Vårgädda försök - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårgädda försök

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
    Humm, det låter så lätt och man får så himla många idéer av dina svar och iaktagelser, men det är svårt att få till det i verkligheten endå utan år av erfarenhet..

Som jag skrev tidigare här, i bland känns det så rätt, men det går så fel..
    Hej Kimbow; Att fånga riktigt stora hongäddor i samband med leken är i mina ögon minst tio gånger lättare än under juli och augusti och detta trots att gäddan äter betydligt mer under sommaren. Gäddan både jagar och äter mest sommartid, men det krävs ändå betydligt större kunskaper om gäddans vanor tillsammans med god lokalkännedom för att kunna hitta och fånga henne då. Den här tiden på året, nu i mitten av april och långt in i maj befinner sig gäddan inne vid eller i närheten av stränderna för att leka. Hon är lättare att hitta nu än längre fram! Efter leken drar sig gäddan utåt mot djupare vatten och blir då många gånger svårare att lokalisera.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Kimbow; Att fånga riktigt stora hongäddor i samband med leken är i mina ögon minst tio gånger lättare än under juli och augusti och detta trots att gäddan äter betydligt mer under sommaren. Gäddan både jagar och äter mest sommartid, men det krävs ändå betydligt större kunskaper om gäddans vanor tillsammans med god lokalkännedom för att kunna hitta och fånga henne då. Den här tiden på året, nu i mitten av april och långt in i maj befinner sig gäddan inne vid eller i närheten av stränderna för att leka. Hon är lättare att hitta nu än längre fram! Efter leken drar sig gäddan utåt mot djupare vatten och blir då många gånger svårare att lokalisera.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      Ja okej, jag får nöta lite mer då, och tro på vad jag gör!
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jag var ute på mälaren i går,snöglåp sydvästlig vind kanonväder för gäddfiske tängte jag!
        Vatten tempen låg mellan 3,2-4,6 med en topp på 5,2 inne i en vik!
        Perfekt då har gäddorna inte börjat leka ,eller?
        Vi var två man i båten fiskade i fem timmar resultatet blev 2st gäddor 1,6+5,2
        Vilken besvikelse!!!!!!!
        Vi provade allt från 7meter till 0,5 meter sydvända norrvända vikar ,grundflader,ljupvassar mm släpade shadar längs botten,gosttail, stora o små zalt,bomber,jerkbait,skeddrag lååångsamt o snabbt mm men inte ett liv?
        Alla gäddor kan ju inte leka samtidigt??????
        Har alldrig lyckats med förleksfisket i mälaren!
        Jag är envis,mycket envis men det är samma visa varje år ,känner att man börjar tappa gnistan
        Under ca 15år´s fiske så har det blivit 6st över 9kg med en topp på 9,9 men
        samtliga är efterleks fiskar!
        Jag vill ju så järna ha den där 10+ fisken!!!!!

Hjälp!!!Vad gör jag för fel???

Är verkligen fisket i skärgården så mycket bättre?

Kommentera

Ursprungligen postat av pedreus Visa inlägg
          Jag var ute på mälaren i går,snöglåp sydvästlig vind kanonväder för gäddfiske tängte jag!
          Vatten tempen låg mellan 3,2-4,6 med en topp på 5,2 inne i en vik!
          Perfekt då har gäddorna inte börjat leka ,eller?
          Vi var två man i båten fiskade i fem timmar resultatet blev 2st gäddor 1,6+5,2
          Vilken besvikelse!!!!!!!
          Vi provade allt från 7meter till 0,5 meter sydvända norrvända vikar ,grundflader,ljupvassar mm släpade shadar längs botten,gosttail, stora o små zalt,bomber,jerkbait,skeddrag lååångsamt o snabbt mm men inte ett liv?
          Alla gäddor kan ju inte leka samtidigt??????
          Har alldrig lyckats med förleksfisket i mälaren!
          Jag är envis,mycket envis men det är samma visa varje år ,känner att man börjar tappa gnistan
          Under ca 15år´s fiske så har det blivit 6st över 9kg med en topp på 9,9 men
          samtliga är efterleks fiskar!
          Jag vill ju så järna ha den där 10+ fisken!!!!!

Hjälp!!!Vad gör jag för fel???

