Båttips mottages tacksamt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båttips mottages tacksamt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båttips mottages tacksamt!

Hej,

Jag är på jakt efter en hyfsat rejäl båt och tar gladeligen emot alla tips och tankar! Har själv hållt på med havsfiske hela livet, men i takt med att fisken sinat och att sonen har blivit helt hooked på insjöfisk - så har det byggts upp en ambition av att ta oss runt en del på både halvstora och större sjöar. Eftersom jag är van att vistas på havet, så finns en förkärlek för vindskydd och sjödugliga skrov . Inser att det finns tusen andra aspekter att ta hänsyn till vid val av båt - men i dagsläget går tankarna kring omkring 5,5 meter och har framförallt kikat på UMS, Vboats och Finval - men lyssnar gärna på alla argument och även för/nackdelar mellan dessa

Väldigt tacksam för all input!

Gissar att den ska stå på trailer mellan turerna för att kunna besöka olika sjöar?

Om så skippa giftig bottenfärg då det är dåligt för vattenkvaliteten och Du inte får beväxningsproblem när den står på trailer, glöm inte att spola av båtbotten mellan att Du/Ni byter mellan olika sjöar för att undvika att sprida olika smittor mellan olika sjöar.

Båtmässigt så känns det med önskemålet 5,5m stadig och vindskydd men bra för insjöfiske då skulle jag titta på en äldre beg HT båt, någon av dem med lite kabin och stort öppet akterut för fisket men ändå ett tak att söka skydd under vid oväder och att förvara utrustning.

Många bra fabrikat att tvälja mellan, men Flipper, Uttern, Ryds (de har en Big Fish serie förutom de vanliga HT modellerna, Jofa camping, Bella ,mfl.

My 2 Cent

Kommentera

Vi har en Vboat X3 & kört nu i 3 säsonger & är jätte nöja med båten, kör mest i Mälaren & spinnfiskar efter gädda, abborre & gös. Går jätte fint i sjön får upp den i 39 knop, har provat både stål & aluminum propp, toppfarten är nästan den samma men bättre grepp & marchfart med stål. Även hård sjö som det kan vara på Björkfjärd med krabb gång känns ändå stabilt & säkert.
      X3 är ca 5m & man fiskar 2pers med gott om utrymme, 3 funkar också bra men det blir tightare. Vindrutan skyddar mkt bra.
      Vboat verkar vara väldigt populära, sist vi körde Mälaren cup då kändes det som Vboat var den klart vanligaste båten i startfältet & alla som jag har pratat med är jätte nöjda. Som det är nu skulle jag inte byta mot någon annan båt, den är perfekt för oss.
      Enda nackdelen är att dom tillverkas i Ryssland eventuella garanti saker kan vara svåra, typ om en vindruta går sönder, tog oss 2 år att få bytt på garanti.

Generellt är båtar från öst mkt bra, länderna i Öst är kända för att vara duktiga på att bygga & svetsa i aluminium.
      Finvall har jag fiskat ifrån & känner några som har haft, deras erfarenheter har väl inte varit dom bästa där samtliga har fått skicka tbx sina båtar till fabriken, men det var några år sedan. Sen är några modeller rätt låga i bak, vet att vågor slår in ganska lätt.

UMS har jag sett på mässan & dom ser väldigt stabila & rejäla ut

Kommentera

Har en Alumacraft jag är nöjd med men hade jag varit i köptagen några år senare så hade jag kollat på t ex Finval ffa före Vboats givet härkomst.

Kommentera

Har en crestliner idag, men hade jag bytt båt så hade jag nog kikat på Finval de har ett bra utbud på olika båtar och storlekar samt vad jag har sett bra kvalitet och robusta båtar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 038 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art