Havsöringar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringar

Idag så stod jag bredvid en man och fiskade. Vi fiskade bredvid varandra under ca 2 h tid. Han fick 11 stycken havsöringar med en på över 2 kg. Själv fick jag 0 havsöringar 0 napp och 0 hugg. Vad är det jag gör för fel? Jag använder spinn spö och abu havsöringskit som drag. Jag har en orange flätad lina kan detta vara problemet? Jag tar gärna emot alla era tips, jag är beredd att prova vad som helt så tveka inte att skriva!

Ursprungligen postat av Harald Visa inlägg
    Idag så stod jag bredvid en man och fiskade. Vi fiskade bredvid varandra under ca 2 h tid. Han fick 11 stycken havsöringar med en på över 2 kg. Själv fick jag 0 havsöringar 0 napp och 0 hugg. Vad är det jag gör för fel? Jag använder spinn spö och abu havsöringskit som drag. Jag har en orange flätad lina kan detta vara problemet? Jag tar gärna emot alla era tips, jag är beredd att prova vad som helt så tveka inte att skriva!
    Vad använde han för bete? Använder du nån monolina som tafs? Ibland kan de vara väldigt selektiva, ena dan är flugor det som gäller, nästa gång kan det vara drag.

Kommentera

Jag använder en orange flätlina

Kommentera

Ursprungligen postat av Harald Visa inlägg
        Jag använder en orange flätlina
        Jo det har jag förstått, men de flesta brukar ha en bit nylon/fluorocarbon närmaste betet för att inte skrämma fisken med en skrikig flätlina. Monolinan har också en stötdämpande effekt när fisken är under spötoppen och tål nötning från tång och sten bättre.

Kommentera

Jag ska prova tack för tipset

Kommentera

Hur lång ska flourocarbonlinan vara?

Kommentera

Hej Harald . Ett givet svar går inte o få , en del fiskare bara har det. Men först o främst måste du svara på körde ni samma metod = spinnfiske med drag , om han körde fluga och du drag så har du svaret för dagen.
              om han körde drag vilken typ använde han ? Vikt , storlek.
              Antar att du kollade in honom. Hur han fiskade : snabbt , ytligt , långa stopp , knyckte han med spöt m.m
              Var det djupt , grunt där ni fiskade ? Finns många parametrar att ta hänsyn till.
              Hur många gånger bytte du bete ?
              Öringen kan ibland stå på en väldigt begränsad yta som du inte kom åt.
              Bästa tipset är alltid tålamod och att prova många lokaler och olika sätt att fiska på.
              Knappa metern på fluon lite beroende hur långt spö du har , men undvik att veva in knuten i öglorna , kan lätt gå av när du kastar. Med lite träning så hanterar du det snabbt vid kast.
              Peter b

Kommentera

Gjorde du många spinnstopp? Jag tycker det är essentiellt för öringfiske. Veva hyfsat snabbt, stanna... 2...3.. Veva igen. 1..2..3... Stanna och om igen. Huggen kommer oftast i spinnstoppet så försök att behålla kontakten med betet och låt inte linan bli för slak. Snabbt mothugg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 371 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art