Angående C/R o Nätfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angående C/R o Nätfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej Fredrik!
    Är också sportfiskare från Kalmarsund! Håller med om det mesta du säger, speciellt trött kan man bli på farbröder m.fl. som bjäbbar om att catch and release inte funkar. Jävla gubbar och idioter. Har funderat på att dra upp olagliga nät innan men tvekat, ska definitivt göra det nästa gång! Dock så kan jag tycka att det årliga fiskeförbudet för oss sportfiskare är missriktat. Visst så gör det säkert en liten skillnad men fisketrycket på det flesta platserna i Kalmarsund på våren är relativt litet och om lokala sportfiskare tar upp en gädda då och då borde inte göra så stor skillnad. Kör istället catch and release under leken med förbund i vissa lekvikar och totalförbud för nätfiskare. Det är ju dem som plockar upp dom riktiga kvantiteterna av fisk och inte vi. Dessutom är den riktiga boven i dramat miljöförstörelsen... Kan tycka att det är så jävla löjligt när jag åker ut på ljungnäs en helgdag och ser 1-3 andra båtar på hela dagen, att det är totalstopp på gädda och abborre. Man borde istället inrikta sig på att ta dom riktiga bovarna, eller vad säger du? Själv kör jag 100% c & r...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik"Gluggen"Radsby Visa inlägg
      C/R har bedrivits i USA sen 60-talet.Sen många år tillbaka så har man insett penga värdet att ha levande o frodande sjöar o vatten system.Tänka o ha en produkt som kunden betalar för och sen lämnar tillbaka efter han haft tillgång till den !! Och det kombinerat med fiskevård och företag som tillverkar all sportfiske utrustning !! den enda som förlorar är vi med våra köp glad plånböcker !! Men alla vinner i längden !! Hjulet snurrar ! istället för att stanna upp !!! Men klart man ska kunna ta upp en fisk till mat ! Men att lägga nät o skit som fritidsfiskare måste bort !!!

Säger inte att det ska kosta mycket pengar att fiska men en 500 kr om året betalar jag gärna som SPORTFISKARE för att få fiska längs kusten och att pengarna går direkt till fiskevård. Allemansrätten skall gälla endast gälla svenska medborgare.Turister skall få betala för att bruka våra vatten och erhålla strikta regler! Dom gör så men inte vi !?

Det där att C/R inte funkar kan folk sluta tjata om för det funkar !! Fenomenet att man får samma fisk år efter år har börjat dyka upp på gädda så som på karp fisk !! Ska bli skönt o se de människor inom 40-talisternas slit o släng generation dö ut !!

Man säger att dom byggt upp välfärden och gjort Sverige till va det är ! Ja o vi får nu se till att det bli ordning på skiten !!! Sen debatten om det där med nätförstörelse ! Kan vara ett dilemma

Men samtidigt så kan jag säga såhär att vi har haft en marodör i ett av våra bättre fiskevatten.Känner honom väl sen flera år och han har lagt år efter år och man har respekterat detta men när vederbörande själv säger att han drygar ut sin kassa med 30-40 tusen om året på att sälja fisken svart så blir man förbannad ! Man försöker förklara att man måste ju se om sitt vatten o inte bara skörda!! Skrattar bara !!

Men fiskerätten har han !! Gör man? Ska man vänta tills det tar slut eller ska man tvinga fram en debatt genom lite civil olydnad !? Sen för några år sen så fick vi fisket stoppet här nere och det börjar faktiskt ge resultat och ser man nät eller annat under den tiden så ryker skiten me gott samvete !! Man får bli lite egen kontrollant över våra FIRRAR för det är lika mycket våra som deras. Vatten kan man äga men inte fisken !!

