Detta var nytt för mig… - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Detta var nytt för mig…

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Detta var nytt för mig…

Ja för mig med.
    Blev ju ny lag från årsskiftet att kläder ska återvinnas för sig, men detta med fiskeprylar hade jag inte en susning om.
    Tycker det verkar som ett ”trubbigt sätt” att göra det på bara, blir ju ett hyfsat hopkok av olika material utöver plast…

Detta vore kanske ngt som fiskeklubbarna kunde varit inblandade i om de blivit tillfrågade, hade säkert kunnat bli ett och annat trevligt som juniorerna kunde fått glädje av.

Kommentera

Det mesta som eu byråkrater bestämmer blir oftast trubbigt utan verklighetsförankring.
      Att sortera är säkert bra men det ska fungera i slutändan också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
        Det mesta som eu byråkrater bestämmer blir oftast trubbigt utan verklighetsförankring.
        Att sortera är säkert bra men det ska fungera i slutändan också.
        Ja så är det dessvärre, det som kan verka lovande på ett papper elr skärm lovsjungs utan fördjupande koll bland i sammanhanget aktuella aktörer.
        Kanske vore bättre att fatta bra beslut i samförstånd med insatt folk, vore trevligt om så ngn gång kunde ske, men det är nog för mycket begärt.
        Ist blir det lite att en blind leder en blind….

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

Ja så är det dessvärre, det som kan verka lovande på ett papper elr skärm lovsjungs utan fördjupande koll bland i sammanhanget aktuella aktörer.
          Kanske vore bättre att fatta bra beslut i samförstånd med insatt folk, vore trevligt om så ngn gång kunde ske, men det är nog för mycket begärt.
          Ist blir det lite att en blind leder en blind….
          Då jag jobbar med just återvinning och insamling av sorterat material så är jag smärtsamt medveten om att det politiker tycker är bra inte alltid är så enkelt i verkligheten.

Ja har många gånger ifrågasatt vari miljönyttan finns när jag ska köra 5 mil och bränna 3 liter diesel/mil för att tömma fyra 370 kärl med plast när det finns andra sopbilar som redan är i närheten och kör rutter som dessutom har fyrfacksbilar och kan ta fyra olika material. Jag kör hederlig old school baklastare så jag kan tömma både kärl och containrar men enbart en sort åt gången.

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
            Ja för mig med.
            Blev ju ny lag från årsskiftet att kläder ska återvinnas för sig, men detta med fiskeprylar hade jag inte en susning om.
            Tycker det verkar som ett ”trubbigt sätt” att göra det på bara, blir ju ett hyfsat hopkok av olika material utöver plast…

Detta vore kanske ngt som fiskeklubbarna kunde varit inblandade i om de blivit tillfrågade, hade säkert kunnat bli ett och annat trevligt som juniorerna kunde fått glädje av.
            Finns ju nåt som heter fritidsbanken i dom flesta kommuner som folk kan lämna in sånt som inte säljs.
            finns till och med i kommunen jag bor i så det borde finnas överallt .
            lämna in sånt som inte säljs där om det är vettigt så kan barn låna prylar gratis -det är främst skridskor skidor som lånas ut men fiskeprylar är hårdvaluta när det finns att låna

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Finns ju nåt som heter fritidsbanken i dom flesta kommuner som folk kan lämna in sånt som inte säljs.
              finns till och med i kommunen jag bor i så det borde finnas överallt .
              lämna in sånt som inte säljs där om det är vettigt så kan barn låna prylar gratis -det är främst skridskor skidor som lånas ut men fiskeprylar är hårdvaluta när det finns att låna
              Ja det är ett mkt bra initiativ som kmr till glädje för barn.
              Även fritidsbanken skulle givetvis beretts möjlighet att få ”vittja” kärl för återvunna fiskeredskap innan de går till sortering och förstörs.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

Då jag jobbar med just återvinning och insamling av sorterat material så är jag smärtsamt medveten om att det politiker tycker är bra inte alltid är så enkelt i verkligheten.

Ja har många gånger ifrågasatt vari miljönyttan finns när jag ska köra 5 mil och bränna 3 liter diesel/mil för att tömma fyra 370 kärl med plast när det finns andra sopbilar som redan är i närheten och kör rutter som dessutom har fyrfacksbilar och kan ta fyra olika material. Jag kör hederlig old school baklastare så jag kan tömma både kärl och containrar men enbart en sort åt gången.
                Ja det du belyser är bra exempel på den beklämmande verklighet som råder, detta dessutom i miljöns tecken.
                Med en gnutta sunt förnuft och planering hos ansvariga skulle problemet vara lösbart, men ist kvarstår det över tid. Kan det månne vara dylikt som som populärt betecknas som utveckling tro?….

Kommentera

Nytt även för mig men jag tror och hoppas att de som är på FS är så pass medvetna att de hellre skänker fiskegrejer än kastar dem, så gör iaf jag. Har lämnat en del ok utrustning och beten till yngre förnågor och detta får mig att än mer vilja göra så.

Jag är en "kan vara bra att ha" typ i det mesta så jag har kvar spön, rullar och beten (och annat skit.. )som aldrig ser vatten men grejerna har (haft?) ngt slags udda 'proveniens', ett minne kopplade till sakerna så jag har hållit dem kvar som 'släktklenoder' men va fan, inga barn som fiskar eller samlar, så dax att låta grejer jobba!

Så nu tänker jag försöka distribuera 'gammalt' men fullt funktionellt t o m vettiga grejer - gör gärna detsamma! T ex ni som byter flätlina varje år... kan den funka en säsong till omvänd på en rulle med en sketen, gammal nylonlina? För min del var flätlina, en game changer, de håller i avörande avseenden för mig iaf med många rullar) längre än nyfikenheten...ni andra?
                  Senast ändrad av anteman; 2025-01-03, 23:41.

Kommentera

Har ungefär samma läggning, bra att ha har man ibland lite väl mkt av.
                    Blev förr att sonen och hans polare fick överta avlagt, men de har ju nu kommit upp i en ålder att de reder sig själva.
                    Så numera är det några i mitt tycke lovande juniorer bland grannskapet som får överblivet.

I julklapp fick jag och sambon bla en liten babydress märkt med: ”Vi ses i augusti” av dottern….
                    Denne åldrade stofil ska alltså tydligen gå och bli morfar! Coolt!!!
                    Så om några år får man ju se till att fiskenerven väcks i den kommande generationen, och då har man ju även säkrat för överblivet.
                    Det lär bli ett mkt bortskämt barnbarn på den fronten…

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 086 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art