Ny bulvan eller våldsamt rik entusiast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny bulvan eller våldsamt rik entusiast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny bulvan eller våldsamt rik entusiast?

Är det fler än jag som förundras över aliaset ”BergerMichi” till synes ohejdade framfart på Tradera?
    Registrerad i oktober i år och har redan 628 vunna auktioner att ståta med!
    Det hela får nog närmast beskrivas som ren och skär dammsugning av fiskeprylar, mestadels med förkärlek för produkter från en viss ärevördig fabrik i Svängsta.
    Det är verkligen inte småpotatis i ekonomiska termer vi snackar om här, ex vis har idag drygt 14 papp spenderats på en tjusig guldrulle, och det är inte den enda sen oktober….

För en 5-10 år sedan var det ganska vanligt att folk köpte prylar på ebay.com och sedan sålde på Tradera.
    På den tiden kunde man hitta amba 1500 och 2500 för bra priser där.
    Det är väl inte omöjligt att det här handlar om något liknande.
    Vad som är populära bruksrullar skiljer mycket mellan olika länder
    Vad som är heta samlarobjekt blir jag aldrig riktigt klok på

Kommentera

Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
      För en 5-10 år sedan var det ganska vanligt att folk köpte prylar på ebay.com och sedan sålde på Tradera.
      På den tiden kunde man hitta amba 1500 och 2500 för bra priser där.
      Det är väl inte omöjligt att det här handlar om något liknande.
      Vad som är populära bruksrullar skiljer mycket mellan olika länder
      Vad som är heta samlarobjekt blir jag aldrig riktigt klok på
      Japp, så skulle det kunna vara.
      Men åtminstone fram till för ngt år sen fanns det flera bulvaner som härjade och köpte ffa udda ädla Ambassadeurer på uppdrag av några nyrika Kineser. Guldrullar, 1500 och 2500 mfl inhöstades i rask takt, för att sen lämna Svea Rike som samlarobjekt till de lyckligt nyrika.

Skillnaden mellan dessa och ”BergerMichi”​ är att denne nykomling inte endast tycks köpa rullar utan lite allt möjligt. Ofta oxå till priser som jag spontant tänker kan vara svårt att göra vinst på, därav min tanke om det månne rör sig om en ny bulvan som härjar på andras uppdrag.
      Kolla gärna vederbörandes köp och budande, man får lätt intrycket av att pengar räknas som det minsta problemet i världen! Det hen vill ha det inhandlas via som det verkar från början frikostigt tilltagna maxbud. Det hela är smått hisnande.
      Senast ändrad av Piscantur stercore; igår, 18:54.

Kommentera

Ja det är sanslöst, namnet anspelar på en viss stad i Europa. Att ett toby kan gå för flera tusen är ju obegripligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
          Ja det är sanslöst, namnet anspelar på en viss stad i Europa. Att ett toby kan gå för flera tusen är ju obegripligt.
          Exakt!
          Ngn rim och reson tycks inte finnas beträffande det ekonomiska, de objekt hen från början bestämt sig för, de inhandlas, kosta vad det kosta vill….

Kommentera

Sen har jag sett en del på tradera som samarbetar. Budar upp sin kompis rulle helt hejdlöst. Sen lägger han ut rullen och han som först köpte den köper tillbaka den för en förmögenhet. Finns nog 2 goda skäl till detta beteende. Först kanske man kan trigga upp priset om det väl fanns en seriös köpare. Det andra är att vi ska vänja oss att deras rullar går för stora summor. När du söker på rullarna de säljer ser du flera försäljningar där de går för fejk summan och du tror då att de är värda de pengarna och vissa kanske köper rullarna i tron att de faktiskt är värda det de betalar.
            väldigt viktigt att noga kollar upp innan man köper. Finns många luriga där ute.

Kommentera

Som Engqvist skrev så bör man både ha ett takpris och realistiskt värde klart för sig innan man slänger sig i budgivningar
              köparen i fråga har jag märkt ja och även att folk från samma ort som en del säljare är från kastar in sista sekundenbud och sen dyker samma pryl upp dyrare ganska snart =skojare finns överallt .
              kronan är låg så att nån köper och kränger utomlands är väl ganska möjligt ,bilar och mc/båtar säljs ju utomlands i mängder nu

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Sen har jag sett en del på tradera som samarbetar. Budar upp sin kompis rulle helt hejdlöst. Sen lägger han ut rullen och han som först köpte den köper tillbaka den för en förmögenhet. Finns nog 2 goda skäl till detta beteende. Först kanske man kan trigga upp priset om det väl fanns en seriös köpare. Det andra är att vi ska vänja oss att deras rullar går för stora summor. När du söker på rullarna de säljer ser du flera försäljningar där de går för fejk summan och du tror då att de är värda de pengarna och vissa kanske köper rullarna i tron att de faktiskt är värda det de betalar.
                väldigt viktigt att noga kollar upp innan man köper. Finns många luriga där ute.
                Japp det är en klassiker, och ”paradgrenen” var enligt min åsikt ett antal 2500 CDL för några år sen som på ren prenumerations basis bytte ägare ett antal ggr enligt din beskrivning.
                När det sen till slut var tid att hösta in förtjänsten via intet ont anande naiv/a köpare efter väl utfört arbete i prishöjande syfte, ja då hade de inblandade dessutom strategiskt placerat sig som ”målvakter” ifall prisnivån inte var den förväntade kort innan auktionsslut….
                Svärmorsdrömmar? Knappast!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                14 979 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art