Stulna båtmotorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stulna båtmotorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stulna båtmotorer

I natt 12/4-07 03:04 blev vår samt 3st motorer till stulna från Rosersbergs båtklubb i Mälaren, samt en båt. Ena båten har larm så dom blev avbrutna och försvann från platsen.

Samtliga motorer låg kvar i närheten inpackade i Biltemas pressar snyggt och prydligt, färdiga för transport vidare, båten är fortfarande försvunnen.

Hur f*n gör dom för att bryta av det godkända motorlåset, samt lyfta av en Yamaha F100 (170kg) från en båt som ligger kvar i vattnet.??

Suck & pust ... nu börjar allt jagandes efter försäkrings bolag & marinor.
    Återkommer med besked hur Sailpartners sköter sig i detta ärende.

Mvh
    Micke S

Team Gäddexpressen

www.kingofmälaren.se

Jävligt tråkigt för er som är drabbade, har själv funderat många gånger på hur de gör med de stora tunga motorerna. Tanken på att det ska hända en själv finns ständigt där och händer det mitt i trollingsäsongen skull man ju bli total tokig och trolingen behöva bli inskriven på mentalsjukhus.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt och att försäkringsbolaget tar sitt ansvar. Håller tummarna.

/Musky
    [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Kan säga så här att jag har också undrat ! Har haft problem med det i våran båt förening !! Men man blir inte förvånad när man söker på nätet !!
      Man tror dom har en verkstad med sig men så är inte fallet verkar det som.
      Dom dyrkar upp låsen o då hur kan man fråga sig !? Ja idag så kan du köpa allt via nätet som privat person ! www.lockpick.com har du ett ex av ett antal sidor som säljer o forum som talar om hur !!
      En vän som är polis sa att gå in på www.flaschback.se så har du ännu mer och där får du råd o rön hur man går tillväga !! har kollat !! mycket riktigt så kan du gå in på forum o lägga ut en förfrågan och du får svar på vad du ska använda och vad du fixar såna verktyg !! och är det då organiserad brottslighet så är det nog inte svårt att inhandla det som krävs !! Man kan bara småskratta i misären för som säljer allt !! Är ju inte olagligt att veta utan att göra !! Men en sak som vi märkt när dom stjäl hela ekipage !! Bryr dom sig oftast inte om låset utan dom bara klipper skit öglan på bryggan !! för vilka bryggor har härdat stål !!??
      RODDAN

Kommentera

Fan va tråkigt,stryk ska dom ha

Förra året när jag var på båtmässan i älvsjö o köppte min båt o motor så pratade jag med en båtförsäljare om just motorstölder!
        Jag hade samma undran om hur i f´n de kan lyfta av motorer som väger över100kg av en båt som ligger i vattnet?
        Jag fick till svar att de använder "flytvästar" fyra till fem stycken runt motorn beroende vad den väger! I de flesta större båtar så lämnar tydligen ägarna kvar sina flytvästar och det utnytjar tjuvarna tydligen!!!!

Så ni som lämnar kvar era flytvästar i båten "TA HEM DOM "

Hoppas att det löser sig för dig!

Kommentera

Dom kan nog sina saker.. här brukar polacker åka runt i skåpbilar och göra räder. Dom har t.o.m plockat ut inombordare. Helt sjukt.

Annars tar dom också koppar, bästa hittills var den som försökte ta kopparledningar med starkström i fortfarande. Kan någon säga grillad?

Karma heter det.

