Välkänd guide tjuvfiskade - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välkänd guide tjuvfiskade

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Krumeluren; När det på 1950-talet var spinnfiskeförbud 1 maj - 16 juni i Östersjöns skärgårdar i Stockholms och Södermanlands län trodde jag som tonåring att förbudet var till för att yrkesfiskare och bönder skulle få ha sina storryssjor i fred i gäddans lekvikar. De ville, trodde jag, att vi spinnfiskare inte skulle se hur många jättelika hongäddor de fångade i sina ryssjor.

Idag är min uppfattning lite mera kluven, men jag har ändå inte helt släppt tanken på att bönder och yrkesfiskare har fler än ett finger med i spelet när det gäller att begränsa en sportfiskares möjligheter att fånga gädda.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    Haha Skitbra Firehand enligt min åsikt är det Fiskeriverkets fel (dvs staten) att förbudsområden under lektid har behövts införas överhuvudtaget detta pga den kraftiga överfiskningen av strömming och annan småfisk därute, som ett sätt att dölja misstagen man har begått inför man "fredningsområden" då gäddan är hotad!
    Visst fan är den hotad (och all annan rovfisk också, den svälter ihjäl) frågan är bara vem som bär ansvaret för detta Fiskeriverket enligt min åsikt sitter i famnen på yrkesfisket
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det är bara att gilla läget! Vem har svaret varför ytterskärgårdens gäddor inte överlever yngelstadiet? Vissa säger att det beror på skarpsillen, vissa säger att det beror på att tången är borta? Alla skyller på alla,men fredningsområdena behövs. Och så många är de inte att man måste åka in där under fredningstiderna.
      There can only be jerkbait!

Kommentera

suck!

Har försökt skriva nått vettigt om detta i en halvtimma snart... men misslyckas att få fram något som inte bara är översvämmat med svordommar. Men det går inte.
        Hoppas verkigen inte detta är sant, är det det så har dessa s.k. "guider" verkligen gjort en snygg insats genom att fiska på fredade områden... är det inte sådant vi brukar beskylla dom där yrkesfiskarna för att hålla på med... fusk och mygel.
        ... everything else is baitfish.

Kommentera

Skulle vara trevligt att veta vem guiden är.
          G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

De kanske tror de på grund av sin status är oantastbara. Risken är väl att de hamnar bland fiskets oberörbara.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Mugge, det är kanske värre än så! Har hört folk som klassats som "seriösa" sportfiskare göra motsvarande... Kanske är rent av deras PB tagna inom betalzonen Eriksberg, och det skryter de med??? Inget fel inom betalzonen bortsett från PB, men det är bedrövligt om det är inom fiskeförbudsområden.

MVH

/MT

Kommentera

Fan vilken rolig trad. Manga lever verkligen i en liten varld. Vi var dar och fiska i varas. Blev lite tjufiske men allt catch and release. Lojligt forbud finns ju 10 ganger mera gadda dar an i sthlm.

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man Visa inlägg
                  Skulle vara trevligt att veta vem guiden är.
                  Läs lite mer i tråden så tror jag att du kommer på vem det är om man säger som så
                  I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
                    Jag tycker det mest tragiska är alla som spelar Bror duktig.
                    Är alla här på fiskesnack så jävla laglydiga? Är det ingen som kör för fort? Det dör ca 50 barn om året i trafiken för att folk inte håller hastigheter. Är det någon som röker en braja ibland, som stödjer grov brottslighet mm.
                    Skattar alla här för varenda krona? Köper ni smugglad alkohol från Europa?
                    Tvättar ni och diskar med miljövänliga medel eller låter ni skiten rinna ut i våra vatten.

Ni är så jävla prettoduktiga allesammans, om våra förfäder varit som ni skulle vi aldrig ha demokrati.
                    Visst man kanske inte skall tjuvfiska men om man gör det får man ta konsekvenserna.
                    Jag blev nyligen tagen av Kustbevakningen i Småland, inte fan är det brist på gädda i området och jag står för det.
                    Hur kul vore det fiska på fisktomma vatten, Gluggen Radsby vet också om at vissa av de fredade vatten som finns i K-Sund har mer gädda än man kan ana. Dessutom åkte jag inte fast utan blev bara tillsagt lämna området vilket man givetvis gör.
                    Kustbevakarna var sjysta snubbar som insåg att det var gnälliga bönder utan liv som ringer polisen så fort de ser en främling. Men det är bara gilla läget och ta konsekvenserna. Men det är ju helt klart värre om man är guide för då drabbar det även kunderna. Finns många brott man kan göra som inte drabbar någon annan och inte tjänar någon annans syften.
                    Ser fram mot sommarens tjuvfiske efter kräftor, åker man dit tja då gör man.
                    Kanske vore vettigare om polisen jagade våldtäktsmän eller mördare men det är ju svårare såklart.

Men ni är så laglydiga gossar allihopa!
                    åkte du fast i kalmar sund?

är gäddvattnen på ölands ost kust fredade med?

har själv åkt fast som ung när jag tjuvfiskade på millitärens vatten!

Kommentera

Ursprungligen postat av micke78 Visa inlägg
                      åkte du fast i kalmar sund?

är gäddvattnen på ölands ost kust fredade med?

har själv åkt fast som ung när jag tjuvfiskade på millitärens vatten!
                      Japp Ölands östsida är också fredad till den första juni..

//Abel
                      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 022 visningar
                      1 gilla