Trimfena - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimfena

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimfena

Hej har en 14 fots båt med 30hk motor på ( max rek motor 40hk) som har problem med att komma upp i plan och tänkte höra med er om någon provat hydrofoil trimfena om det kan hjälpa. Finns billigt alternativ på biltema för 199:- så skulle ju bara kunna köpa och testa men vill höra lite om det fungerar innan jag börjar borra i onödan

Testa en sökning här på FS om detta då frågan varit uppe otaliga gånger senast för några veckor sedan så finns flertal trådar med svaren Du söker.

Kommentera

Det kan hjälpa om båten är lite baktung, men den kommer inte att göra några underverk om den inte orkar upp. Räkna med att du förmodligen kommer att tappa någon knop också.

Kommentera

Forutsatt at motoren din er korrekt montert, har korrekt stammelengde versus akterspeilet på båten din og har riktig propell, så vill hydrofoil gjøre at den planer ut fortere. Planingsterskelen blir redusert.

Dersom motoren din er feilmontert vil en hydrofoil bare gjøre problemet større.

Og nei, så lenge motoren er riktig montert taper du ikke toppfart med hydrofoil. Hydrofoilen er over vann når du er skikkelig oppe i plan og bremser derfor ikke.
        Team Colibri

Kommentera

Beror på om du hittar rätt till din båt, testat 2 olika på min, ena sorten hände egentligen ingenting av värde, andra löste alla problem

Men beror på som sagt, testat den som löste mitt problem på annan båt och då vart resultaten annorlunda

Den jag har som fungerade fint är Stingray XRIII, den låste man fast med bulten till zinkanoden och klämmer på sidan med två bultar, så ingenting behöver borras!

Det som kan vara problem är att om orginalbulten till zinkanoden är för kort så kommer du behöva hitta en längre sådan då det bygger lite extra och vissa har väldigt korta bultar orginal som inte når hela vägen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 006 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art