Återfångster på gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återfångster på gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återfångster på gädda?

Tjena alla fiskare!

Jag tycker det skulle vara kul att veta vad folk har för teorier gällande återfångster på gädda. Är det vanligt? Tror ni fisken skyggar för ett visst bete om man en gång fått den på ett sådant, eller inte? osv osv

Skulle också vara roligt att höra om ni har fått några klockrena återfångster på gädda.
    Allt möjligt gällande återfångster skulle vara roligt att höra om helt enkelt.

Själv tror jag att återfångster är betydligt vanligare än vad man tror men jag har egentligen ingen aning, har ingen erfarenhet i ämnet

Skitfiske!
    Senast ändrad av Tegel; 2007-04-05, 11:49.
    Skitfiske alla

Fisken har ingen minne. Den har dock ett inärningsbeteende. Om den gång på gång hugger ett visst bete så lär den sig till slut att detta betet resulterar i något dåligt. Det förutsätter dock ganska många upprepningar och att fisken kan skilja ut betet från andra byten/beten. Så tillvida du inte står med en neonfärgad popper i ankdammen hemma och drar upp gädd-bosse ett flertal gånger så kan du nog lugnt bara fiska på utan att tänka på "inlärda beten".
    Återfångster av gädda är förmodligen mycket vanligt i små vatten med mindre antal individer och högt fisketryck. I normala vatten med normalt fisketryck så är det förmodligen mer sällan (äs ovanligt). Man kan som oftast se att en fisk har varit landad tidigare i form av defekter efter huggkrok, krokfäste eller annan mindre varsam hantering av fisken. Tyvärr sker det inte så mycket sådan forskning här i Sverige. Märkning av gädda skulle vara ytterst intressant att få göra.

Kommentera

"sylen" vann ju Pike tournament här i klamarsund med en pike på 10,3 för några veckor sedan. Det roliga är att han tog denna fisk två gånger med bara nån timmas mellanrum..

//Abel
      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

tjena!

återfångster på smågäddor är nog vanligare än vad man tror faktiskt. men jag vet inte heller, jag har endast en återfångst som jag vet om. det var en gädda nu i vår som jag fick 2 dagar i rad på samma bete och samma plats den vägde 6,2kg första dagen och 6,0kg andra dagen, det var nästan exakt ett dygn emellan fångsten. ni kan ju kolla länkarna här nedanför. jag tror det borde vara samma gädda iaf, om man kollan på ryggfenan så har den ett litet jack där som jag kände igen den på.

Kommentera

Mycket kul att läsa det ni skrivit!

Simonb: Kollade bilderna, det ser helt klart ut som samma gädda, synd bara att de inte var fotade på samma sida då hade man kunnat avgöra till 100%, men det ser helt klart ut som samma fisk!

Skitfiske alla

Kommentera

I sommras hade jag en gädda vid ett av mina abborställen i skärgården som klev på 3 gånger från mitten av juli till slutet av augusti. Eftersom den bara hade ett öga är jag ganska säker på att det var samma gädda. ca 2,5 kg och god kondition alla gångerna. Samtliga tillfällen på relaxjigg.
            Det var inte bättre förr, det är bara värre nu.

Kommentera

Samma gädda fyra gånger på 90 minuter har jag upplevt en gång, dock på naturligt bete.

Kommentera

Visst ser detta vara samma gädda? Den är visserligen fotad från olika sidor, men det där jacket på fenan tyder väl på att det bör vara samma fisk? En gädda på 6 kg som jag fångade (överst) och kompisen fångade den några veckor senare.
                Bifogade filer
                Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ursprungligen postat av Tegel Visa inlägg
                  Tjena alla fiskare!

Jag tycker det skulle vara kul att veta vad folk har för teorier gällande återfångster på gädda. Är det vanligt? Tror ni fisken skyggar för ett visst bete om man en gång fått den på ett sådant, eller inte? osv osv

Skulle också vara roligt att höra om ni har fått några klockrena återfångster på gädda.
                  Allt möjligt gällande återfångster skulle vara roligt att höra om helt enkelt.

Själv tror jag att återfångster är betydligt vanligare än vad man tror men jag har egentligen ingen aning, har ingen erfarenhet i ämnet

Skitfiske!
                  En 8kgs kom upp på samma spot 3helger i rad. Men sista helgen fick en oseriös lallare utan koll på sina spön den med resultatet - svalt bete och tackel. Vi valde då att klippa linan och chansa på att den skulle klara sig, har inte sett röken av den än så utgången där var nog rätt given

Samma sak med en 11kgs, två helger i rad, sista helgen samma lallare utan koll och svalt hela kittet.
                  sigpic

Kommentera

Jag själv har tagit samma gädda 3ggr på ca 1 timme. När jag fick den första gången så trasslade den in sig i tafsen så den fick ett märke på sidan, så den var ltät att känna igen dom andra 2 gångerna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art