Tänk på att är inte nät eller ryssjor riktigt utmärkta men boj som anger ägarens namn eller tele nummer så ring kustbevakning för det är deras skyldighet att kontrollera !! Bli en dryg jävel !! Har rätten på vår sida när dom inte följer regler o bestämmelser !!Jag har gått in på nätet och dragit ut allt som gäller det kustnära fisket i kalmar och har det i en folder i bilen ! Ser jag att dom inte följer bojmärkning o dylikt så ryker skiten !! Så bara dra korkarna me glädje !! Full rätt !! Kontakta eran länstyrelse o kräv svar och vad som gäller !

Men sen så förfan gubbar så gäller det att vi också respekterar fiskestopp o dylikt annars så är det förkastat Och nyp förfan in hullingen på kroken !!! Fixar man inte o drilla fisk utan den så bör man väl tänka över va man håller på med eller !? Stora gäddor är det väl inget strul med men dom mindre !! ja ni vet vad jag menar !! Nyp in skiten som inte hör hemma i C/R !!

Hallå Radsby!

Håller fullständigt med i din debbat! Och jag har försökta att få polis/kustbevakning och lokala politiker att handla mot detta svartfiske som bedrivs i var och varranan vik, från norr till söder.

Förra våren ringde vi polisen och kustbevakningen ett antal gånger då vi fann outmärkte redskap långt in i lekvikar. Vi märkte upp redskapen gav kustbevakningen gps possitioner osv... men inge dök upp. Dom skiter fullstädigt i näten. Vi ringde även polisen efter vi hade dragit upp 15-tal ouppmärkta rychor och bad dem att komma och hämta skiten. Då fick vi till svars att vi hade ingen rätt att rör prylarna och om vi inte la tillbaka utrustningen så var det vi som kunde råka illa ut hos polismyndigheterna!

Vad det gäller turister och andra som nyttjar och framförallt utnyttjar våra fiskevatten, då främst på gädda och abborre under lekperioderna. Så var jag själv med i smålandsnytt för ett år sedan och uttalade mig om detta. (tyvvärr gick inte debbaten fram här på forumet då debbaten istället handlade om att jag fiskat i 10 min för att smålandnytt skulle få lite bilder, under förbudet) Där belyste jag problemet med tyskarna (eller vilka det nu är) som kommer hit och fyller frysboxar.

I sommras tog jag med mig barrometern på en sväng ut i ljungnäs. Där körde vi runt och tittade på alla outmärkta redskap som ligger i varenda vik där ute. Samt disskuterades miljöproblemen och övergödningen. Detta uppslaget fick ganska stor efftekt då nätfiskarna ute kring ljungnäs ville kölhala mig för att jag enligt dem hade varit där ute och förstört deras nät. Vilket jag givetvis inte hade gjort.

Jag tycker att det är bra att vi som sportfiskare lyfter fram debbaten och ser till så att nätfiskarna inte får härja fritt, men vi måste oxå tänka på vilka lagliga medel vi har. Får vi verkligen rycka upp någon annans nät? Om vi gör detta hur ska man behandal detta? Ska det läggas på stranden .... skäras sönder och slängas på botten... lämmnas in till myndigheter. Även om vi värnar om beståndet på både gädda och abbore så är det vikitgt att vi inte överbeskyddar i den mån att vi börjar förstöra och leva rövare.

De stackars fiskegubbarna har verkligen sympati hos politikerna, så det känns som om det är extra viktigt att inte ge sportfiskarna ett dåligt ryckte.....

Surt med gubben som har fiskerätten och bara dundrar på med nät, vi träffade honnom förra helgen (antagligen pratar vi om samma ställe) när han täckte av en hel lekvikt. Bedrövligt att se, men ha sa ju att man får passa på innan förbudet, jag behöver gäddorna till min butik...

Jaja skitfiske!

Ps Varning texten innehåller stavfel och särskrivningar men det skiter jag i!
      www.rixman.se
      http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
      http://www.miekofishing.se

Kommentera

Tjena på er !!

