Vårgädda försök - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårgädda försök

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är en grym tråd tycker, skulle gärna vill ha höra lite om OF´s tankar om efterleksfisket.

/Johan
    http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

Var ute o jerkade idag efter skolan. Polarn som typ aldrig fiskar följde med! Kul! Och vad händer, jo han sätter på en Ghost Tail på sitt spö vilket är på tok för tugnt, dränger iväg den och så får han en 4 kg gös! Suck säger jag bara, hur var det nu med beginners luck igentligen ? Efter det var det helt dött.

Kommentera

jo kul för honom har du någon bild på den?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ringaby Visa inlägg
          Var ute o jerkade idag efter skolan. Polarn som typ aldrig fiskar följde med! Kul! Och vad händer, jo han sätter på en Ghost Tail på sitt spö vilket är på tok för tugnt, dränger iväg den och så får han en 4 kg gös! Suck säger jag bara, hur var det nu med beginners luck igentligen ? Efter det var det helt dött.
          Åhhh! Så jäkla typiskt! Har tänkt introducera "seriöst" fiske för ett par kompisar nu i vår.. De kommer säkert göra samma sak mot mig! (Har inte tagit min första gös än). Eller så drar de upp en 12kgs gädda framför ögonen på mig. Inte så att jag missunnar dem en fin fisk men det skulle kännas surt när man själv lägger ner massor av tid...

På vilket djup tog den?

Kommentera

nybörjartur eller så blev du helt enkelt outfishad av en newb?
            bf

Kommentera

Ursprungligen postat av TailRunner Visa inlägg
              Åhhh! Så jäkla typiskt! Har tänkt introducera "seriöst" fiske för ett par kompisar nu i vår.. De kommer säkert göra samma sak mot mig! (Har inte tagit min första gös än). Eller så drar de upp en 12kgs gädda framför ögonen på mig. Inte så att jag missunnar dem en fin fisk men det skulle kännas surt när man själv lägger ner massor av tid...

På vilket djup tog den?
              2-3 m, landfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher Visa inlägg
                nybörjartur eller så blev du helt enkelt outfishad av en newb?

Både och. Men lite tur måste det varit med tanke på att han kastar ut typ 6-8 m och tokvevar hem den och hugger gör en slö gös som knappt orkar göra ett litet sprattel. Men kul för honom, så han vill följa med ut nån mer gång.
                Senast ändrad av Ringaby; 2007-04-20, 07:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henke The lander Visa inlägg
                  jo kul för honom har du någon bild på den?

Japp, men bilden blev inge bra, suddig och så ser firren liten ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av durden Visa inlägg
                    Det är en grym tråd tycker, skulle gärna vill ha höra lite om OF´s tankar om efterleksfisket.

/Johan
                    Hej Durden; Om jag refererar till Östersjöns skärgårdar i dina vatten runt Oxelösund, Nyköping och Trosa brukar merparten av gäddleken tidsmässigt vara över runt 20 - 25 maj. När de större gäddorna lekt intar de halvpositioner utanför vikar och uddar innan gäddorna de sista dagarna i maj söker sig ut till friliggande grundområden och djupliggande grynnor.

Här ute brukar de färdiglekta gäddorna vara enormt hungriga och stridbara och emellanåt bjuda upp till verkliga fighter.

15 - 20 cm långa wobbler fiskar bäst denna tid. Börja fiska nära land där vinden ligger på och sök dig ut mot uddar och närliggande grynnor. Här behöver du inte nöta! 5 - 10 kast vid varje uppankring visar om gäddan är på plats. Flytta dig ofta med överlappande uppankringar och fiska till 99 % utefter lovartstränder och lovartkanter på grynnorna.

På vissa platser är det riktigt tidiga morgonfisket det som ger flesta kontakterna med grov gädda. På andra platser tycks sena eftermiddagstimmar vara bästa huggperioden. Här gäller det att testa sig fram och vara noga med att notera Var och När gäddan hugger. En liten bandspelare eller ett anteckningsblock är till god hjälp för minnet och framtida fisketurer på dina favoritfiskeplatser.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                      Varför har naturen ordnat det så att de framgångsrikaste jägarnas rom ("monstergäddornas" alltså) blir mat till avkomman från de mindre gäddorna? Borde ju vara så att de största gäddornas avkomma får bästa förutsättningarna till överlevnad .... kan man tycka.

Hej Kolnej; Det är kanske av samma skäl som Gud har sett till att inga träd blir så höga att de växer ända upp till himlen.
                      One day spent fishing adds another day to your life!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 076 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art