Kommentera

har hört att dom lägger motorerna i tracktordäck så att dom flyter man blir så jävla sur när man läser sånthär kan dom bara inte låta andras grejjor vara ifred

Kommentera

jävligt tråkigt att folk inte kan skilja på mitt och ditt. man får fan inte ha något i fred längre!!! och allt strul med försäkringsbolagen "suck" hoppas att det löser sig i alla fall....
              Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Först vill jag bara säga att jag lider med dig och vet hur det känns då jag blivit av med 2 snurror hittils och det gör ont

Har efter några år inom båtsamverkans projektet i samarbete med polisen slutat förvåna mig över deras lyftförmåga dem är starka som björnar och jobbar alltid i team ibland ända upp till 5-6 pers och då lyfter man av en sån motor ganska enkelt, speciellt när dem backar in båten mot land och kan stå i strandvattnet och jobba sen släpper dem lös båten som får driva iväg.

Dem ligor som stulit uppe hos oss har använt miniskärbrännare för att skära av både lås, motorbultar och reglagevajrar, vi hittade såna som busarna kastade ifrån sig när vi tog dem på bar gärning och ett test visade att en sån liten manick (får plats i en normal jackficka) skar av ett klass 3 lås på mindre än 20 sek och nästan helt ljudlöst så att dyrka är slöseri med tid.

Det gäng vi avbröt var väldigt välorganiserade och det fick vi reda på tack vare reg nr på deras bilar som kopplades till en lägenhet i Sollentuna, i den 2.an var 42!! personer med rötterna i forna össtaterna skrivna och dem hade tillgång till ca 20 olika fordon bla 2 skåplastbilar med bakgavellyft samt några 4X4 och lite annat blandat.

Enligt polisen är den enskillt bästa åtgärden för att minska stölderna i ett område att börja med samverkan och att visa att man har det med skyltar och att alla i området håller ögonen öppna samt att man har ett nära samarbete med polisen så att man byter information, det ska gå info åt båda håll, och inget är mera störande för tjuvar än observanta ägare och närboende!!

Den som inte tror att det funkar med samverkan ska veta att dessa personer rekar området noga innan dem börjar och har detaljkunskap om var allt finns vilka båtar som har larm om det finns samverkan med nattpatruller, vilka hus det finns hundar i som kan avslöja dem, om det finns något hus med åretrunt boende eller om det är fritidshus enbart och när dem börjar reka och ser att det finns en fungerande samverkan så föredrar dem att leta upp ett område som inte har det då det är lättare för dem att jobba då.

Det borde vara en självklarhet att ALLA båtklubbar och stugföreningar i kustområdena har ett sånt samarbete, prata med lokala polisen så har dem alla uppgifter som behövs och delar ut gratis material samt utbildar dem inblandade!!

Kommentera

Att det ska vara så förbannat svårt att skilja på ditt o mitt. Sorgligt och irriterande. Man blir förbannad.

Vad jag inte fattar, förutom att de får upp så tunga båtmotorer, är hur de vågar. Nu är ju inte jag särskilt kriminell förvisso, men jag skulle i sanning riskera hamna på Kumla om jag ertappade någon försöka stjäla mina grejer. I det läget är jag inte främmande för kofot ianus, batterisyra i ögat, tittfinten u fakkin' name it. Som sagt fattar inte hu man vågar; jag skulle vara livrädd för att ägaren kom...
                  /Richard

Kommentera

Jag tror inte man hamnar på kumla för att man stjäl motorer, förmodligen är det betydligt lindrigare straff. Är det fråga om organiserade ligor kan jag tänka mig att de som utför brotten får ganska dålig ersättning för sitt "jobb". Rimligtvis är det missbrukare av olika grad av förfall eller desperata människor i största allmänhet. De som organiserar det hela går såklart fria och fixar nya killar om några åker fast. Enda lösningen är väl att bygga en bunker av atombombsklass och förvara båten där. Fast det blir nog dyrare än självrisken. Hur funkar det med premierna om man blir bestulen ett par gånger, åker dom upp då?

Jag har ingen båt själv, jag har bokat en guidning om ett par veckor. Om man räknar på vad båt, försäkring ,båtplts och allt annat går på så kommer jag billigt undan. Undrar var brytpunkten går? 2-3 dar per månad under vår /höst kanske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art