Angående C/R under fiske stoppet så vet jag att det är på tapeten men samtidigt så får vi nog också ta o sen tanke angående hur mycket vi stör under leken !! Va jag menar är kanske att vi som sportfiskare får nog anpassa oss lite genom att vara lite förebilder och kanske tänka på framtiden !!
        Vet att suget och att det är lättare att fånga stor gädda o abborre viktmässigt under våren är mycket det som driver oss !! Var det för mig ! men jag uppskattar mycket mer en gädda på 10,5 på hösten än en på våren för den på hösten är verkligen en 10 + madam !!!! På våren är det oftast rommen som gör än 10+ eller hur !? Men det är jag så !! smaksak !

Tjena Rixman ! Ja jag hörde om att ni träffat mannen !!! Ska man säga !? Det är så dom fungerar ! Tråkigt men så är det ! Men som sagt bara att anmäla skit som i´nte följer spelreglerna !!

Roddan
        RODDAN

Kommentera

Det där att C/R inte funkar kan folk sluta tjata om för det funkar !! Fenomenet att man får samma fisk år efter år har börjat dyka upp på gädda så som på karp fisk !! Ska bli skönt o se de människor inom 40-talisternas slit o släng generation dö ut !!

Man säger att dom byggt upp välfärden och gjort Sverige till va det är ! Ja o vi får nu se till att det bli ordning på skiten !!! Sen debatten om det där med nätförstörelse ! Kan vara ett dilemma
          [/QUOTE]

Du "Gluggen" det stämmer inte med att det är 40-talister som inte kan med C/R, det är de som är ännu äldre som har det svårt med C/R samtidigt som det finns ett flertal yngre mäniskor som inte vet vad god fisketik är.
          Har fiskat snart i 50 år och mina fiskekollegor lika länge och de är alla 40-talister, hade alla tagit upp lika lite fisk som vi har gjort genom åren så hade det varit utmärkt, men som vanligt när man säger till dessa ungdomar som inte kan sköta sig och sitt fiske, blir som vanligt svaret att hålla käften gubbe och far åt ett varmt ställe och sedan blir man hotad med stryk. För detta med C/R upptäckte vi redan på 60-talet att det fungerar utmärkt på alla typer av fiske utom på djuphavsfiske.
          Så genom alla åldrar så är vi nog lika goda kålsupare alla ingen åldersgrupp är bättre ellewr sämre än någon annan. De som har svårt lever i kvar i den tiden då det var gott om fisk i våra sjöar och vattendrag och de har väldigt svårt att ställa om sig, men det hjälper inte med att sitta bakom en dator och kasta skit på dessa mäniskor, det är då bättre att försöka prata lungt och sansat med dessa.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

Hej där !!

Du o dina vänner är väl sportfiskare !!??? Inte lägger ni väl nät o ryssjor på fritiden !? Generellt över lag så vet du lika väl som jag att det är denna generation som står för de mesta nät o ryss fiske !! Är knappt någon yngre som växer upp idag som har det som hobby eller dylikt ! Vi talar inte om dom som har det som yrke nu ! utan fritids sysselsättning !! går ihop o hyr eller köper in sig på fiske rätter o vadför man gör det är väl bara en förklaring ! o det är väl att dryga ut pensionen !! för vad är annars meningen med att bedriva det här sortens avart av fiske !!Klart man ska få ta matfisk men med detta fiske så är det svårt att reglera fångst mängden !! Vill man ha 3 abborrar till middagen så gå ut o fånga dom !! men lägg inte ett nät o ta 33 abborrar o sälj dem !! det som är grejen ! eller ? o de här att ni kom på det är med C/R på 60 talets Sverige får vi nog ta med en nypa salt !? Tråkigt att du möt unga sportfiskare som har dén attityden o hotar med stryk !! Sorgligt ! Lite nyfiken på vad eran konfrontration har varit om !! när ni varit ute !?
            RODDAN

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 335 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art