPARA alla kvitton!
                  2. Varor utan kvitto ska fotodokumenteras med datumstämplar på bilden! Förvara ett flertal kopior i bankfack, hos vänner, familj osv! (på cd/dvd)
                  3. Bo inte på markplan
                  4. Kedja fast LCD tv samt dator i golvet.
                  5. Sätt färgampuller på kläderna...

Fotot bör duga! Det är bara att gå runt i lägenheten och fota! Kan vara mycket bra när man ska skriva inventarielista till polis och försäkringsbolag!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton är inte bara bra för andra utan också för dig, vid tex en brand är det väldigt svårt att skriva en lista på vad som fanns då kan minnet friskas upp av lite bilder. Försäkringsbolagen börjar med att tro på dig men om det finns frågetecken eller om du haft mycket skador kommer de givetvis syna dig i sömmarna. Något som är riktigt skoj är att alla har frysen fylld med oxfile när det är längre strömmavbrott eller frysen pajjar. Vi kan inte göra annat än tro på det men något komiskt är det.

Tyvärr väljer folk ofta bolag bara efter pris och oftast har det billigaste bolaget sämst villkor/skadereglering detta gäller dock absolut inte åt andra hållet utan välj ett med ok pris och som passar dina behov.
                    Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 992 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art