Är verkligen fisket i skärgården så mycket bättre?
          Samma för mig och polaren, 0 napp dock..
          &

-Okänd

Kommentera

Ja okej, jag får nöta lite mer då, och tro på vad jag gör!
            Hej igen Kimbow; Fiskar du i Östersjöns skärgårdar nära Stockholm, då är du aldrig ensam eller först på fiskeplatsen. När du fiskar från båt och ser botten klart och tydligt, då ser den stora gäddan också både dig och båten! Att avståndsnöta på de platser man tror på är alltid rätt. Leta efter vikar med pålandsvind och grumligt vatten. Ankra djupt. Kasta med vinden och kasta långt. Fiska lååångsamt tätt utefter botten och gör minst två spinnstopp vid varje kast. Upprepa gärna kasten och lägg flera kast på samma ställe vid minsta lilla "förnimmelse" av grov gädda.
            Tron gör hälften, mothugget resten!
            Old Firehand

Kommentera

Hej igen Kimbow; Fiskar du i Östersjöns skärgårdar nära Stockholm, då är du aldrig ensam eller först på fiskeplatsen. När du fiskar från båt och ser botten klart och tydligt, då ser den stora gäddan också både dig och båten! Att avståndsnöta på de platser man tror på är alltid rätt. Leta efter vikar med pålandsvind och grumligt vatten. Ankra djupt. Kasta med vinden och kasta långt. Fiska lååångsamt tätt utefter botten och gör minst två spinnstopp vid varje kast. Upprepa gärna kasten och lägg flera kast på samma ställe vid minsta lilla "förnimmelse" av grov gädda.
              Tron gör hälften, mothugget resten!
              Old Firehand
              Ja okaj, jag fiskar just nu i en stor insjö, hyfsat stor i alla fall, ganska gott om stora gäddor skall det vara, men har inte lyckats så bra med att få dom..

Skall tänka lite mer på alla bra tips!
              &

-Okänd

Kommentera

Va ute ida å jerka å vi fick några stycken varav en på lite över 11. Dem flesta på stog mellan 1-3 m

Kommentera

Ja okaj, jag fiskar just nu i en stor insjö, hyfsat stor i alla fall, ganska gott om stora gäddor skall det vara, men har inte lyckats så bra med att få dom..

Skall tänka lite mer på alla bra tips!
                  Hej Kimbow; Lite ankringsteknik är alltid bra att ha i bagaget ínför gäddfisket. Ankra båten när du fiskar av branten utanför en lekvik på våren. Fiska i lovart! När du kommer med båten från djupare vatten in mot branten släpp försiktigt ut 4-5 m av ankarlinan och låt båten sakta driva med vinden inåt mot stranden tills ankaret hakar fast. På detta sätt kan du lättare fiska av djupbranten och brytlinjen mot grundare vatten där monstergäddorna står och väntar på ljus och värme innan de går in i lekviken. Fiska nu ytterst lååångsamt och noggrant av branten åt båda hållen med sakta sjunkande wobbler. Kasta också av vattnet ordentligt innanför branten innan du flyttar dig till nästa kastposition. Flytta båten ca 30-40 m från första ankringspositionen och upprepa avfiskningen av branten genom att fiska framåt i branten och även överlappa den tidigare ankringsplatsen. Flytta båten 30-40 m igen osv. Syd- eller västvända lovartvikar ger oftast bästa gäddfångsterna tidigt på våren!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-10, 17:05.

Kommentera

Hej Kimbow; Lite ankringsteknik är alltid bra att lära sig vid gäddfiske. Ankra båten när du fiskar av branten utanför en lekvik på våren. Fiska i lovart! När du kommer med båten från djupare vatten in mot branten släpp försiktigt ut 4-5 m av ankarlinan och låt båten sakta driva med vinden inåt mot stranden tills ankaret hakar fast. På detta sätt kan du lättare fiska av djupbranten och brytlinjen mot grundare vatten där monstergäddorna står och väntar på ljus och värme innan de går in i lekviken. Fiska nu ytterst lååångsamt och noggrant av branten åt båda hållen med sakta sjunkande wobbler. Kasta också av vattnet ordentligt innanför branten innan du flyttar dig till nästa kastposition. Flytta båten ca 30-40 m från första ankringspositionen och upprepa avfiskningen av branten genom att fiska framåt i branten och även överlappa den tidigare ankringsplatsen. Flytta båten 30-40 m igen osv. Syd- eller västvända lovartvikar ger oftast bästa gäddfångsterna tidigt på våren!
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    Tack så mycket för dom fina tipsen, skall testa dessa och jobba på dom fina madamerna!
                    &

-Okänd

Kommentera

Glöm inte att SMHI har 90% fel på sina väderleksrapporter i år! Blir nog snöstorm till helgen ska ni se.

För mig (stockholm & norrtälje) började leken för ett par veckor sedan men stannade av med i och med det kalla vädret som rådde förra veckan. Jag har haft drömfiske på varierande djup. Djupet har jag valt efter väderlek. När det varit klarare i vattnet och soligt har jag sökt djupare och tvärt om.

Om det blir fint väder i helgen kan man nog nästan räkna med trögt fiske, eventuellt att man kan hitta någon gris som står och väntar på sin tur (stora gäddor leker sist) eller en snipa som redan lekt

Lycka till alla

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 048 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art