Fiskeförbud...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeförbud...?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeförbud...?

Hejsan.

Har genom fastighetsköp överkommit en idyllisk tjärn med fin aborre, den förra ägaren, en gammal gubbe beskrev att tjärnen tillhör ett fiskevårdsområde och alla möjliga individer är där och fiskar (tidvis mycket folk) den gamla gubben var lite butter över det då han gjort insatser för fisket och ville ha en skonsam förvaltning, samtidigt berättade han att han aldrig blev tillfrågad om bildandet av ett fiskevårdsområde trots att han äger halva tjärnen (en annan markägare äger andra hälften). Jag blev intresserad då jag innehar någorlunda juridiska kunskaper och vände mig länets länstyrelse, där frågade jag om hur bildandet gick till och om det finns dokument/information om det, samtidigt beskrev jag att fisket verkligen inte förvaltas rätt i dagsläget. Förväntade mig inget svar men efter cirka ett år får jag ett mail om att nu gäller fiskeförbud på den berörda tjärnen då kontaktpersonen kontaktat ordförande i FVO, samtidigt blev det fiskeförbud på flera andra tjärnar, av vilken en till jag nu äger men som inte har fisk.

Hade inte förväntat mig ett fiskeförbud och vet inte riktigt hur jag ska tolka det, jag antar att jag och den andra markägaren med släktingar osv. fortfarande får fiska där? Ser ju dock att det inte respekteras och att det nu under vintern är borrhål lite här och där. Antagligen vet dom inte fiskeförbudet då dom alltid fiskat där.. känns sådär att konfrontera som ny markägare? Samtidigt har jag mycket svårt att tro att fiskekort löstes när det inte fanns fiskeförbud. Hur ska man agera?

Har du fiskeförbud borde det väl även gälla dig ? Låter konstigt annars ?aldrig hört varianten men kul att höra vad som gäller

Kommentera

Ta kontakt med länsfiskerikonsulenten. Dom brukar vara väldigt insatta och pålästa.

Kommentera

Nog borde någon på länsstyrelsen du kontaktade kunnat svara på grunderna till FVO och fiskeförbudet. Vanligen är det väl markägare med fiskrätt som får råda över sina vatten? I förekommande fall så bildas det ett FVO med tillstånd från berörda fiskerättsägare och fiskekort kan erbjudas.

Om någon markägare inte vara med så torde hens vatten vara exkluderat det FVO.
        Alltså tror jag inte att ett fiskeförbud gäller en markägare såvida det inte finns något slags avtal om arrende till FVO eller liknade som gäller en viss tid. Låter iaf egendomligt om ett FVO skulle kunna bildas utan en fiskerättsägares medgivande om hens vatten ska ingå i FVO.

Kommentera

Jag är inte så insatt i fvo, men ganska väl inom jakvårdsområden. Kan tänka mig att det är ganska lika. Om det översätts rakt av tänker jag så här:

​​​​​​Om du är fastighetsägare inom fvo är du automatiskt medlem och har rösträtt i föreningen. Kontakta styrelsen och fråga vilka beslut som är tagna. Utifrån det svaret kan du skicka in en motion till fiskestämman, dvs föreningens årsmöten, och beskriv vad du vill ska beslutas. Närvara sedan på stämman och var aktiv på mötet.

Har stämman tagit beslut om fiskeförbud inom del av området gäller det alla, även markägaren.

Personligen tror jag inte att en styrelse kan besluta om fiskeförbud själv, det krävs beslut om det på fiskestämman. Läs föreningens stadgar, de är grunden till hur fvof ska styras.

​​​​​​Möjligen kan Lst besluta om fiskeförbud, med det måste finnas beslut på det med som du kan begära att få se.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Nog borde någon på länsstyrelsen du kontaktade kunnat svara på grunderna till FVO och fiskeförbudet. Vanligen är det väl markägare med fiskrätt som får råda över sina vatten? I förekommande fall så bildas det ett FVO med tillstånd från berörda fiskerättsägare och fiskekort kan erbjudas.

Om någon markägare inte vara med så torde hens vatten vara exkluderat det FVO.
            Alltså tror jag inte att ett fiskeförbud gäller en markägare såvida det inte finns något slags avtal om arrende till FVO eller liknade som gäller en viss tid. Låter iaf egendomligt om ett FVO skulle kunna bildas utan en fiskerättsägares medgivande om hens vatten ska ingå i FVO.
            Här i "tvångsbildades" två st. FVO an länsstyrelsen för 12-13 år sedan, I det ena tog det ett par år, men man kan numera köpa fiskekort där sedan ett gäng år tillbaka.
            I det andra slog de i handbromsen totalt och har, vad jag vet, inte ens en riktig styrelse än. Synd, för det handlar om en relativt stor sjö och en lite mindre med över 6km större å mellan där det var fritt fram för allmänheten att fiska innan FVO bildades.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 093 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art