Grönt ljus för landodlad lax- hur är det möjligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grönt ljus för landodlad lax- hur är det möjligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Grönt ljus för landodlad lax- hur är det möjligt?

Antar att :
    1. Det är samma mängd antibiotika i den som i vanliga " kassarna " ?
    2. Samma mängd färgämne för o få identisk färgnyans.
    3. Matas med fiskmjöl som till största del består av sill o strömming fr Östersjön, som processas i Danmark till mjöl. Tidigare kom " mjölet " från vitfiskbestånd i Nordostatlanten , dessa är numera raderade eller inte längre " kommersiella ".
    4. Enligt uppgifter som jag hört så går det åt 1.5- 2kg vildfisk för o producera 1kg odlad lax. Cirkulärt?
    5. Det går åt massor av energi till landlaxodlingarna.
    6. Vart tar allt avfall vägen ?
    Grönt ljus - ofattbart.

Längesen jag köpte nån lax .
    Får kämpa vidare med o få nån havsöring då o då .

Peter b

1. Tydligen mindre problem med sjukdomar så mindre antibiotika och sjukdommar/antibiotika sprids inte rakt ut i havet
    6. För andra liknande odlingar blir det gödning

Resten, lika j-a illa som kassodlingar

Synd att det nästan inte finns någon fisk man kan köpa med gott samvete
    Senast ändrad av Smolt; 2024-12-05, 14:00.

Kommentera

dublett

Kommentera

Det måste vara bättre odlingarna är på land? Noll rymningar o inget skräp som hamnar i våra hav/sjöar?

Kommentera

Bättre än vad , är min fundering. Laxen matas med fiskmjöl producerat av strömming/sill - ingen förändring. Tillsättning av färgämne för att få identisk färg på varje lax - ingen förändring, de öringar jag fångat i havet över tid varierar rejält : fr svagt rosa till rödorange - ett sundhetstecken på varierad kost.
          Det går åt mckt energi för att driva landdodlad lax. Jag vet inte hur mckt mer men om media plockar upp det så är det nog inte en kw i förbifarten.
          Avfallet måste upparbetas någonstans, var, hur ?
          Jag skulle önska att det var bättre , men kommer inte att övertygas förrän jag ser information som jag upplever som objektiv.
          Norska staten och norsk " laks " lägger ner massor av miljoner på att marknadsföra - Norsk laks .
          Att var 6e lax som odlas måste kasseras borde få oss att reagera.
          I somras stängdes massor av norska älvar p.g.a dålig uppgång av vildlax - klimat, odlade laxar som tränger undan den vilda , eller/och andra faktorer.
          Jag sitter inte på nån sanning , pekar på problem .
          Du får själv fundera på vad du vill o kan göra.

Peter b

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
            Bättre än vad , är min fundering. Laxen matas med fiskmjöl producerat av strömming/sill - ingen förändring. Tillsättning av färgämne för att få identisk färg på varje lax - ingen förändring, de öringar jag fångat i havet över tid varierar rejält : fr svagt rosa till rödorange - ett sundhetstecken på varierad kost.
            Det går åt mckt energi för att driva landdodlad lax. Jag vet inte hur mckt mer men om media plockar upp det så är det nog inte en kw i förbifarten.
            Avfallet måste upparbetas någonstans, var, hur ?
            Jag skulle önska att det var bättre , men kommer inte att övertygas förrän jag ser information som jag upplever som objektiv.
            Norska staten och norsk " laks " lägger ner massor av miljoner på att marknadsföra - Norsk laks .
            Att var 6e lax som odlas måste kasseras borde få oss att reagera.
            I somras stängdes massor av norska älvar p.g.a dålig uppgång av vildlax - klimat, odlade laxar som tränger undan den vilda , eller/och andra faktorer.
            Jag sitter inte på nån sanning , pekar på problem .
            Du får själv fundera på vad du vill o kan göra.

Peter b
            Då måste ju landodlad lax va en miljon gånger bättre då de inte kan förstöra älvarna? Om vi nu ändå ska ha skräpodladlax så måste det vara bättre den görs på land än att som du skrev där tränger bort vild lax osv

Självklart bättre den inte ens existerar men ja tycker det låter mkt bättre att den är på land än att den förstör våra vatten

Kommentera

Såklart har du rätt , bara så less o uppgiven ibland.
              Nöjer mig dock med formuleringen - Mindre dåligt.
              Ha d
              Peter b

Kommentera

Jag undviker norsk odlad lax. Senast köpte jag vildfångad ”chum lax” på Lidl.

Peter, det går tyvärr åt 4-5 kg annan fisk som foder för att få 1 kg odlad skitlax.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2024-12-07, 19:23.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

I Säffle "ska" en laxanläggning byggas. Det som är gjort hittills är ett par vägar fram till en grusplan. Väg- och markarbetet har kommunen stått för. Kostnad ca 13 miljoner kronor har jag hört.

Byggandet av fabriken verkar vara svårt att finansiera fast de får stöd med 530 miljoner kronor från Europeiska Investeringsbanken.

Totalt ska investeringskostnaden uppgå i 2,3-2,7 miljarder kronor enligt olika källor.

Det är snack om att fabriken nu ska byggas i tre etapper.

Markarbetet har varit klart i två år och fortfarande är inte ett armeringsjärn lagt.

I Sotenäs var det mycket snack om landbaserad laxodling för några år sedan och det var ju bara snack.

Jag tror på att bygget över huvud taget påbörjas när jag ser det med mina egna ögon. Själv äter jag inte lax. Långsamtväxande fet fisk ackumulerar tungmetaller, miljögifter och annat otrevligt.

Jag misstänker att hälften av dessa gröna projekt drivs av drömmare utan verklighetsanknytning och andra hälften av "sol och vårare" som vill blåsa investerare och myndigheter för egen vinning. ​
                  Senast ändrad av Låg_Profil; 2024-12-07, 21:06.
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

1. Ja, den er omtrent den samme. Antibiotikabruken er svært lav generelt ved oppdrett av fisk. Mye lavere enn produksjon av gris, kylling og storfe. Det er mange år siden den type medisinering mer eller mindre forsvant, mest fordi det er dyrt.
                    2. Ja, pluss en del soya.
                    3. Hvor fiskemel og -olje som brukes i foret kommer fra er svært varierende. Ser du på foret som brukes i norsk oppdrett så kommer det fra hele verden, ikke minst Afrika og Sør-Amerika. Der finner du mange land som ikke evner å kontrollere egne havområder og hvor rovfisket gjør kort prosess.
                    4. Tallet er mye dårligere enn det. Det går med ca 1,6 kilo fisk og 2,8 kilo planteråstoff for å lage 1 kilo laksefor. Forfaktor hevdes å være 1,3. Siden laks stort sett selges som filet og 40 % av vekten forsvinner i avskjær går det med minst 7-8 kilo innsatsfaktor per kilo filet.
                    5. Tja, det er mest et spørsmål om hva man sammenlikner med. Men det skal drives et stort anlegg og det levere energi for å flytte vann. Men det krever energi å varme et fjøs også.
                    6. Det kommer an på typen avfall. Forrester og avføring i lukkede anlegg har en verdi som gjødsel. Oppdrett i Norge slipper i dag urenset kloakk tilsvarende ca 13 millioner mennnesker rett i sjøen fordi anleggene ikke er lukket. Vannet kan også renses for nitrogen og nitritt i et lukket system.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 038 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art